|
|
|
|---|---|
|
Jag blir så less! Förra ägaren på 325:an betalar inte in skatten, så nu har jag kör förbud! Jag fattar inte att folk håller på och tjafsar om självklara saker! Betalar han inte förre månads skiftet så går ärendet till kronofogden och vipps så får han betala 500:- till i straff avgift! Det värsta med det hela är det här är andra gången det händer mig, sist slutade med att killen fick betalanmärkning innan han betalade in skatten. Jag har försökt att få tag på han men han svarar inte på mobilen och hem numret har jag inte fått tag på, vad gör jag nu? Om du som ägde bilen före mig, PAB 039, läser detta kontakta mig! Mvh Abbe Länk | |
|
Ring vägverket och hör vad som gäller. Den som äger bilen vid ingången av debiteringen av skatten är skyldig att betala den.... hoppas att det löser sig! /Simon |
|
|
Det är förra ägaren som är betalnings skyldig, det har jag kollat upp med Vägverket, det var de som talade om det där med kronofogden. I det här fallet så var bilen avställd vid köp tillfället, han var tvungen att ställa på den så jag kunde åka hem med den, jag talade om för honom att det är han som kommer att få betala kvarstående skatt och han viste om det och att han skulle betala den! Det handlar om lite mer än 500:-, visst kan jag betala skatten, men jag tycker att det är en princip sak så av ren ilska vägrar jag betala och låter bilen stå just nu. Mvh Abbe Länk |
|
|
Jo, tyvärr är det så att om inte han betalar, så får nya ägaren inte bruka bilen. Helt sjukt, men så är det!! Hoppas han betalar omgående så du kan nyttja din pärla!! Har råkat ut för samma sak själv, men det löste sig. Dock var det hela skatten på 17-1800:- som han skulle betala, men han gjorde det innan jag behövde åka olagligt som tur var!! Stå på dig och hoppas du får tag på förre ägaren!! /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
Den som är ägare till fordonet vid ingången till uppbördsmånaden är betalningsskyldig har jag för mig? välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
| via bilregistret kan du ju kolla vart den tidigare ägaren bor. sen e de bara att åka dit med ett bollträ och vänta !!!!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kilen har helt rätt. Jag råkade ut för samma sak själv då jag sålde min Mercury. Tjen som köpte bilen "glömde" att betala skatten som vi kommit överens om när jag tog ut skattekrediten så hon kunde köra upp till Österund. Pga datastrul hos vägverket så kom dom inte på det förrän hon ställde av bilen på hösten, (de hade lagt om hela datasystemet i samma veva som jag ställde på bilen på våren) jag skulle inte köra med bilen denna sommar utan ställde på den enbart för försäljning. Nu hade vi skrivit in det i kvittot så de var inget att tjafsa om hon bad om ursäkt för hon hade slarvat och betalade utan gnäll, hon var hemsk nöjd med bilen :) Men det var jag som var skatteskyldig enligt gällande regler efter kontakt med vägverket. MVH Hasso |
|
Fråga dig om det är värt att ödsla energi för en femhundring. Jag fattar att det är en principsak, men den som drabbas värst är ju faktiskt du. Man får välja vilka strider man tar, och jag gissar att du i det här fallet har träffat på en människa som inte bryr sig. Annars skitar man inte ned sig för en femhundring. Bit i det surta äpplet och pynta in skatten, kravet har du likväl kvar, och betalar han dig inte pengarna, kan du lista ut någon tråkighet för vederbörande som står i paritet med hans blåsning. Poängen med att "ligga ute" med pengarna är att du får bruka bilen. Copy |
|
|
Vi får se hur jag gör, en sak är säker jag väntar ett tag till, jag klarar mig utan bil då jag har möjlighet att låna bil. Kilen, du har rätt och jag vet att det är så, men i det här fallet är den som ställt på bilen skyldig att betala skatten, alltså förregånde ägaren, det har jag kollat upp med vägverket. Michael Hedlund, det är aldeles för långt till Sollefteå från Gävle, annars hade jag åkt dit kan jag lova! Ingen här på forumet som är från Sollefteå? Mvh Abbe Länk |
|
|
Abba kolla upp så det inte finns några P-böter på bilen också, och isåfall kommer det att bli du som får stå för det.... Vill bara säga det, för det har jag råkat ut för när jag och min förra tjej köpte en volvo och den killen som ägde den innan hade 3 p-böter på sig.... 850 Jaa sån är jag |
|
|
