AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.309

Hur mycket vågar man öka tändningen?

Lotus Samuel
Om man kan mappa bilen själv, hur mycket kan man ställa upp tändningen då innan den baktänder. Går ju inte veta exakt men på ett ungefär. Spikar endast vid 3000 varv där jag har backat 3grader. Men på låga varv å höga utan last vill jag höja tändningen. Men vet inte hur mycket man ska höja. Rör det sig om 1-2 grader eller kan man öka mera? Går det höja till den baktänder och sen backa?
Lotus Samuel
Ingen som vet vad som händer? Spikar det på tomgång också?
du höjer tills den baktänder sen så koller du hur mycket du har graderna på sen ställer du ner den 1 gra i taget till den inte spikar nån gång

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub The-Raven.dns2go.com
WebCam: The-Raven.dns2go.com
FtpServerThe-Raven.dns2go.com
The RavenRacing--
-----------///M
när ska bmw sparka ner audi från tronen och ta över superstage då
Är det på 325 du ställer tändningen?
Hur ställer man tändningen på Motronic?
Har du ställbart kamdrev eller

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Lotus Samuel
Jag har köpt en box som gör att man kan mappa själv med datorn. En trevlig liten sak. =)
Länk
jag har tittat på tändkurvorna på några bilar ex,A4 1,8 t.
vid ingen eller låg belastning verkar dom flesta ligga på ungefär samma tändn.dom följer varvet ganska bra.
1000= ca 10
2000= ca 20
3000= ca 30
4000= 35-40
men inte tidigare än 40 även om det varvar mer.
men sen under laddtryck backas det ganska mycket.

Lackarn
Nu blev jag väldigt intresserad av den här "SMT5", så jag har några frågor.

Man byter alltså bara ut databoxen mot en SMT5 och behåller de gamla givarna och kablaget? Om isåfall kalibrera man SMT5 med de gamla givarna eller finns det SMT5 till varje bilmodell?

Är den svår att installera i bilen, bara att plugga i orginalkontakten eller behöver man löda om kablarn?

Hur mycket har det kostat att byta till SMT5, behöver man bara köpa boxen eller tillkommer det en massa annat?

Funderar på att använda den på min 325 TIC-87

Tacksamm för svar
/Martin
Lotus Samuel
SMT5 är ett komplement till styrboxen. Men behåller bilen som den är, kopplar in 5kablar mellan givarna och styrboxen å sen är det bara ut å åka. Man lurar styrboxen helt enkelt. Sen kan man ha 2 mappar å byta mapp med en strömbytare om man vill åka på olika tändkurvor till olika bränsle tex.

Inget tillkommer, tar 30min att koppla in om man vet hur man gör.
Lackarn
Det låter ju bra, det får nog bli att köpa en sån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.