|
|
|
|---|---|
|
Blev uppring av en lagom jäktad polare som precis hade krockat och var lite stressad över att han kört fler mil än vad som var registrerat hos FB. Jag började tänka lite. När han köpte bilen hade den gått 4000mil nu har den gått 7000mil. Det är ungefär 1000mil mer än vad bilen är registerad för över 2.5år. Jag frågade honom varför han inte ändrat det hos FB när han såg att han kört mer eftersom jag vet at skillnaden mellan 1000, 1500 eller tom 2000mil per år inte är överdrivet stor. Tydligen "glömt". Min fråga är hur FB kan vet att han kört mer än vad som är anmält? Han har ju aldrig rapporterat vad mätarställningen var när han köpte bilen? Kommer FB i huvud taget bry sig om 1000mil mer? Kommer dom kolla det? Hur? | |
|
Huruvida FB leker detektiv eller inte vet jag inte, men OM de vill kolla så kan de ju tex kolla mätarställning vid besiktningar eller försöka få tag på verkstad där bilen reparerats och få reda på mätarställningar den vägen. Borde inte vara jättesvårt att ta reda på om man verkligen vill. /Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man kan ev få betala typ av nån symbolisk summa,som tillägspremie eller nått sånt inget att oroa sig för normalt.Jag har nog frågat om det nån gång. Det var många år sedan som nått försäkringsbolag ville ha nån uppgift på mätarställningen. MVH Hasso |
|
Han var lite lugnare nu efter att ha snackat med verkstaden, dom trodde det var lugnt eftersom det inte rör sig om allt för många mil. Men det är ju kosntigt att det finns ett sådant system om dom inte kollar mer noga. Det är ju trots allt en prisskillnad i premie mellan 1000-1500-2000mil även om den inte är så stor. |
|
|
Tjenare. Om FB kollar upp detta så gäller försäkringen som vanligt. Det enda som händer är att din kompis blir skyldig för mellanskillnaden. Detta kan backas tillbaka flera år, men blir iaf ingen större summa. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
bumper! är det 100% säkert? vill bara kolla... Oskar |
|
| Enligt reglerna för min förs, LF, så gäller att avdrag KAN ske om mätarställningen ej stämmer överens men vem skall bevisa detta som sagt? Man svarar mot sitt eget samvete... | |
The King |
Asken. FB kan om dom vill gräva ganska djupt i detta. Mätarställningen finns dokumenterad hos Bilprovningen, samt att den registreras vid varje skada. |
| The King: Precis. Håller man sig till reglerna är samvetet lungt:) | |
The King |
Följden av att man uppgett "fel" mätarställning blir som regel minskad ersättning vid skada. |
|
Fast egentligen är det nästan omöjligt att kolla. Säg att du importeratbilen 98 haft och haft den försäkrad på 4 olika försäkringsbolag. Du får sedan skadan nu hos ditt nuvarande FB, så vet ju inte dom mätarställningen när du registrerade körsträckan hos dom? Jag kanske körde 5000mil per år innan men nu kör jag bara 1500mil. Alltså omöjligt att veta för FB hur långt bilen har gått sen den registrerats hos dom. |
|
|
Hallå! FB behöver inte gräva så djupt. När du försäkrar din bil så anger du mätarställningen på blanketten. Sen är det bara för FB att titta på mätarställning vid skada diverat med hur många år du haft den försäkrad hos dem. FB brukar dock inte bry sig så mkt om mätarställningen. |
|
|
MDcruiser: Visserligen men uppgiften du anger kollas aldrig. Men det verkar inte vara några problem såvida det inte rör sig om 5000 mil istället för 1000. Polaren hade inga problem. |
|
|
MDCruiser: Jag angav inte nån mätarställning de senaste två gångerna jag bytte FB. Dock kan de ju fortfarande snoka ordentligt mha ASB och verkstad. /Micke |
|
| Kände en som jobbade på försäkrings bolag. Så när ja skulle köpa min första bil för ca 4 år så sa hon att ja skulle dyka förbi så skulle hon försäkra bilen på att den skulle gå 1 mil per år typ, det skulle dra ner premien ganska fint tydligen. Blev dock inte att ja gjorde det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.