AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.589

Plåverkstaden har gjort ett dåligt försäkrings jobb...

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har en bil inne på plåtverkastaden för reparation av en försäkringsskada. Skulle hämta ut den idag, upptäcker dock den runda summan av elva fel på jobbet. När jag tar upp detta med verkstaden så erkänner de fyra fel.

Några fel säger dom det blir så.....bara att räkna med...?

Ett fel stort fel de har gjort är att lacka lister som ska vara olackade( i en hemsk silvergrönrosa färg, bilen är guldfärgad) Jag anser att de har förstört kofångarna å begär nya. Lackade korekt. Verkstaden säger att det är begagnade delar och att dom redan var lackade...Verkstaden säger att de måste använda beg delar om det finns, har jag nå synpunker ska jag ta upp detta med mitt försäkrings bolag.

Jag tycker att det var klantigt av verkstaden att använda fel delar, vilket jag då får som svar. Prata med ditt försäkringsbolag.

Tycker också att rinningen på motorhuvens fram kant är dålig å vill ha det åtgärdat. Får svar att de inte har lackat om motorhuven utan bara fylt i kanten.

Ringer mitt försäkrings bolag, som säger att det har inget med detta å göra, jag säger ni sa ju åt mej att använda någon av de fem rekomenderade i stan? Ja men allt arbete som utförs är mellan dig & verkstaden vi betalar bara!
Jag frågar: Så ni betalar dåliga arbeten också?
Försäkringsbol. : Ja....men prata med våran Besiktningsman....han vet vad det handlar om.
får numret till honom...

Ringer upp besiktnings mannen, han är vettig å prata med. Han förklarar dock att det är mellan mej å verkstaden, men lysnar på mina synpunkter. Han förklarar sen alla arbeten som han har godkänt på bilen, bla omlack av motorhuv (varför inte lackad?), ny kofångare fram(fel kofångare monterad, antingen en begagnad vilket är fel då bilen är för ny(ska vara nya delar) eller fel model?), plastrepad kofångare bak(ska vara org kofångaren vilket inte verkstaden sa till mej?)

Jag frågar då vem som tar ansvar för att bilen blir korekt reparerad? Jag som äger bilen eller ni som betalar för jobb/delar som inte är gjorda/monterade?
Han lovar att ringa verkstaden å fråga varför de inte gjort jobbet korekt å fråga om debiterat jobb.

Ringer upp en bekant i branchen å frågar hur jag ska göra? Svaret blir att gå till MRF för att få det löst, eller ARN...men att han skulle ringa besiktningsmannen å prata en stund....

Så nu väntar jag med spänning, jobbigt om man måste gå till ARN.

Borde inte det ske en efter besiktning av bilen av försäkringsbolagen, ska man inte kunna ställa det kravet? Med tanke på vilka försäkrings kostnader man betalar?

Kan M utföra ett test på kvaliten på jobbet? Känns som mycket spackel....vem kan mäta spackeltjocklek?

Jag var missnöjd med en hel del punkter på min efter försäkringsjobb hos BMW i segeltorp. Påtalade detta för mitt f-bolag (susab) och han sa att dom kommer att hålla inne betalningen tills jobbet blivit ordentligt gjort som det skall vara, dom såg väldigt allvarligt på sånt här enligt honom.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Släng tillbakla bilen ombedelbart och skriv ett brev till verkstaden resp försbolaget. Är du inte nöjd med jobbet så låt verkstan fixa om det, det är deras huvudvärk att göra dig nöjd. Viktigt är att dokumentera allt.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har inte hämtat ut den än, väntar på att backjobben ska åtgärdas, hoppas bara att alla blir åtgärdade utan mer krångel...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Det är inte mellan dig och försäkringsbolaget utan det är mellan försäkringsbolaget och verkstaden.

Be besiktningsmannen följa med när du ska hämta hem bilen och inspektera den med honom.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Speedy:Bor du också i 08-området? med tanke på verkstadskvaliten.

MVH
Hasso
Länk

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag bor i Västerås....en till övrigt mycket bra stad.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Lämnade in min brors M5:a i V-ås för ett par år sen och vi var inte nöjda med resultatet. Vi tog dit bes mannen som påtalade att de inte godkände reparationen. Så de fick göra om det.

Vilken firma är det du lämnat in den hos?

/Edvard
BMW CS # 4503
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Vill inte kasta sten än..ska låta dem få en chans att åtgärda först.
Tycker det är för jävligt att man skall behöva åka tillbaka och lämna in bilen igen och sitta telefon mm för att man skall få bilen som den ska va, särskilt när det är en auktoriserad BMW verkstad som gjort jobbet. Det kostar en massa tid och pengar för allt extrajobb som man får göra men det får man ingen ersättning för. Jag tom förklarat för dom att bilen låg ute på annons så det var extra bråttom för att åtgärda slarvet/felen dom gjort. Nu har det tex gått flera veckor sen dom beställde ett par grejer och dom påstår att dom inte fått det ännu. Har aldrig tagit mej mer än 3 dar vid beställning av grejer som inte finns i sverige. Kommer förmodligen att författa ett långt brev till BMW i sverige efter allt är klart och informera om mitt missnöje och Segeltorps fel/missar/slarv dom gjort.
Tänker aldrig mer använda mej av BMW solna samt Bilcentralen efter det här och det jag hört om Solna.
Sånt här ger dåligt rykte och kan nog även påverka nybilsförsäljningen, folk passar sej för att köpa ett märke när det visar sej att eftervården är under all kritik.
Bara för att BMW säljer bra nu så tror jag att dom känner att dom har jobb så det räcker ändå och därför inte vårdar sina kunder som dom skall. Men det kan ta slut fort så står man där med ett dåligt rykte och försäljningen bara dalar.
Passa sej lite...

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Speedy// Hoppas det löser sig. Pluspoäng för att du inte vill hänga ut firman än!

Bimmerman// Håller med dig i dina antaganden. Långsiktiga kundrelationer verkar tyvärr vara "ute".

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Håller med Bimmerman. Har hört så mycket konstiga historier om BMW Solna att jag nog aldrig kommer att serva min bil där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.