|
|
|
|---|---|
|
Jag ställde frågan i någon tidigare tråd angående stålomspunna bromsslangar. Då svarade någon att det var ok om det var färdiga satser som man inte gjorde själv. Följande svar fick jag från Dalhems: "Stålomspunna slangar är inte godkända i besiktningen." Någon som vet bättre? //Erik// | |
|
Pratade med en besiktningsgubbe om det här för ett tag sedan. Det är tydligen ok om man stålomspinner en originalslang och det ser "proffsigt" ut...men en från början stålomspunnen slang är inte ok. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
Lotus Samuel |
Vad trött man blir på sånt. Så fort man förbättrar säkertheten på sitt fordon så ska dom gnälla. Likadant med 4punktsbälte. Fast jag har själv besiktigat med stålompunnet på 2 bilar och då har dom inte sagt nåt. |
|
Jag som hade tänkt uppdatera bromsarna i vinter. Å då förstås med stålomspunna slangar. Kristian: Var kan man få sånt gjort? Stålomspunna orginalslangar... //Erik// |
|
Lotus Samuel |
Kan man inte bara säga att det är originalslangarna? Hur ska besiktningen och en som precis ha köpt bilen veta om det är hemmagjorda eller original? Blir svårt att bevisa. Menar inte att man ska ljuga men vet man inte så. |
|
Codriver// Finns lite olika företag som ombesörjer stålomspinning av slangar. Ser annonser i motortidningar ibland. Sök efter en firma som heter NBM hydraulik eller liknande. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Det är helt OK med stålomspunna slangar. Jeppe |
|
|
Jesperado// I alla dess former? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Ja, kraven är desamma som för alla andra bromsslangar. Fastsättning, montering, täthet och skador kontrolleras. Jeppe |
|
|
Jag har inte haft några problem med mina stålomspunna bromsslangar iaf, det kan ju som så ofta annars bero på om man får nån grinig besiktningsman som ger sig f-n på att hitta fel? Stålomspunnet finns att handla hos t.ex Hydroscand, Länk Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience. |
|
|
Då skall jag prova med stålomspunnet... //Erik// |
|
| En kamrat fick nedslag på att han hade stålomspunna slangar med motiveringen att det inte var lika lätt att se om de var skadade som vanliga slangar. Det var dock c:a 10 år sen så saker kan ha ändrats sen dess. | |
|
Jag har stålomspunna slangar på 325`an, besiktningsgubben sa inget alls om det. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Jag har haft stålomspunna bromsslangar från NBM hydraulik på min bruksbil i 3 år ,och har inte haft några problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.