AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.204

Vad gör jag när inte garantin gäller (320 d -00)?

Jag har en sv-såld BMW 320 d touring - 00 som är uttagen i september år 2000. Jag köpte den i våras när den hade gått 8500 mil. Den hade fullt med bubblor (rost) på den svarta listen på förardörren (vid mittstoplen) som jag ansökte om hos BMW för att få på garanti. Jag fick svar först nu i oktober - NEJ. Jag gjorde en Insp II i juli där länkarmar fram och kardan (mot 1000:-) byttes på garanti. Efter att jag fick tillbaka bilen så ryckte den vid acceleration (tappar kraft vid vissa varvtal) och så den immade igen fullständigt när jag slog av air condition. När jag påpekade detta för BMW-verkstaden så sa de att detta inte kunde ha påverkats av dem när de servade bilen. De felsökte och hittade att en spridare gått sönder och måste bytas, de hittade inget fel på ACC:n. De har ansökt om detta centralt - om det kan fås på garantin, men icke. Argumentet är att det ligger utanför garantitiden. Offereten jag fått är på 5000:- för byte spridare, 5000:- bara för att riva hela ACC:n, och cs 2000:- för listebytet. Det känns för jävl... att en bil som kostar 300 000 kr skall dras med alla dessa fel efter bara 1,5 år och 9000 mil. Bilen har idag gått 11 000 eftersom jag börjat resa i jobbet. Bilen är mycket välvårdad och i superskick!! Vad gör jag är det bara att acceptera??
Varför nekar de rosten? Rostskyddsgarantin är väl 6år?

/Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rosten är 6 år, kan du inte acceptera!

AC avstängning kan medföra imma, detta står att läsa i instruktionsboken. Nu vet jag inte hur allvarligt den immar (immar igen helt?). Men som sagt, du har ju inte längre nån garanti så det kan ju va svårt att få ut detta gratis..

Men rosten, icke!

Mvh

Anders S.
Jag har i princip lika bil som dig med liknande mil. Fick europlus garanti när jag köpte den för knappt ett år sedan. De problem jag haft på 3,500 mil är en trasig fönsterhiss som byttes på EP-garantin samt ett haveri pga av slarv vid oljeservice som fixades gratis av den slarvande verkstaden.

Som de andra skriver ska rosten självklart gå på garantin (vad anför de för argument att inte ta det?)

Har också haft problem med imma om man inte använder AC, men med nytt mikrofilter och torrt väder funkar det. Hur illa är ditt problem, immar det igen även torra dagar, med luften styrd mot rutan?

Spridaren är det inte mycket att säga om, kanske tycker man att BMW borde stå för åtminstone hälften av kostnaden för reparationen som goodwillåtagande.

Många billigare märken har ju tre års/10000 mils garanti, BMW's hållning om detta brukar ju vara "det är inga problem, vi tar hand om våra kunder ändå"
Man kan tycka att motorn i en dyr kvalitetsbil borde hålla mer än 1,5 år / 9000 mil.

/T
Det där med rost gäller inte det genomrostning in=>ut. Jag är inte säker men hur kan annars Mercedes ha 30 års rostskyddsgaranti???? Alla bilar rostar inom 30 år med undantag av aluminiumkaross. Trots det menar jag inte att det är normalt eller acceptabelt. Jag skulle själv kräva detta på goodwill. Jag håller själv på reklamationer dagligen och visst kan det i vissa fall vara luddigt formulerat.

===
/MP

OBS!!!! Jag skall tillägga att det inte gäller reklamationer för BMW utan för ett lastbilsmärke.

===
/MP

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW brukar enligt E39 ägare var mycket toleranta när det gäller tex lite rost på bakluckan och byta utan knorr, även på privartimporter ska väl tillägas.
kolla av mot en annan BMW verkstad, enligt de erfarenheter som man får av detta forum , så tycks det vara väldigt stor skillnad på tillmötesgående beroende vart man vänder sig. Sedan kan man väl ta kontakt med BMW Sverige kan jag tänka mig.

MVH
Hasso

Tack för alla svar!!
När det gäller imman gick det inte att köra med ac avslagen fastän det var fint väder - såg inte ut! Det har dock blivit bättre nu..immar bara när det är fuktigt ute och inte lika mycket nu. Rosten är nog genomrostning som gäller garanti - jag ska höra med dem igen.
Är det normalt med spridarhaveri efter 1,5 år och 9000 mil - och vad kan orsaka detta?
Jag återkommer om hur det går vidare...

Mvh
John
BMW skulle kunna rabbla att det bara gäller genomrostning hur många gånger de vill, på en -00 SKALL man inte tolerera ens minsta lilla rostbubbla utan de skall fixa det utan knorr. Tycker det är skandal att de kan med att neka detta.

/Micke
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
///M/// Aluminiumkaross rostar inte, de korroderar ...vilket är värre:-(

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
St
50
Stefan K
320i touring -01
Du har inte funderat på att byta verkstad? Jag har själv upplevt skillnader mellan BMW verkstäder. Får man en bra kontakt med någon verkstadschef tenderar det mesta att fixa sig.
Så skall det naturligtvis inte vara.
Tråkigt.
Har även jag blivit nekad till rostskyddsgarantin på min 96´a. Provade förra året innan garantin gick ut (små rostbubblor i huvkanten), men fick avslag från två BMW-verkstäder. "Gäller endast genomrostning var svaret från båda. :(
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
tycker det är förjävligt.. låter inte som bmw alls..
här nere i skåne är de schyssta på förenade bil tex.

ring runt till lite olika..

hur kan man ens låta en bil av sitt märke rulla på vägarna när den är som du säger??
De borde ju vara rädda om sitt rykte...

lycka till!
mvh
Härligt att höra era kommentarer. Jag ska höra med några andra verkstäder. Tipsa gärna om verkstad och kontaktman + telnr så vore jag tacksam!
Mvh
John
ErikJ
Vad det gäller rostskyddsgarant gäller den endast karosseriet, inte lister, fästplattor mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.