AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

Startproblem M20

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag måste återigen fråga om startproblemet på min 525i -90 (M20.) Den startar lätt när bilen är kall och varm, men när den är ljummen är det kört. Då får man nöta och nöta på startmotorn innan den snurrar igång, då och då så stannar den igen och man får starta åter igen, då går den som den ska. Detta händer bara när motorn är ljummen, har stått i 20 min eller så. Jag har fått tips av BMW att det antingen kan vara tomgångsventilen eller luftmängdmätaren. Att byta båda går på 4000:- vilket jag inte är så sugen på :-( Hur ska jag veta vilken som är slut? Kan man mäta dem på något vis eller vad ska man göra? Eller finns det några andra orsaker som orsakar mitt problem? Bilen är nyservad med stift, olja, luftfilter etc.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Luftmängdsmätaren kan mätas upp angående signalerna från den i ett ocilloskåp för kontroll av ev "glapp" inne i mätaren(BMW gjorde det i min bil när jag hade problem)
Visserligen hade jag inte startproblem som du men ang mäta upp lm-mätarn så går det..

BMW borde kunna ha andra tips om just ditt problem tycker jag...Låter dock som om någon givare till insprutningen börjar ha gjort sitt?
Ev något med tändspolen?,rotorn?

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Givare till insprutningen? Vad är det? Vart sitter den? Rotorn är sjysst, vet inte skicket på tändspolen dock... Kanske ska ta och mäta tändkablarna också?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Troligen sitter ett antal givare på eller intill termostathuset på din bil,där en av dem går till styrboxen med info så att rätt mängd bensin insprutas..KAN blivit något "tjall" på den så att det blir problem vid ljummen start.

Bara en gissning,kan vara fördelarlocket som dj****s oxå(gissning igen).Tändkablarna kan naturligtvis oxå vara ett problemområde på din vagn,som du skriver..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MEN,NU!!! ser jag att du har kat=kontrollera lambdasonden,den styr insprutningen på din bil...:)

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Ska ev. ta isär några givare och kanske spruta in lite 5-56 eller nåt??? Lambdasonden har jag aldrig kollat, men bilen går VÄLDIGT rent! Den hade 0 i HC halt på besiktningen i Maj i år... Hur kollar jag lambdasonden? Det går 3 smala kablar till den, mäter man upp den eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du får ett lambda värde på besiktningen,där ser du om det verkar vara något fel på den...men du hade fina avgasvärden då kanske felet inte sitter där ändå.Iofs i Maj,men gick bilen dåligt då oxå?

Angående mäta upp..Vet inte annat än lambdavärdeskoll via avgasvärden,kan man säkert göra på BMW..Skall vara lambda 1 i detta värde(med någon hundradel åt vardera håll i felmarginal).
Du kan ju prova att kolla hur den(sonden) verkar sitta fast,en del menar på att det kan bli fel där pga rost el annat som då genererar dålig kontakt..(jordning).
Tyvärr ingen expert på kat bilar men helt ute o cyklar tror jag att jag inte är.?!!Rätta mig gärna någon..

Spridarna kan det eventuellt vara något fel på oxå..Har du låtit testa dem någonstans?(för ev. läckage).

Du kan oxå kolla i sök inlägg,kanske finns något matnyttigt? där..

Lycka till med fortsatt felsökning.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.