|
|
|
|---|---|
|
...big trouble! vet inte riktigt hur jag ska börja, men... har sen en tid tillbaka en 520i. visste redan när jag köpte bilen att den gick dåligt på låga varv. men eftersom jag tyckte att priset var det rätta så köpte jag eländet i hopp om att det skulle vara ett lättlöst problem. men... symtom: kommer ner i garaget, bilen är kall. startar och kör iväg utan problem. när det börjar bli lite temp i motorn så börjar maskineriet att bluddra på varv mellan 1800 och 2400 under körning. står jag stilla på tomgång bluddrar den med jämna mellanrum (var annan sekund ungefär), precis som att den missar och tända! idag var det extremt ryckig gång i motorn, åkte någon kilometer, parkerade en stund. gick in å snackade med en bekant på jobbet i 5 minuter. kommer ut till bilen och den går hur bra som helst. vad har jag gjort: pillat och grejjat med dom flesta elektriska kontakter. varit hos en meck och tittat på datorn (det enda den sa var; fel på lambdasond). bytt lambda, och den funkar efter en till datakoll. jag har bytt tändstift, och bilen gick som en NY bil i 2 dagar. tredje dagen började den så smått återgå till rycket. och nu är det som det var från början. provat med nytt fördelarlock/rotor, ingen märkbar skillnad. har inte mätt upp kablarna, tänkte göra det imorgon. för det som är så skumt är att den gick så jäkla bra med nya stift i 2 dagar... någon som har känningar om vad det kan vara, eller haft liknande problem? ha det gott /henke | |
|
Har varit drabbad av liknande symtom då jag hade E28. Jag hade problem länge liknande det du beskriver. Till slut kom jag på att man kunde koppla en tändinställningslampa till de olika tändkablarna med motorn i gång. Då syns direkt på blinkets regelbundhet från stroboskoplampan om det är fråga om tändningsfel. Upptäckte på det viset att ett ganska nytt tändstift pajat... Blinkar det regelbundet kan du utesluta tändningsfel i alla fall. Mvh LEF |
|
|
sputnik: hade ungefär samma problem, visade sig vara jordkabeln till motorn. Gick bra ibland och ungefär som på bara 4 cyl. ibland. Pendlande tomgång var också vanligt..... Max |
|
| Kan det möjligtvis vara luftmängdsmätaren? Så där uppförde sig min Opel förut, men med ny luftmängdsmätare så var felet ur världen! ;) | |
m-king |
hade ungefär samma problem med min,men jag bytte bara tändkablarna sen var problemet ur världen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.