AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
976

Kan man byta till mappsensor?

Lotus Samuel
Kan man byta ut luftmängdmätaren till en mappsensor? Jag ska ändå byta spridare och mappa om bilen. Går det? Är inte så haj på hur en mappsensor funkar. Sätter man en givare på insuget eller?

Bilen är alltså en turbokonverterad 325 -87
Turbobeamer
Du måste även mäta lufttemperaturen i insuget. Detta gör din luftmängdsmätare orginal. Ett sätt vore att bygga en krets med mapsensor och temperturgivaren så att du får ut en signal av båda dessa, då din luftmängdsmätare fungerar så.
RafkoM3
Tjena...
Jag har ett sammarbete med en kille i tyskland som säljer Alpha N kit. Det är en box man koppla ihop med motronic och sen kan man eliminera AFM/LMM. Man monterar in en tempgivare i insuget och en speciell trottel-potentiometer istället för orginal.
Detta är byggt för M3 E30 men fungerar troligtvis med modifiering på de flesta BMWs. Sen har man en datakabel oxo så man själv kan ställa signalen och mappa om bränslemappen.

Det är framtaget för M3 E30 med kolfiber boxar och racing insug, ksa fungera ypperligt vid turboladdning också men det ska jag testa och jag återkommer med mera info då.

/M3 E30(TIC)
Länk
Lotus Samuel
Turbobeamer: Låter som det skulle funka. Men inget jag skulle fixa tror jag.

Rafko: Vad handlar det om för priser då? Blir det dyrt så kan man ju likaväl handla ett autronic där alla möjligheter finns. Men återkom gärna med mer info.
RafkoM3
Lotus Samuel:
Tror priset är rätt högt, runt 7-8000 :- men det som är fördelaktigt med detta system är att man kör med motronic, man har grundmappar och behöver endast justera till bränsle mappen. Om man köper ett nytt sprut så måste man fixa alla mappar från början.
Men är man duktig så är Autronic/Progr sprut bättre, men det kostar mera och kräver mycket modifiering på kabelhärva, komponenter och dylikt.
Alla vill ju inte skära i sönder och byta ut saker om man har en NY bmw tex. Har man en ny 328 eller 330 vill man trolitgvis inte modifiera FÖR mycket.

/M3 E30(TIC)
Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag vet en som byggt precis som du talar om,en krets som omvandla mapsensor signalen lika som signalen från LMM,men dom fick alldrig det att funka klockrent tyvärr!
Satsa på ett riktigt sprut,de har man igen på topplockspackningar och ras...
MVH Andreas

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Lotus Samuel:
Det systemet RafkoM3 beskriver är ju nästan samma som jag och du använder i dag, eller?

//Ticco

www.ticco.com
Lotus Samuel
Ticco: Jo det kanske det är. Men iåfall.. var kopplar man in tempgivaran? Jag vet att det funkar med mapsensor till vårat system men då justerar den ju inte soppan efter lufttempen.

Men en luftmassemätare med tråd i, mäter den temp? Isåfall kanske en sån vore bättre? Lite smidigare att placera. Det är trångt nu!!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Hör med Peter "TwinTurbo" som sålde det.
Vet att han pratade något om att dom skulle montera mappsensor i någons bil.

//Ticco

www.ticco.com
RafkoM3
Ticco:
Ja, SMT5 har troligtvis samma funktioner som alpha N.

Lotus S:
Luftmas med tråd fungerar på så sätt att tråden värms upp och när luft passerar mätaren så kyls tråden ner mer eller mindre och då ändras resistansen i tråden och man får ut en mätbar signal som man använder.
Denna signal ska man nog kunna använda, men vet ej om SMT5 stödjer den signalen. Den är ju helt annorlunda än LFM så man måste modifiera den, eller som sagt ha ett system som stödjer den.

/M3 E30(TIC)
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo men det gör den.
Nissankillarna kör ju med SMT5'an å dom har den typen av luftmassemätare.

//Ticco

www.ticco.com
Lotus Samuel
Tänkte om luftmassemätaren skickade ut samma signaler 0-5volt. Är det frekvens går det ju inte. Men är det volt så borde ju inte styrboxen veta om det är en mängd eller massemätare?

Egentligen kan jag ju använda den jag har men den tar sån plats i och med att man måste ha den mellan turbon och filtret. Man kanske kunde sätta den på andra sidan och dra ett jättelångt rör till turbon. Men det känns inte så proffsigt.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Helt riktigt, den skickar oxå volt.

//Ticco

www.ticco.com
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Link som motornord saluför, har oxå en box så man kopplar bort luftmängdsmätare och kör med mapgivare.
Det svåra är att dynamiken i signalen från LMM och
MAP inte är samma, detta gör att motronic gör fel.
Annars är det lätt att med en enkel krets se till att
MAP givaren ger samma utnivå som LMM vid visst flöde.
Men som sagt vid gaspådrag/släpp blir inte signalerna
likadana.
Lotus Samuel
Eric_R: Men om man mappar om efter Mapsensorn så borde inte det spela någon roll eller?
Vet inte säkert men jag tror att en hel del av
beteendet ligger i själva programmet i boxen
som ju inte ändras när man mappar om.
Detta gäller ju många andra saker också som
tomgångsstyrning och vilka typer av sensorer som
ska finnas medmera.
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Luftmängdmätaren mäter inte lufttemperaturen det gör en separat givare som sitter före luftmängdmätaren men ett klockrent sätt att slippa ifrån luftmängdmätaren är att köpa ett ex. Autronic sprut då kan du skippa
luftmängdmätaren och hela plenumkammaren om du vill och köra med en spjällägesgivare.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo, men då pratar vi plenty pengar :(

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.