|
|
|
|---|---|
_Lalle_ |
Bytte mätarkombin på min 316 E36. Ville ju ha en varvräknare. Köpte ett nytt mätarhus på skroten från en 318 som gått 21600 mil. Upptäckte sedan att man behövde plocka bort ratten för att demontera de gamla instrumentet. Pratade med en lokal (BMW auktoriserad) verkstad eftersom ja inte ville ta bort ratten själv (airbag) Han sa att de va inga problem. Han bytte den och allting funkade perfekt förutom att det stod 21600 mil på mätaren. Han sa att de brukade slå om till ursprungliga mätarställningen efter 3 mil när den kollar med datorn i bilen. Om det inte gjorde det skulle jag åka till BMW (Sundsvall) och så skulle dom stoppa in en kontakt till datorn och ställa tillbax den. Va nu och pratade med BMW (Sundsvall) och där sa dom att det inte gick att ställa tillbaka mätarställningen. Serviceindikatorn är också helt omställd... Vad göra? Min som bara har gått 11500 mil....kan ju inte köra omkring med 10000 mil för mycket på mätaren. Går det att fixa på nått sätt?.....kanske lika bra att åka tillbaka å återmontera den skiten? Tacksam för svar |
|
Åk tillbaka till verkstaden. Det utlovade arbetet är inte utfört! /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Länk Enligt den eminenta artiklen ovan så kan inte bmw själva manipilera mätarställningar. Och den infon har ja fått när ja frågade en mekaniker som gjorde ett konditionstest på min bil. Att lite mer "ljus skygga personer" sen kan fixa det råder det ju inte något tvivel om. Fråga killen på verkstaden om han verkligen visste vad han pratade om. Att bilen skulle gå ner o läsa i ljusmodulen och sen hämta det värdet för att börja visa det i instrument huset låter för mig som tekniker mindre troligt. Vad jag har förstått är det 2 separata sätt att lagra mätarställning på som inte har någon koppling med varandra. Service indikatorn lär oxå bli smått skum när du gör ett sådant byte. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
_Lalle_: Eller så kan du uppsöka en av de ljusskygga personerna som sysslar med "Mätarjustering" och vrida tillbaka mätaren. Skaffa även ett intyg från verkstaden som bytte mätaren på att din ursprungliga mätarställlning är 11500 mil, samt behåll den gamla mätaren! När/om du ska sälja bilen SKALL du upplysa eventuell köpare om detta. Är inte säker, men har svårt att tänka mig att det skulle vara olagligt att justera mätaren till det miltal som bilen faktiskt gått.... Lycka till! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
om det är digitalsiffror... Flytta över Codekontakten på baksidan av hastighetsmätaren från det gamla mätarhuset till det nya så blir det riktigt igen! |
|
| Blev mitt inlägg bortplockat för att ja skrev nåt om "mätarservice" som en sista utväg o la ut en LÄNK oxå??Skrev annars precis så som nofx16 gjorde ju.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dawwe: Skulle nog tro att det var länken som sågs som reklam eller nått sånt,och jag tror att en sån länk inte uppskattas på power.pga av andra topics och reklamförsök. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.