|
|
|
|---|---|
Hubbe328 |
Hej, har en 325:a -95. den är ganska sänkt och har 215/45 R17 fram, 235/45 R17 bak, kuhmo däck. Den spårar rätt rejält, man måste vara på sin vakt ordentligt för rätt var det är så drar den iväg åt ngt håll, dessutom om man inte håller i ratten så drar den ibland åt vänster ibland åt höger och ibland inte alls. Hjulinställning är gjord i maj, så det känns inte som om det är den det är fel på. Kan det vara några bussningar i framvagnen som är slut? den har gått 14´mil |
|
Det kanske är styrleden. Hadde samma problem med min 325i 93á Eller så är däcken dåliga.... holma44 |
|
|
Spindellederna det som sagt vara. Dåliga eller slitna däck (hade nya Sumitomo-skitdäck på min E36:a så jag vet hur det kan bli även vissa däck är nya). Sen är det ju i regel alltid så att det spårar lite när man sätter på bredare hjul. Har du inte lite lägre profil mot normalt i fram? Kanske inte borde göra så himla mycket iof... Mvh Anders S. |
|
|
Bra grammatik av mig där! sorry.... :) Mvh Anders S. |
|
|
Vad har du för fälgar? Om du har fel (för liten) offset hamnar hjulen för långt ut. Då blir hävstångseffekten på ex styrlederna större än normalt = ökad spårningstendens. Av samma anledning sliter fel offset ut bussningar, leder och lager snabbare. Du bör nog inte ha lägre ET än 41mm, vilket är BMW original vid den dimensionen (även om du rent lagligt kan gå ner till ET35). Mvh |
|
Hubbe328 |
Johan B: Offset har jag faktiskt inte koll på, får gå ner och kika på lunchen, borde ju stå på dem. Kommer de att märka på sbp om spindellederna är dåliga? den ska nämligen besiktigas snart. Anders S: Jag har lägre profil fram än normalt, tror inte 45 profil är normalt, eller? (det stod däcksdim i inlägget)Får kolla om problemet kvarstår med vinterpuckarna på, smalare, med BMW orig, fälg och högre profil, dessutom schyssta gislaved på. Känns dock surt om det skulle vara fälg eller däck då de är nästan nya.... 6000kr/fälg + gummi... suck!!! |
|
Hade tidigare en E36 med 235/40 x 17. Den var inte kul att köra på inre ringvägen i Malmö, råkade man komma ner i lastbilsspåren kunde bilen sticka iväg åt höger eller vänster. Man vaknade definitivt till på morgnarna. Jag fick svaret att E36`orna är väldigt spårkännsliga redan med ganska liten "breddning". Du får nog leva med det, det fick jag. |
|
|
spårning beror ofta på att vägarna e dåliga o däcken e breda så klättrar bilen i spåren.. för spåren e bredara än personbilsspår.... |
|
|
Japp, de märker om spindellederna behöver bytas på bilprovningen. Det är en av grejorna de kollar, och är de dåliga så får du en 2:a direkt. Dessutom är 328:an med breda däck väldigt spårig (enligt min åsikt), så jag tror inte det är något som är fel. Dock kan man ju aldrig vara riktigt säker :) |
|
| Ja har själv 225/45-17 fram samt 235/45-17 bak o me dessa däck är bilen MYCKET mer spårkänslig än med vintersulorna 185/65-15...Med största sannolikhet är det däcken som gör de.... | |
| Bilen i fråga e en E36 325 Coupe..... | |
| Skrev fel...menade 325...same same but different :) | |
Hubbe328 |
OK! Tack allihop för svaren, skönt att det antagligen inte är ngt fel, dock tråkigt att det inte går att göra ngt åt,(mer än att hålla hårt i ratten. /Hubbe |
|
Ifos många svar, men jag gör ett inlägg ändå: Jag har kört 215/45 17" på sommardäcken på min 328Ci'95 - men eftersom jag köpte "nya" vinterfälgar (15" orginal) som det satt sommardäck (205/60) på så provade jag att klämma på dem innan skiftet till vinterdäck. Skillnaden i spårkänslighet blev _MKT_ stor - trots ganska dåliga däck!! Med 205:orna kan man ju slappna av litegrann även där det inte är nyasfalterat (dessutom blev komforten ganska mycket bättre, om man nu prioriterar det...). Jag misstänkte också att nåt (bussningar, stryrleder..) var på väg att ge sig innan (kan iofs vara en kombination). Dock är bilen ganska så vindkänslig fortfarande... /Stefan |
|
Hubbe328 |
Bilen var inne på service igår. Meken pekade ut vänster spindelled som totalslut, så den skall bytas. då kommer nog bilen gå rakare... Dessutom var skillnaden ganska stor med vinterpuckar på. Bättre komfort och mindre spårkänslighet. Återkommer med resultat efter bytet av leden. (fick bra pris på bytet, klossar runt om + byte spindelled inkl. material 1992kr inkl. moms) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.