AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.879

Sprickor i oljetråg

bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Min 535iA, 1999 läckte lite olja och därför lämnade jag in den till en BMW verkstad för rep.
Felsökningen visade att det inte var samma fel som jag tidigare lämnat in den för och nu
trodde det var. Tidigare har BMW bytt packboxen mellan motor och lådan.

Idag var jag varit på BMW och tittat på mitt oljetråg som har 2 små sprickor i oljetrågets
bakre kant och övre del bakåt mot lådan till.
Deras förslag som jag godtagit är att de försöker rugga upp ytan, göra rent ordentligt och
täta med kemisk metall. Fungerar det slipper de göra jobbet med att ta bort lådan igen,
lyfta motorn och byta tråget. Ett jobb som skulle landa på ca 11.000 enl. BMW.

Frågor :
Är det ngn på listan som varit med om liknande problem ?
Lagat med kemisk metall och erfarenheter av detta ?
Bytt tråg och kostnad för detta på ngn verkstad i Stockholms trakten ?
Har någon idé om varför små sprickor uppstår på detta ställe, materialfel antar jag ?!
Kan man på ngt sätt få BMW att betala jobbet om det är materialfel (import bil) ?
Något annat tips ?

Tacksam för svar ...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Låter väldigt konstigt på en så pass ny bil. Är bilen sänkt? Är du säker på att du inte kört på någonting? Finns skrapmärken under? Laga med kemisk metall håller kanske ett tag, men inte för alltid... Det är nog bättre att svetsa. (Alu-svets.)
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Bilen är inte sänkt. Inga märken under. Tittade under för ett par timmar sedan. BMW själva trodde på materialfel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bson: Låter lustigt. Har vissa tankar kring detta som borde kunna hjälpa. Slå mig en pling du har ju nr:)
Asken
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
jag har en spricka i mitt oljetråg på min bmw e39 530d ser ut att vara krångligt att byta? är det någon som har gjort det tidigare? och som har erfarenhet och vet hur mycket jobb det är!

Bmw 530d touring-99
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har tätat en spricka i ett aluminumtråg på en Opel för många år sedan.
Jag använde vanlig silicon som jag hade liggande till båten. Under det året jag behöll bilen efter den "fusklagningen" så var det helt tätt.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Om det inte är för nära själva trågpackningen skulle det kunna funka finfint med Alutite som är en form av "lödtenn" för aluminium.

Dock måste du kunna värma omårdet kring sprickan till cirka 400 grader så det gäller att det inte leder värmen för bra till trågpackningen. Kan nog vara en enkel och fungerade lösning att kladda på silicon så det ligger minst 5cm runt hela sprickan.

Detta är dock vad jag tror mest på. Länk

Rengör ordentligt och rugga upp ytan med en grov slipduk. Är ju helt klart värt att testa.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

tycker att det verkar konstigt att tråget spricker av sig självt.
Eftersom det är i bakkant så kan det inte heller blivit skadat pg av du kört på ngt. Däremot så har du haft mekaniker som bytt din packbox. För mig så låter det som att de skadat tråget i samband med förra reparationen.

//Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.