AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
643

E36 323 Ci mot E46 328 sedan.

Är de någon härinne förutom jag som ägt en E36 323 för att sedan byta upp sig till en 328:a E46?
Är väldigt intresserad av era intryck.
Efter att ha inhämtat diverse intryck från mitt nyförvärv så ställer ja mig frågande till prestanda skillnader. Speciellt på femman från 100 och uppåt.
Men även i min uppfattning sprinten till 100.
Att e46 är en mer välbyggd och vridstyvare bil råder det inga tvivel om, men den är oxå tyngre.
328:an är mer komfortinriktad och tystare, och en väldigt jämn vridmomentskurva.
Är de någon som har en bra länk där man kan kolla acclerationer och segdragningsförmåga på olika växlar?
Tror inte de är något fel på min 328:a efter som ja varit en sväng i tyskland med bilen och farten som utlovas finns där.
Den har även varit inne på bmw och dom tyckte att motorn verkade frisk enligt alla deras test/diagnos prylar.
Man kanske blir lurad ioch med att den e så väldans tyst E46:an allså.
Men just vridet på femman 100 och upp till tja egentligen maxfart kändes "mer" i min E36:a.
Hade varit spännande att jämföra tex med en E36 328:a eftersom den ska vara väldigt lik prestandamässigt den bilen ja har nu.
Får väl helt enkelt fundera på en mappning samt 330 insug.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vet vad jag sa för en månad sen, du blir bara nöjd med en 330:DDD
E46 är mycket tyngre bil och känns betydligt mer solid, man upplever inte farten likadant.
Sätt dig i en E36 hos en handlare och åk en sväng så förstår du varför du bytte bil:)
Lycka till med nya fina bilen.
Mvh
Asken
Asken: Ja mer smak verkar vara väldigt lätt o få. kanske skulle börja planera för en e46 m3 istället :)
Hmm undra om man kan bo i bilen ? :)

328:an är hur som helst klockren i många avseenden så
ja får helt enkelt se till att den är i toppskick och glädjas åt Freude am fahren.
Ja tror att själva uppfattningen om 328:an finns enbart för ja lufta den där vackra svarta 330:n hos handlaren.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,
Min 325:a hade en helt annan karaktär som du säkert vet. Jag blev faktiskt lite besviken i början när jag gasade lite med nya bilen och undrade "när kommer det, när kommer det..." men det kom aldrig, själva knuffen alltså. Dock gick det fortare än man trodde när man kikade på mätaren. 328:an har helt enkelt ett väldigt jämnt drag från början till slutet och känns inte heller lika rå som varken gamla 323 eller 325. Ljudet och komforten tonar ned en del känslor, på både gott och ont.

Det får bli en provkörning av 330:n när det börjar vankas ny bil, innan dess vågar jag inte prova !!! Då är det förmodligen kört. :))

Mvh

Anders S.
Mi
542
Micke R
328i -98
Intressant reflektion om 5emmans växel, jag måste nog säga att jag tycker att det är en av 328:ans styrkenummer. Accet från 150 och uppåt på Autobahn (när man tvingats bromsa för en väglus) är smått imponerande!

E46 är lurig. Tyst och visst lite tung men dödligt snabb! ;-)
BTG på 9,23 inkl avstängt vid T13

Ang. 330i, min recension av kompisens bil:
Skillnaden i kraft är inte så stor som jag trodde att den skulle vara. Visst finns den där men knappast genom att man flyttat momentet uppåt i registret. Snarare drar 330:n över hela registret där 328 drar först från 2800. På högre varv kände jag ingen skillnad i villighet, bara att 330:n drar mer obesvärat än 328:an som tappar andan lite tidigare, lite lättare.
Vid 00:20 en natt testade jag bilen precis norr om Nyköping och den går mätaren ut med bibehållet ax. Det gör inte 328:an.
En annan observation jag gjorde var att det gick åt en hel del bensin. Nu hade det exemplar jag körde bara gått 475 mil när vi hämtade den så den kanske inte var riktigt inkörd ännu, MEN om förbrukningen inte sjunker så är 328:an klart snålare. En skön skillnad till 330:ns fördel är avgassystemet. Det mullrar bak ifrån 330:n 328:an skriker framifrån. (De har väl flyttat på ventilen antar jag)

Kontenta:
Jämfört med 328 är 330i starkare - rakt av! Inte direkt varv-villigare eller med mer spets på topp. Den drar från inga varv och hela mätaren ut. 328 presterar mindre om inte varvet ligger mellan 2800 och 5500.
Allt är ju relativt, men jag måste säga att det tog ett antal omkörningar innan jag klart kunde identifiera och bedöma effektskillnaden.
Effektskillanden är mycket trevlig men knappast himmelsvid.

Så som många andra skrivit ovan, om priset inte spelar någon roll - 330i. Annars är 328:an inte långt efter.
Min nästa blir förmodligen en 330i, men jag kommer utan bekymmer njuta av 328:an tills bytesdagen infinner sig.

Mvh / Micke R

A: - "Vad använder ni som bromspunktsmarkering?"
B: - "Vi bromsar i höjd med killen i svart kåpa med en lie över axeln." ;-)
Micke R,
Mitt tips är att göra om samma jämförelse när kompisens bil har rullat drygt 800 mil. Du kommer garanterat att märka en stor skillnad eftersom 330-motorn är fullt inkörd först vid ungefär 800 mil. Det är i alla fall min erfarenhet och jag har hört samma sak från många andra som har köpt en ny 330. Själv märkte jag att motorn "släppte" markant någon gång mellan 700 och 800 mil. Jag har även hört att ytterligare en spärr passeras vid 1100-1200 mil men dit har jag ännu inte kommit.

Jag hade också en E36 323i Coupé (1997) tidigare och min första reaktion när jag körde en E46 328 var också att skillnaden var minimal. Nu när jag kört E46 328 en hel del kan jag också intyga att man lurar sig mycket på 328:ans storbilsegenskaper (ljudisolering, vägkänsla) och motorns jämna vridmomentskurva. 328 är betydligt snabbare än den känns.

Mvh Henrik (330i med 930 mil på mätaren)
Mi
542
Micke R
328i -98
- Henrik A.
Jag har faktiskt gjort som du föreslår. När Sport Club var inbjudna till Kinnekulle av Audi drog jag med mig samma kompis, hans bil hade då rullt +1000 mil. På eftermiddagen körde jag ett par varv i min bil och bytte sedan direkt och lade ett par repor i hans och min analys är densamma.
330i är mer grundstark men någon STÖRRE effektskillnad är det inte. Mätt i varvtid är de lika på Kullen (för mig i dessa två bilar) Bilarna är hyfsat jämförbara. Min har lite bättre chassie men han har bättre däck och lite mer motor.

Det råder ingen tvekan om att 330i är "starkare", men motorns styrka ligger snarast i placeringen av effekten (hela registret istället för som med 328 från 2800) än någon större skillnad i densamma.

Mvh / Micke R
Håller faktiskt med dig Micke R. Jag tycker att skillnaden 325 -01 (192HK 245nm) mot 328 -99 (193HK 280nm) är större (till 328:ans fördel såklart) än 328 mot 330 -01 (231hk 300nm).

Kanske ändrar jag mig senare för min nästa blir nog också en 330ix Touring :-D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.