AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.794

Vad betyder varningslampan?

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Nu i kväll började den röda varningslampan som är rund med ett utropstecken i mitten lysa. I min instruktionsbok som är på tyska står det flera olika förklaringar (så vitt jag kan förstå), kan denna lampa betyda flera olika saker? Tacksam för hjälp!

roadZter
-RW-
det är lampan för bromshyrauliken. tänds den under körning är vätskenivån för låg. (!) så här eller hur?

Men det finns en annan också som är symbol med utropstecken som ser ut som en kugghjul med utropstecken i. denna symbol är till Växlingselektronik för automat växellåda.

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bromsvätskenivå eller slitna belägg.
Men din bil är ju nästan ny så beläggen kan det ju inte vara eller hur?? mina orginalmonterade är ju inte ens halvslitna än. Och vem har råd att bromsa när bensinen kostar 9,20litern :)

MVH
Hasso

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
-RW-: Det stämmer (!), det är inte den symbolen som ser ut som ett kugghjul. I min bok står det något om "handbremse" och "Dynamic Brake Control (DBC) störung", vad är då det?

hasso: 9,20 kr/l då tankar du blaskig 95 oktanig bensin med andra ord... ;)

Om det nu är problem med bromsvätskenivån? Hur bråttom är det att fixa till detta? Jag har kundbesök under morgondagen och behöver åka i alla fall 20 mil.

roadZter
-RW-
vätska är nog under sträcket. jag hade fyllt innan jag körde 20 mil(då skulle jag vara på den säkra sidan, om det skulle verkligen vara vätskenivån).

Men jag tror inte att det är nån fara ändå. om det är vätskan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mellan tumme och pekfingret ungefär:)
Är det inget fel utan en låg nivå¨och bromasarna är fullt normala så bör det väl inte vara några som helst problem. Du kan väl stanna på nån mack och skvätta i lite bromsolja om de skulle behövas. Behållaren sitter väl under vänstra kupefilterboxen åtminstone på min bil. Du kan testa en sak som man gör när man nollställer slitna bromsbelägg. Ha dörren öppen, och vrid nyckeln till tändläge i ca 30 sekunder, slå av och starta därefter bilen och se om indikeringen är kvar.Händer det nått vill jag veta det.

MVH
Hasso

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Obs ! när ni fyllt på Bromsvätskan så finns det en knapp på locket ! tryck ner den , jag gjorde inte det så lampan lös ändå , när jag tryckt ner den så stoppas mätdonet eller hur det fungerar , så nu lyser den icket ;)

Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Lampan lös inte pga bromsvätskan utan bromsbeläggen fram och bak behövde bytas. Kalaset gick på lite drygt 3.000 spänn. :/ Nu lyser inte lampan längre i alla fall...

roadZter
-RW-
Hade du kollat att det fanns vätska, då hade det varit lättare och gissa rätt. Man vill inte gissa på det värsta direkt:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Danne: Det är fegt att bromsa:)) Hur mycket har din bil rullat??

MVH
Hasso
Länk

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
hasso: 11.300 mil (ca 7.000 av dessa är lååånga fina landsvägsmil mellan Stenungsund och Hässleholm).

roadZter
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tänkte höra med er , när vi ändå pratar om hur långt bilar har gått ! min har gjort 23.900 mil men -92 helrenoverades motorn på firma för 60.000 då hade den gått 11.000 , skulle man kunna säga då attmotorn i min bil har gått 12.900 mil och karossen 23.900 eller är det fel att tänka så ?!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.