|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-ägare! Det är så att min motor tickar ganska kraftigt när den blivit varm,låter knappt någonting när den är kall,brukar ju vara tvärtom...Vad kan det vara? Kamaxeln är nyligen bytt enligt polaren som nyligen bytte topplockspackning på den. Mvh David | |
|
kolla ventilspelet ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
rsarits |
Jäpp, ventilspelet ökar något när motorn blir varm. Micke |
| Rsartis: Ökar??? Tvärtom borde de väl vara!!Ja menar när metallen blir varm så expanderar den ju vilket borde leda till att ventilspelet minskar.De e väl en av anledningarna till att man har ett spel för att kompensera mot metallutvidgningen eller e ja ute o reser nu??? | |
rsarits |
Det kan vara jag som är ute och cyklar, men jag har för mig att spelet ska ställas till 0,3mm med driftsvarm motor och 0,25mm med kall, det borde betyda att spelet ökar med ökad temp? Micke |
rsarits |
Tillägg: Naturligtvis så "sväller" metall med ökad temp om man inte gör motorn i invar, men aluminium har 23ppm/grad i utvidgning och stål har 12ppm/grad, det kan förklara varför det beter sig som det gör med ventilspelet, förutsatt att jag kommer ihåg rätt. Micke |
|
Rsartis:Oavsett om du kommer ihåg rätt eller inte så tror ja att du har rätt...Såg i morse på "min" gamla WV Polo -82 att ventilspelet vid kall motor skall vara 0,15 medans det vid varm motor(60 grader oljetemp) så skall den va 0,25!!Nu e de ju viss skillnad på WV o BMW men de verkar som om ventilspelet ökar vid varm motor...Så då kan man kanske förklara de så här,fast ja e ingen ingenjör:Toppen som e av "ALU" utvidgar sig mer vilket gör att ventilsätet(som i för sig e av härdat stål eller nåt sånt) flyttar sig mer mot kolvarna än vad ventilen utvidgar sig vilket i sin tur leder till större spel vid varm motor...Sen ska man ju tänka på att själva vipparmen e av "ALU" medan dess anläggningsyta av härdat stål....O vipparmsxlarna e ju lagrade direkt i toppen.....Äh ja vet inte men de verkar som om du har rätt tror ja.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.