AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.488

Fråga om topplockspackning

Predator
Hej!Hade idag inne bilen för byte av ventilkåpspackning
när jag sen hämtade den sa dom att meken sett att det fuktade vid topplockspackningen.Har inte behövt fylla något vatten och den har aldrig varit varm.Vad tycker ni man ska göra?Byta packning eller????Har en525-93

Sj
98
Sjn
518i -88
En början är ju att göra ett komp prov och kolla om du märker något uppenbart.

// Stefan
Sj
98
Sjn
518i -88
.. Och sedan kanske kolla CO värdet i kylarn för att hitta ev läcka. Topplockspackningen byter man inte om man inte behöver. (dyrt/mycket jobb)

// Stefan
Gi
5
Gixxer
535i -88
Jag skulle råda dig att byta packningen, har nyss gjort det på min, har aldrig skruvat BMW förut och det såg värre ut än det var!
Fyra timmars rivtid och två timmars ihopskruvning.
Nya packningar,olja,kylarvätska mm slutade på ca3500 kr.
På bmw skulle de ha ca 7500 för att byta toppackning.
Du förstår det kan leda till så mycket annat ont om man inte är vaksam, går packningen så blir nästan alltid toppen om inte mycket men ändå något skev o då e de i bästa fall en 500:ring till.
Varför går då packningen? Jo oftast beror det på att folk aldrig byter kylarvätska vilken blir frätande efter ca 2-3 år, denna fräter även på lättmetall!
Lycka till!!
Predator
Måste man alltid plana toppen eller räcker det med att byta packning????

Predator:
har man tur så kan man klara sig med bara ett packningsbyte, om toppen inte blivit skev...har den blivit skev så måste den planas..men det är inte alltid man kan plana den, för man måste ju ha en viss tjocklek på toppen för att ha hållfasthet kvar...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !
om den inte går att plana så kan du köpa en 1mm koppas packning sen tar du 1 original packning och her den mot toppen

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub The-Raven.dns2go.com
WebCam: The-Raven.dns2go.com
FtpServerThe-Raven.dns2go.com
The RavenRacing--
-----------///M
när ska bmw sparka ner audi från tronen och ta över superstage då
Ampe
& varför skulle toppen bli skev av att packningen går sönder???
Visst går pacningen sönder och man inte märker det utan kanske kör motorn varm kan ja ju förstå att den kan bli skev men inte om motorn inte blir varm...

/PS. Jag ser er alltid i backspegeln :)
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Är betydligt mycket jobbigare att byta packningen på en 525 -93 än en 535 -88 , då 93'an är en 24v med vanos. M30 är ju i princip bara att lossa och sen lyfta dit igen , inte mycket som kan gå fel där. På M50 är det lite mera finkänsligt då du dels har 2 kammar samt vanosen att ta hänsyn till. Tror även det behövs ett verktyg för att ställa in kammarna och vanosen , men är dock inte säker på kammarna. Hur mycket fuktar det? Droppar det från toppen eller är packningen lite fuktig bara?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.