|
|
|
|---|---|
|
tja på er.. ja undrar om man behöver en dump ventil när man har en kompressormatad bil. med tanke på att den är remdriven och då håller samma varv som motorn. blir de då nått över tryck i insuget som behöver avlågsnas? mvh erik O==00==O 02 rullar fetast | |
|
INgen som vet nått om detta? tacksam för svar... mvh erik O==00==O 02 rullar fetast |
|
Lotus Samuel |
Nej det kan jag inte tänka mig att man behöver eller ska ha. Kompressorn stannar ju inte av mottryck eftersom den driver hela tiden. Dessutom slutar ju inte drivningen när man stänger sjället i form av avgaser som på en turbo. Men det borde ju bli ett väldigt övertryck i tryckrören när man åker med gasspjället stängt. Borde ju sitta en övertrycksventil i kompressorn. Fast det är bara en gissning. |
|
de slog mig att de borde bli ett jävla övertryck när man motorbromsar eller? O==00==O 02 rullar fetast |
|
|
Laddar man inte så mycket(typ 0,5-0,8) så behövs ingen dump.. Men ska man ladda lite mer(typ 1,2 - 1,5) så ska ja trycka dit en dump iallafall... Sen kan man ju alltid montera spjället före kompressorn och då måste man ha en dump, men p.g.a den konstiga frekvensen som bildas av kompressorn så är det i princip omöjligt att gatåka med en sådan bil... Låter som FAAN inget härligt ljud alls... |
|
| Jo visst har man en dump, visst är inte problemet så stort som på turbomotorer men ett mindre övertryck blir det vid tex växlingar och onödigt mottryck på impellern, jag har en återcirkulerande dump på min E39 men på E34'an hade jag ingen & det funkade ju ändå.... | |
| Sorry... Jag menade självklart att man måste ha en dump om man monterar spjälltet EFTER kompressorn annars blir det ett jäkla mottryck på spjället å de brukar inte hålla så bra. När man har spjället före kompressorn å motorbromsar så matar ju kompressorn in luft i motorn men ingen soppa å eftersom ventilerna fortfarande öppnar å stänger så går luften bara förbi ut i avgassystemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.