AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
964

Motorvärmare V12:a

A
223
A A
540iA Touring -99
Har någon provat att montera en defa slangvärmare på V12:an? Jag har köpt en, men blir lite fundersam inför monteringen. Den undre slangen går ju direkt till termostathuset. Termostatens känselkropp sitter på insidan så den lär inte öppna i första taget. Om det inte blir någon cirkulation kring värmaren börjar det att koka kring den då eller? Den har ju ingen inbyggd temperaturreglering. Monterar man värmaren på den övre slangen får man troligen fenomenet med en varm kylare och en kall motor. Det måste finnas några som har provat och har erfarenheter att dela med sig av.

A A
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Sök inlägg. Finns en del erfarenheter och funderingar.

Felix
A
223
A A
540iA Touring -99
Jag har kollat alla inlägg. det finns vad jag kan se ingen som har förstahandsinformation om att det fungerar. Signaturen "HAPPY" har tydligen monterat, men ingen rapport har kommit om hur det gick.
Någon måste ha provat.
Paap Reeder
Hej!
Innan "Happy" efter sina test har rapporterat motsatsen så tror jag inte på slangvärmare. För risig cirkulation.
MVH /// Paap Reeder
Hejsan!
Har monterat Defas slangvärmare listnr 411422,
det är samma värmare som Mercedes använder på sin V8.
Den passar som handsken på den undre kylarslangen.
Det finns vissa klausuler med vinkel på slangen +
att termostaten på värmaren skall sitta på ett visst
sätt som måste vara uppfyllda för att den skall fungera perfekt,och detta är inga problem på tolvan.
Har fungerat bra än så länge,men jag återkommer med utförligare rapport efter dom riktiga köldknäpparna.
Paap Reeder
Hej "Happy"!
Jag avvaktar till slutrapporten. Kan vara så att på M 70 -91 så finns det en extra liten slang som går från kylarens övre slangstos till vad jag förstår "in bakom" termostaten. Då skulle den slangen kanske sas förbättra cirkulationen.
Har nu undersökt den originalmonterade Webaston. Den j..eln värmer ju bara tårna i kupe´n. Litet fånigt antog jag att det ju skulle vara solklart att den även värmde motorn. När jag letade efter "min" 750 var just den detaljen att sk "skallkrav". Nu visar det sig att den inte gör det. Hoppas nu på din idé med slangvärmaren.
Skall också se efter om man inte skulle kunna koppla om Webaston litet. Det finns ju en hejans massa ventiler och pumpar till den så nog borde man få fnurr på vattnet.
MVH /// Paap Reeder
A
223
A A
540iA Touring -99
På min 88:a går den grova undre slangen direkt till termostathusets utsida utan någon förgrening till andra sidan termostaten. Det var därför jag skrev mitt första inlägg. Kan det vara så att de senare modellerna, som "Happys", har en slang som går in bakom termostaten? Det skulle vara intressant att veta.
Vad säger ni?

A A
Paap Reeder
Hej!
Jo på min 91:a går en 8 mm slang in bakom termostaten och upp till vä på kylaren.
MVH /// Paap Reeder
Hej!
Samma här Paap Reeder.
A
223
A A
540iA Touring -99
Fick titta under huven på en 89:a i går. Det stämmer som ni säger grabbar, det går en förgrening på den smala slangen från kylaren ner till termostathuset. Den finns inte på min 88:a. Vet ni om det går att byta termostathus? Är det någon som har ett termostathus med det lilla extra uttaget liggande? Jag lider vid varje kallstart.

A A
Paap Reeder
Hej!
Råkar ha en vattenpump från en 89:a samt den som satt på min. De är inte helt identiska även om jag tror att man kan byta rakt över. Skillnaderna ligger i bl a den omtalade slangen. Med 97% säkerhet går slangen från den plats där 89:ans luftskruv sitter. Luftskruven är på 91:orna ersatt med slangen.
Summan av den kardemumman blir att Du bör kunna ta bort luftskruven - borra upp hålet till ca m8 - gänga samt dra dit en slangstos för 8 mm slang.
Gör nog inte så mycket om det blir litet al- spån i kylvattnet. Du slipper spånet om Du demont hela vattenpumpen.
MVH /// Paap Reeder
A
223
A A
540iA Touring -99
På min -88 finns det ingen luftskruv. Någon som har en vattenpump/termostathus med uttaget för den lilla slangen till salu?

A A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.