AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

Bytt stift - vilken skillnad!

Ma
34
Mason
530i -93
Hej!

Tvingade mig själv idag att byta tändstift och bränsle filter. Har aldrig nånsin tidigare bytt detta på en automobil så jag var rätt tveksam. Bränslefiltret var lugnt förutom att det sprutade besnin på mig och tändstiften tog en satans tid men det gick! Gissa om jag är stolt! :-)

Bara lite frågor till er som vet.
Har tidigare noterat olja runt ventilkåpsbultarna och nu när jag bytte tändstift så var det rätt mycket olja i ena V8-banken, särskilt i ett av tändstiftsbrunnarna där det dröp av olja. Torkade bort så mycket som möjligt men måste nog byta ventilkåpspackningarna (om det är dem?). Vet nån vad det kan kosta på min bil?

Blev förvånad över att de gamla siften var Bosch Super4, ej rekommenderade. Satte själv i NGK BKR6EK och vilken skillnad! Motorn är mer harmonisk, har mindre vibrationer, låter bättre OCH är snabbare! Förut gjorde den 90 på tvåan, nu köttar den upp i 100 knyck. Den upplevs mycket kvickare på alla varv så jag undrar om det verkligen bara är tändstiften?
Kan den tidigare ha gått på färre cylindrar pga av oljan från ventilkåpspackningen?
Nytt bränslefilter kanske hjälper oxå.

Hursomhelst är jag mer nöjd med min bil än jag trodde var möjligt!
Är otroligt tacksam för all er hjälp här på sajten som för övrigt är Internets bästa!

Bästa hälsningar Mattias, som kommer sova sällsynt väl!
Att byta tändstift gör ofta rätt mycket på hur rent och fint motorn går. Dina gamla stift var nog jätte slut.
/Lidberg
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är dags att byta ventilkåpspackning, om du har olja runt stiften, olja är inte ledande snarare isolator om den inte är allt för förorenad.
Du kan kika lite här så förstår du principen. du har två cylindrar till och betydligt trångare :)
Länk
När jag upptäckte olja runt ett stift vid insp 2 så
hade vi ingen packning hemma. Jag tog då Hermetite Silicon på fingret och drog runt i hålet där tätningen sitter, det funkade bra i ända tills jag böt packning nått halvår senare.

MVH
Hasso

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
tror en stor del av skillnaden var att du torkade bort oljan. för motorn går ej bra då det är olja nere vid tändstiften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.