|
|
|
|---|---|
|
Jag har som vissa av er säkert läst bekymmer med en 3.5 motor. Efter att ha kört bilen varm fick jag bytt topp och lagt i en ny kamaxel. Bilen går nu mkt ojämnt på låga varv och "tuffar" knackar en hel del. Kanske missar den på en cylinder, svårt att säga. Vid högre varv går den nästan som den ska, lite tunnare och mindre jämnt bara. Jag försöker nu eliminera så många fel som möjligt innan jag ger upp. Kan kamkedjan ha lagt sig ett "snäpp" fel och detta ge symptomen ovan? Går bilen öht i sådana fall och hur kan jag kontrollera det? Fler tänkbara fel att kolla upp? Tack för eventuell hjälp. | |
|
Japp den går går men dock inte så bra. Om du nollat motorn riktigt och ställt den efter markeringarna skall den inte kunna hamna fel. Nolla motorn igen och se om märkena står rätt. Har du otur har du kanske slagit någon ventil lite sned i och med att det inte finns mycket att spela på mellan kolv och ventil om man sätter ihop det fel. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Jag ska lyfta på kåpan imorgon för ventiljustering och kontroll av kammens läge. Då ska jag också göra ett kompressionsprov så ger det väl sig. Det är märkligt detta för när bilen är kall går den knappt alls och knackar rejält, för att vid arbetstemp bara uppvisa lite "tuffande" och ojämn tomgång. Den går starkt och fint när man väl kommit över 1500 rpm. |
|
| tänder den inte på en cylinder så kan knacket komma från t.ex kolvbult på den cylindern..kollat så att du inte har någon vakumläcka?...vid blåst toppackning så kan, beroende på var den gått sönder, olja, vatten eller sot tryckas baklänges ut i vakumslangar och täppa till diverse slangar, spjäll och ventiler i vakumsystemet och därigenom skapa "kaos" i hela motorn.... | |
|
Jag hade "smet" i hela insuget efter att toppen sprack så visst låter det tänkbart med en vakuum läcka. Det känns som om bilen går gradvis bättre efterhand med vilket skulle kunna hänga samman med att det lossnat lite skit. Men hur felsöker jag detta system? Om en kolvbult fått stryk så ger väl inte det något utlag vid komp. test om inte loppet med slitits? Det låter annars som ett rimligt skäl till själva knackandet. |
|
|
Kolla att du fått dit alla kontakterna till spridarna. Enkelt och j*****igt irriterande fel om man missat en sån simpel sak. //Peter |
|
|
ang. kolvbulten så menade jag bara att det kan vara ett naturligt glapp i den om den är sliten som framhävs lite mer om kolven går "obelastad" när cylindern inte tänder. Kolla oxå så att inte membranet i vakumklockan på fördelaren gått p.g.a övertryck i vakumsystemet...ta loss slangen som går till fördelaren och sug i den och se om motorn ändrar varv...du ska även känna att det blir motstånd i slangen om du suger i den...finns det inget motstånd alls när du suger/blåser i den så har den gått sönder...testa oxå att ta av oljepåfyllningslocket och se om den går bättre då, brukar göra det om det är npt som spökar med vakumsystemet.... ...bytte själv en blåst toppackning på en BMW..gjorde ren alla slangar och magnetventiler mm...men den gick ändå som ett krattskaft i början. Men efterhand började den gå bättre och bättre för att slutligen gå helt perfekt...och då talar vi i tidsaspekten dagar innan den gick som den skulle.... |
|
|
Fördelaren behöver du inte kolla då du inte har någon iom motronicsystemet. Började den låta illa efter att den gått varm eller var det efter toppbytet det började? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| rätt av dig David...tänkte inte på att det var en M30 i den där E28:an....*böjer mitt huvud och skäms*... | |
|
he he jag fortsätter väl då :-) M30 finns även med fördelare. Tex min vinterbil :-) MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Kammen stod rätt, ventilerna var bra justerade men kompressionen var. Ja, inte så värst bra. 2:a och 3:e burkarna lämnade 6.5 respektive 7 kg. De andra låg runt 12 och får anses vara ok. 2:an kom upp i 13kg med lite olja i loppet. Alltså är den cylindern kass. Vad som är dåligt vet jag inte, fastbrända kolvringar? Den 3:e cylindern fick jag aldrig upp mer än 8kg i så det blir väl till att slipa in ventilerna om toppen plockas bort igen. Vad tar bilskrotarna för en bottendel till 3.5 motorn och vad ska man se upp med på dessa egentligen? Bilen går trots den usla kompen numera riktigt bra. Den låter illa och är svag på låga varv men suger iväg fint över 2500 rpm. Vågar jag köra med bilen så här ett tag? |
|
|
