AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.473

M42 motor i E30!

Som ni kan läsa av rubriken undrar jag om det funkar?Är det samma motorfästen etc?Vad säger SBP om detta??
Tacksam för svar!

//Valde de enda rätta som första bil, nämnligen BMW :)
Det är inte M52 du menar? M42 finns ju redan i 318 is 90-
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Om det är en M52 så måste du ha turen med dig på din sida när du åker till SBP och besiktigar bilen, då det ej är en orginal motor.
Det finns dem som har klarat att bes även med S50 motor, alltså M3 motorn.
Greeneberg: Nepp,jag har en m40 motor, undrade om man kunde få ner en m42 i den utan problem?

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det några skillnader på M40 och M42 förutom toppen?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Allt är olika.
Utom motorfästena, eller ja de är olika men passar emellan.

Tändsystem(individuella spolar mm), insug(allt), insprut, avgassystem osv. är olika.

Klart som fasen det går att byta.
Kostar lite tid och pengar bara. Det är inte så gott om M42:or. SBP gillar det inte om de förstår vad det är för motor. Men det är nog inte så många som ser skillnad.
ILiveToRide: Måste man byta bromsar bak med?De är trummur på 318i och skivor is:en!Eller kan man skippa det?

Det är helt upp till dig;)

För SBP spelar det ingen roll. De släpper inte genom en M42 i en 318i utan papper från bmw, och sådana papper ger inte bmw sverige.

Det hela bygger på att de aldrig känner igen motorn, och då spelar det ju ingen roll vad du har för bromsar.

Men självklart måste jag ju rekomendera att du byter(annars blir jag halshuggen av en del här).
Men det gör inte särskilt stor skillnad. Du lär inte överhetta bromsarna bak iaf.
Har du inte ventilerade skivor fram heller kan 318is/325i skivor rekomenderas där med.
ILiveToRide: Om man kör till SBP med i motorn och får godkännande och sedan därefter slänger i is-motorn, det borde väl kunna gå?! ;)!Lite får man leka eller?
Är det svårt/dyrt att byta bromsarna därbak?

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Inte är det svårt att byta bromsar där bak. Bara att skaffa länkarmarna med skivor och allt från en 325 eller 318is och byta skiten. Om det blir dyrt beror på vad skroten begär för dem. Var själv tvungen ett byta dem när jag satte in en m20b25.
hur mkt fick du betala för kalaset med länkarmarna och dylikt??

/It must be BMW!
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
jag köpte en komplett teknik med motor, växellåda, fram- och bakvagn. så det är lite svårt att avgöra vad endast länkarmarna kostade. men en ca 100-150€ skulle jag gissa... vad det nu sen blír kronor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.