AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
676

taskig gång! E28, 520i -86

ci
14
cillroy
520i -86
fick en 520i -86:a den har stått still ca 1 1/2 år. jag får den inte riktigt att gå bra. tomgången "svajjar" kraftigt! den "nyser" och poffar lite. kan det vara tändningen? går den att ställa på något sätt?
vore tacksam för lite goda tips och råd!

crille
Andreas
Byt stift och häll i lite STP i tanken.
Visa användare
59
Pertan
740iA -93
535i -87
M535i -85
M5 -86

kan vara den lilla svarta boxen som sitter under gasspjället?! test: motorn avstängd, tryck tillbaka vakumklockan å "gasa" så smått, det skall då klicka från boxen precis när du börjat "gasa"! den styr tomgången innan motorn blir varm. att den nyser å poffar låter troligast som luftmängdsmätaren kärvar. går bilen lika illa när den är varm?
ci
14
cillroy
520i -86
Andreas: gjorde jag för längesedan!

crille
ci
14
cillroy
520i -86
pertan: när bilen är varm så är tomgången j...vligt låg, på gränsen till att dö! jag vet vilken box du menar...jag skall prova detta! en annan grej jag provade var att mäta om det gick någon ström till "tändningsomställaren" (som jag kallar den) en grej som sitter på högra sidan om luftburken, det kom ingen ström fram! har du eller någon annan någon aning om vart jag nu skall leta? ska den ha ström vid så låga varv? eller är det bara vid 3500varv som den slår till och ändrar tändningen? vore väldigt tacksam för svar!!

crille
ci
14
cillroy
520i -86
rättelse: "tändningsomställaren" sitter på VÄNSTRA sidan om luftburken!

crille
Visa användare
59
Pertan
740iA -93
535i -87
M535i -85
M5 -86

fram med startgasen!! spraya slangar som sköter insugs luften, även runt spridare... en annan sak, om tomgången är SÅ pass låg mistänker ja nästan att "boxen" står fel!? plocka isär "boxen"; brukar vara fyllda med olja, och tvätta ur noga med typ kontaktspray! nån tändnigsomställare hade inte jag på min luftburk!? ( kanske därför den gick ojämt...)

lycka till!
ci
14
cillroy
520i -86
testar det!!! tack!!

crille
Visa användare
59
Pertan
740iA -93
535i -87
M535i -85
M5 -86

menar att den tar "tjyvluft" om den går så lågt, sammtidigt som ojämt.... med startgasen hittar du läkage!! fino,fino

M5 e28.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.