Man åker inte på p-böter som den föregående ägaren fått! De följer inte bilen utan är personliga. När det gäller skatten så är det viktigt att man kommer överens om vad som skall gälla. Visserligen är den som ägt bilen när skatteskyldigheten inträtt ansvarig gentemot staten för att skatten skall betalas. Skatten betalas dock i förskott så har man inte särskilt avtalat om att säljaren skall stå för den så är det faktiskt en kostnad som köparen skall stå för. Visserligen kan inte staten kräva köparen men säljaren kan kräva betalningen ifrån köparen. Så betala skatten om det inte är så att du kommit överens med säljaren om att han skall stå för den. |
|
|
Förstår hur jobbigt det är eftersom jag har också blivit "utsatt" för att förra ägaren inte betalat skatten. Min lösning var att jag skickade ett brev där det stod klart och tydligt att han skulle betala skatten eller så skulle jag inte skulle betala skatten och det skulle resultera att han skulle alltså bli skyldig ca 1300kr i skatt och ev kostnader från inkasso och kronofogden, en vecka efter jag skickat brevet så var den betald =) Har även blivit "utsatt" för att köpt en reservdelsbil som jag trott varit avställd (enligt ägaren så var den avställd), jag var dum nog att tro på det han sade och betalade hälften av summan för den trasiga bilen. Sedan när jag väl fått hem det nya ägarbeviset så vissade det sig att den var påställd =( Jag framförde då att jag inte tänker betala något mer för den då jag hade då fått en skuld hos Trafikförsäkringsföreningen på 12dagar á 57.26kr = 687kr. Han hade alltså haft sin trasiga bil påställd fast den stått still i ca 3månader och sedan inte postat ägarbeviset samma dag som vi skrev under det. Jag får iförsig skylla mig själv att jag inte kontrollerade allt och såg till att ägarbeviset inte postades samma dag, men eftersom det var en person som jag trodde man kunde lite på så gjorde jag inte det (så nu har man lärt sig av misstagen). _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
Vi hade en muntlig överenskommelse (har min sambo som vittne) om att han ska betala in det. Samtalet gick till på detta visset: Du måste ställa på bilen annars kan inte jag åka hem med den, säljaren: javisst. Jag: då åker du på att betala kvarstående skatt, det vet du om eller? säljaren: jodå, det vet jag, jag betalar skatten. Han har inkomst, så betalar han inte frivilligt senast imorgon så går ärendet till kronofogden, de kan i slut ändan dra det från hans konto eller lön. Jag väntar ett tag till. Mvh Abbe Länk |
|
|
Jag fattar verkligen att du är sne, men jag tror du får ruggigt svårt att driva en process mot honom med kronofogden. Ni har inget skriftligt avtal att luta caset emot och även om det är så i en perfekt värld, så är ett muntligt avtal inte mycket att hänga i gran när det kommer till kritan. Sedan är det så att du måste betala en ansökningsavgift för att få igenom ett betalningsföreläggande. Sedan kommer det att ta svinlång tid, beroende på att det ska malas genom tingsrätten och fastställas där. Chansen att du vinner är väldigt liten. Utmätning på hans lön? Är du medveten om vilken kostnadscirkus du håller på att dra igång. Sedan var ju påställningen ett sätt för dig att smidigt kunna transportera hem bilen, vilket säljaren faktiskt kan påvisa. Och tror du inte våra statstjänstemän har viktigare saker att göra än att jaga en utsiktslös femhundring åt en kille som inte ens har ett avtal. Nää Abbe, släpp det, du kommer tyvärr ingen vart. Vårt samhälle är skapat för att blåsnissar ska kunna glida undan och du kommer bara att stånga pannan blodig i dina naiva försök att driva en process. Iof kan du ju stämma honom privat, men då får du nog se till att ha bra med stålar i ryggen. |
|
|
Ahhhaaaa, killen sitter redan med avin i sitt namn? Då är det annat läge. Lång tid tar det ändå. |
|
|
Copy, har tio öringen ramlat ner eller? :-) Jag har inte gjort något och kommer inte heller att göra något annat än vänta. Avin är i HANS namn så vägverket sköter det hela. Hade avin varit i mitt namn då hade det jag bara betalt räkning, det är inte mycket pengar det handlar om, för mig är det som jag tidigare nämnt ren princip sak (dumhet av mig egentligen då jag inte får/kan använda bilen)att inte betala än så länge. Stämma honom och så vidare är inget att tänka på, jag för bara leva med problem ett tag till, det löser sig förr eller senare. Mvh Abbe Länk |
|
|
Äntligen! Nu har jag fått skatte märket! Frågan är bara varför förra ägaren väntade med att betala tills det går till kronofogden och få massa straff avgifter? Mvh Abbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.