Min åsikt , om du ska ha bilen kvar ett tag dvs. Plocka ur bottendelen din och renovera upp den. Blir inte så farligt dyrt om du gör det själv. Kolla igenom lager, pump och mät upp allt. Efter detta har du en motor som går LÅNGT. Har du otur och köper en begad bottendel , som du lyfter i , kan du stå med samma prob efter ett tag. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| jag körde sunder en vipparm på min 535 för typ fem veckor sen och nu står den på verkstad.och han har inte gjort ett piss med bilen på 3 veckor så jag fick åka ditt och skruva själv och jag kan säga att det var det jävligaste jag har varit med om att lyfta insuget hur i hälvete ska man kuna komåt mutrana på insuget????kommer jag käna någon skilnad när ag sätter i en trimm kam 282 garders??//danne | |
|
rosa, Du har rätt i att insuget lätt kan uppfattas som omöjligt, men det går! Du behöver en tunn 12mm gaffelnyckel och en liten hylsnyckelsats(1/4"). Låt termostathuset sitta kvar. Ta bort stödbeslaget under insuget Om du har en E34 så är allt kablage till spridarna "inbakat" i en plastkåpa vilken först måste avlägsnas. Kåpan sitter med två skruvar (under täcklocken), samt med spridarnas kabeldon, vilka är MYCKET pilliga att lossa. Det går att komma åt donens clips med en rits eller en liten skruvmejsel. E28an är ju lite lättare med sin "öppna" kabelpiska. På E34:an är både till och från slangen för kupevärmen, uppklammad under insuget vilket gör det extra trångt, (på E28 går bara returslangen där). Satsa på att lossa slangarna först för bättre åtkomlighet,(det går att komma åt även när slangarna är på plats). -Envishet är nyckelordet. Och tänk positivt: det är faktiskt mycket lättare att montera tillbaka delarna. |
|
| tack så mycket powertoy!!!..jag har en e28(glumde att skriva det:>( )..vad ska man mer tänka på?//danne | |
|
För att lyfta toppen behöver man inte ta bort motorbröstet och kamkedjan. Det går bra att skruva bort kamdrevet från kammen och låta kedjan sitta kvar. Gör så här: skruva bort fördelarlocket,(3skruvar) och tändkablarna. skruva bort rotorn (sitter också med 3skruvar). skruva bort rotorhållaren (sitter med en m8 insexskuv i kammen). lyft av ventilkåpan. Skruva bort den övre kamkedjekåpan. -Nu kommer du åt kamdrevet. Vrid motorn så 1:ans cylinder står i övre dödläge. (Då står markeringen på svängdämparen mot markeringen på motorbröstet). kamdrevet sitter med 4 st m6 skuvar och en styrtapp. två av drevets skuvar ska stå i en vertikal linje mot vevaxeln och styrtappen ca kl.7 Kolla att det stämmer för att vara säker på att motorn inte står ett halvt varv fel. -Du vill ju att kammen hamnar rätt om du skulle råka kugga fel! Märk gärna på kamdrev och topp med en tuschpenna för att vara extra säker. Lossa kedjespännarens mutter som sitter på motorbröstets höger sida i höjd med grenrören. bakom muttern sitter fjädern och kolven som trycker på spännaren. plocka ur dessa delar. skruva loss kamdrevet från kammen. ha ett buntband i beredskap och dra fast kedjan mot drevet så det behåller sin position. Försök att hålla kedjan spänd så den inte kuggar över vevaxeldrevet. Knyt upp kamdrev och kedja med en ståltråd för säkerhets skull. Det går att lyfta av toppen med grenrören på. tänk dock på att det blir TUNGT att lyfta! Det är också risk att man "tjongar" i ventilerna i cylinderväggen om man inte lyfter rakt. Satsa på en hel sotsats så får du alla packningar som du annars i efterhand kommer på att du måste byta ;-) Lycka till! |
|
|
Jag kan intyga att det blir enklare när man väl gjort det en gång. Första lyftet var jävligt. Davids råd är förstås bra, man vet inte vad man får om man köper beggat. Jag ryggar lite för att plocka isär och renovera bottendelen dock och har fått fatt på en hel motor för en billig peng (2000:-) som dessutom har ok topp så det blir ett motorbyte. Hade jag vetat detta från början hade jag nog skrotat bilen men nu är stenen i rullning så att säga och det känns fel att ge sig. Förhoppningsis går det att sälja av min nuvarande topp som ju har ny kam och bra vippor för en t-lapp eller två. Jag tänkte fortsätta med att sprida topicen och fråga om motorbytet kräver några specialverktyg eller brukar medföra bekymmer av något slag? Blottläggs några vitala delar såsom lager som bör bytas när jag är i farten? |
|
| >>David...tänkte mer på att det var vakumklockan som inte fanns på m30:n...fördelare har den ju..iof lite annorlunda än de konventionella, men ändock en fördelare.... | |
|
greger: jo jag förstod det , men jag kunde bara inte låta bli. ;-) MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
har du kollat ventilerna när du hade lös toppen?? dom är väldigt känsliga om det läcker igenom... DT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.