AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
829

Sportcoupé, hur är det med dessa på vintern?

Go
227
GoinLegit
325iC -93
Hej,

Alla som har sportcoupé, E36, med dörrar utan list runt rutan, samt att rutan åker ner ett par centimeter när man öppnar dörren. Går det att bruka bilen under vintertid när det blir minusgrader? Går mekaniken i dörren sönder om det fryser till och rutan inte åker ner?

Jag vet att dem flesta låter sina bilar "nanna" under vintertid. Det känns som köpläge för en andra bil nu.

Tacksam för lite svar från dem som anvander sina snygga coupér under vintern.

MVH

Is
17
Isko
330 ci -01
Jag kör året runt med mina bilar. Har tidigare haft en Audi TT som har samma mekanism, och det har inte varit några problem vad avser den biten och då körde jag i två vintrar med den. Har idag en 330 ci och har heller inte haft några problem med den.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är lycklig ägare till en coupé, visserligen E46, men brukar den i stort sett hela vintern. Har aldrig haft problem med att öppna eller stänga dörrarna.

Däremot undviker jag de kortare dagliga körningarna om det går, och bilen får stå i det fina garaget på jobbet i stället för hemma på gatan.

Annars är jag mycket positivt överraskad av 330:n som vinterbil. Värmen är kanon, och bra v-däck samt massor av elektronik håller mig stabilt kvar på vägen även när det är knasigt väglag.

Stor skillnad mot min gamla 318 -88 som jag hade för länge sen. Där var alla resor från lövfällningen till snösmältningen ett äventyr.

Mitt råd: köp en coupé, vårda den ömt och var inte rädd att njuta den även på vintern.

Ska du skaffa E60? Avundsjuk? Jag? Vad tror du? ;-)

My Bimmer is my mistress
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Mjaa...min avundsjuka la sig snabbt i allafall när jag ser att det står S60...mera som straff då...:-)

/J

Go
227
GoinLegit
325iC -93
Hej,

Hehe... det blir en tråkig Volvo S60 jag får som firmabil. Med halvskinn, spaceball och business-paketet. Självklart kommer jag att köra mest med den, fast det är sambon som kommer att bruka coupén isf. Då kommer det bli kortare sträckor med andra ord.

MVH
Inga större problem för mig heller, brukar dock tänka på att skrapa rent i rutans nederkant och även se till att det inte sitter nån is runt fönstret. Borde vara exakt lika dant på E36an.

Har dock sett några coupeer med risig funktion på rutans elektronik, vet dock inte varför de hade pajjat.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Så går det när man läser snabbt... Inte lika avundsjuk på S60 som E60.

Men det är ju bara ytterligare ett argument för att köra coupe året runt. Se till att bilen har ASC+T dvs antispinnsystem. Köp bra vinterdäck.

Om plånboken tillåter, satsa på en E46. Det är en mycket gedignare bil och bättre att köra på vintern.

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
Jag har varit med om att dörrkontakten har frusit och att rutan därmed ej gått ned när jag öppnat dörren vilket sedan gjorde det svårt att stänga. Men det var ju bara att peta lite på kontakten så blev det bra. Annars har det fungerat bra även för mig.
roadster
Har haft en 325ia coupe -92, z3 2,8 -98 o nu en 328ia -98. Det som jag har märkt på vintern är att det kan fastna is i nederkant av rutan som "cfh" skriver. Har hänt att rutan inte gått ner när man öppnat dörren, låt bilen tina sen har det fungerat bra igen.

Daniel
Go
227
GoinLegit
325iC -93
Låter bra det här...

HAr sorterat bort coupérna när jag har letat bland annonserna, nu har jag helt plötsligt minst dubbel så många bilar att välja mellan!

:)
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kör 325i cabrio -94 med hardtop på vintern och har således rutor som på coupen. Jag smörjer listerna med silikon, (såg dock idag att det avrådes i ett av putsartipsen) och det har funkat bra för mig. Det som däremot hänt någon gång är att själva motorn till rutan frusit och då hjälper ju inte silikon på listen. Dock har aldrig båda dörrarna frusit samtidigt så jag har fått kliva in från höger någon gång.

Någon som kan berätta varför man inte ska ha silikon på listerna?

Dock trivs bilen bäst i varma garaget på vintern för den trivs så mycket bättre utan tak en solig sommardag. ;-)

/Patrik, BMW CS 4096, 325i cabrio -94

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.