AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
450

skum värdering på E36

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
tjena beemerlovers

jag har en fundering.. när man kikar på bilanonnser på E36:or så kan man se att från -91 framt till -93 kostar dom runt 55-70.000. Och sen när man ser en likadan modell -95 så kan även dom ligga på 70000 och, givetvis upp till 140.000. Men då undrar jag: varför skulle man välja en äldre bil om man kan få en nyare för samma pengar? är det nå skumt med dom nyare bilarna eller är dom äldre över-värderad?

/Sikkan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det behöver inte vara ngt skumt. Men marknaden för E36or verkar vara helt förvirrad. Det finns ett stort utbud av allt från lik till pärlor och många köpare som har svårt att skilja dem åt (de har väl inte varot inne på BMWPOwer;-)). Och så finns det en och annan säljare som drömmer om att få ut helt orealistiska priser för sin bil.

Sålde en E36 förra sommaren, som inbytesbil, och fick faktiskt ett BÄTTRE pris än vad jag erbjöds privat. Bilen var en väldokumenterad och välservad svensksåld 320 med riklig utrustning. Mitt intryck är att många köpare inte är beredda att betala mer för ett ex, i bra skick med trygg dokumentation. De tror att de kan göra "klipp" och köpa till fyndpriser. Men om många brukar skriva i forumet: man får vad man betalar för (och inte ens det ibland!).

Men 140 000 för en 95a? Det måste vara en M3 eller så går säljaren på LSD...

Mitt råd om du är sugen på att köpa en är att leta länge och bilda dig en uppfattning om vad du vill ha, vad som är lik respektive pärlor och vad de ska kosta. Stirra dig inte blind på årsmodell och miltal utan se främst till det individuella exets skick och historia. Lägg gärna lite extra pengar på rätt bil, att köpa fel bil känns alltid dyrare i längden.

Lycka till - du har många sköna mil framför dig!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Tack för svar... och jag brukar inte bry mig om miltalen så ofta.. för jag vet att BMWs brukar gå jäkligt långt.. fast jag blev inte klokare dock av ditt svar.. hehe
Givetvis så är det viktigaste vad de e för skick på bilen framför ålder & mil. Men en liten fingervisning vad man kan få för.. hm.. med tanke på hur mycket jag kan spara så tror jag att i vår har runt 70-80 tusen att punga ut..

Vad tror du/ni? :)

/Sikkan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag sålde min 320 -94 för 80000, i dag skulle jag og inte få mer än 70 för den.

Beroende på vad du söker efter skulle jag rekommendera en 325 (det är mer mos i motorn än 320) och du borde kunna få en 94 för de pengarna, kanske en 328 från 95 om du har tur.

Mitt intryck är att prisbilden är väldigt oklar, vad säger ni andra på forumet.

Ett annat tips till Sikkan är att gå in på bytbil.com och kolla ungefär var priserna ligger på de modeller/årsmodeller du är intresserad av. Jag kan inte garantera att du blir klokare men chansen finns.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Jo, det är en 325:a som jag e mest sugen på..eftersom, som du säger, e mer mos i dessa bilar :)
nåja.. man får spana lite.. tur att farsan e mer insatt å kan värdera bilen bättre än jag.. sen att han tycker att jag bara ska ha en 320 e en annan sak.. han vill väll inte att jag ska fullkommligt krossa hans V***o 245:a .. hehehehe
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
hm..varför heter nyare modeller 328 när det är samma motorvolym/styrka (sånär som på 1 häst) hehe
Om det är skillnaden mellan 325 och 328 du syftar på så är det 2,8 liters cylindervolym i 328 medan det "bara" är 2,5 i 325:an.

/Erik
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
oops.. glöm motorvolymen,.. men det är ju bara 1 häst man får.. sorry för spamingen..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Motorvolymen är precis som namnet säger inte samma (2,8 liter i 328). Största skillnaden ligger i vridmomentet (280 mot 245). Det skiljer också mycket på karaktären där 325:an behöver mer varv för att komma igång.
Att det skiljer så lite i hästkrafter verkar hänga samman med någon form av skatteregler/försäkring i Tyskland. Exakt hur det ligger till är jag inte 100 på men nånting sånt.
Bästa du kan göra är att provköra de olika modellerna och känna efter själv. Dock kanske det är svårt att hitta en 328:a i fint skick för 70'.
Lycka till med ditt letande!

Mvh

Anders S.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
En 320 krossar väl en 245 ändå, va?

320n är OK som mysig vardagsbil men måste varvas ordentligt för att komma igång. Går som en skållad råtta i registret 150-200, byggd för bekväma långresor på Autobahn.

Det skiljer i motorvolym mellan 325 (2,5 lit) och 328 (2,8) men bara en hästkraft i effekt, Jag har för mig att Tyskland har/hade bestämmelser för tjänstebilar som gör bilar med mer än 193 hkr väldigt dyra, men jag kan ha fel.

Skillnaden mellan 325 och 328 ligger framför allt i vridmoment och smidighet. Kolla Modellguiden här på BMWPower.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Okay.. så det är vridet som e den stora skillnaden.. vafan grabbar! nu blev jag ju lite sugen på en 328 oxo :)
och jovisst krossar en 320 245:an men eftersom farsan e en BMW:fantast så kanske han börjar lipa om jag har aldeles för ball bil.. men han kanske får låna den.. hm.. nee de får han inte.. haha ;)
Man blir förvånad över vilken stor skillnad det är dem, speciellt vridet 2000-5000 varv, om man haft en 325i och testar en 328i. Skillnaden känns mycket större i verkligheten, än på pappret.
Men de skiljer ju ganska mycket i pris också, men som alltid - man får vad man betalar för!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Detta lilla "hopp" i priset brukar ibland motiveras med att den nyare 325:an har vanos.

/Edvard
BMW CS # 4503
oh,

det är väl inget som är bevisat att "man får vad man betalar för" Speciellt inte på begagnade bilar eftersom det förutsätter att den som köper en begagnad bil har haft tillfälle att grundligt utvärdera alla tillgängliga bilar av samma årsmodell liknande mil och utrustning. Min slutsats är att visst finns det ett samband mellan försäljningspris och bil, men det är mycket sannolikt att man kan hitta en bra bil till ett bättre pris än en dålig.

Därför dömer jag inte ut bilar som är billigare i förhållande till andra som ofta har fantasipriser. Det kan finns många olika orsaker till priset, det måste inte vara att det är ett dåligt ex utan att säljaren vill bli av med bilen snabbt t ex.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.