AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.482

BMW 540i eller Jaguar XJR?

Sida 1 av 2
Jag funderar på att köpa en motorstarkare bil nästa gång jag byter. Ett naturligt val är BMW 540i, eller ännu hellre M5. Fast så har jag alltid haft en viss förkärlek till Jaguar. I samma prisklass som en 540i befinner sig även Jaguar XJR. Den modell jag tänker på är främst den sexcylindriga fyraliterspjäsen. Är det någon som på ett objektivt sätt kan jämföra Jaggan med ovan nämnda BMW:ar? För en rättvis bedömning bör nog M5:an närmast jämföras med den nyare XJR:n som bestyckades med V8.
Vill du ha en bil som sticker ut ur mängden och är jä**igt snygg så är valet XJR!! Syggare bilar än jagura XJ är svåra att frambringa enligt min mening. Hur kvalitén är på sena nittiotalare är vet jag inte men min fars tidiga 90tals Jagga har kostat MYCKET i reparationer. De har ju lite underliga lösningar och system Jaguar, så när det krånglar kostar bara felsökning multum.. BMW:n är ju snygg men mycket mer diskret, en smaksak vad man är ute efter. Jag tror iaf att BMW:ns kvalitét är högre än Jaguarens. Vad gäller prestanda, väghållning o känsla tror jag utan att ha kört någon av bilarna att M5 vinner.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjoerk:Jagga är inte dumt funderande på nått sånt isället för 528.Men jagga har ju haft en hel del kvalitesproblem, genom åren, och svårt med reservdelars osv.Jag kom inte så långt så jag kollade inte upp hur det ser ut idag, medn förmodligen bättre. Så jag avstod men ibland känner jag en viss ånger ändå, de är fina, och inte så vanliga
fast jag hade inte satsat på värstingmodellen.
Kikade en del på Rover75 med det törs man väl inte nämna:)giller den inredningsmässigt men inte höghusstuket.

MVH
Hasso

Hasso: Rover gör (gjorde?) snygga bilar. Då jag lämnade in min förra bil på service fick jag låna en rover 75 2.5 V6 med automatlåda. Måste säga att det var en mycket trevlig bil. Inte det minsta sportig men med en skön och avslappnad atmosfär.´Det jag imponeras av när det gäller Jaguar är dess otroliga utseende både invändigt och utvändigt. Begagnatpriserna på Jaggor ar attraktiva eftersom märket lider av ett dåligt rykte. Blev det inte bättre kvalitet 1989 då Ford köpte Jaguar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjoerk:väldigt vad överens vi va ida då :D
Jag tror att kvaliten blev bättre med Fords inträde.
Bättre finanser bättre kvalitet, skinnarbetet i Jagga är en klass för sig tycker jag.
Men är inte detta ett BMW forum :D
Tittad vad vad jag hittade istället på hemmaplan :)
ingen TV men ialla fall.
Länk

MVH
Hasso

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jaguar är ju helt underbara bilar! Det finns ju ingen annan bil som har en så vacker inredning, och utsidan är fin den också. Jag funderade själv på att köpa en Jagga XJ6 eller Soverign (hur stavas det?) när jag skulle byta min 735i, men nu blev det en 750i istället. Anledningen är bla. kvaliteten. De flesta varnade mig för att att köpa en Jagga. Dessutom, en -91:a jag tittade på var rostig som fan överallt , inget roligt alls. Men en nyare borde inte vara rostig förstås. XJR:en skall ju gå grymt bra, de testade den i Teknikens Värld för några år sedan, och de var imponerade av prestandan och inredningen, men de klagade på stötig fjädring bla.
hasso,

sugen på 540 skåp? Coolt! Har den inte för många mil för din smak?

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Simon: Njet men bjoerk är det tydligen. Såg annonsen i lördagstidningen så jag var tvungen att kolla bilderna.
Såg fin ut tyckte jag.Fint SCHIIINNN ossså :)

MVH
Hasso

hasso,

fint så här sjunger med SCHIINNN. Har för mig att herr Bjoerck är värmlänning...det är därifrån jag fått uttalet av SCHinn. Stavningen har jag hittat på själv..:-) Han kanske gillar SCHinn med, vem vet!

/Simon
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Delikat fråga det där med BMW kontra Jagga. Jag resonerar så här; en BMW är alltid en BMW och den köper jag med lika delar huvet, hjärtat och maggropen. Jag får underhållning varje meter jag kör och en Qualität som få andra bilar kan mäta sig med. Å status förstås, men det betyer ju ingenting för mig förstås;-)

Har bara haft BMW och ett av de mycket få andra märken jag ens skulle bry mig om är Jaguar. Men en Jagga köper man med hjärtat, det är en pojkdröm (åtminstone för mig). Jaguar XJ är tveklöst en av de vackraste bilarna som gjorts på mycket mycket länge. XJR är brutal att köra. Och visst vore det kul att sticka ut i mängden nu när såväl kreti som pleti börjar skaffa BMW.

Men, kom i håg vad man säger i UK "En gentleman har två Jaguar - en som körs och en på verkstan". Kvaliten var före 90 så usel att till och med Ford kunde göra underverk med den (det tycker jag säger allt!). Om du ska köpa Jaguar - tänk dig för en extra gång och håll en anständig summa på personkontot för reparationer.

För egen del gillar jag fortfarande min 330 men en ondsint kamrat lånade mig härom dan sin XK8 Coupé och j*drar vilken bil! När man stampar pelle i plåten och automaten växlar ner visar bränslemätarn 8 lit/mil i förbrukning! Det ni! En sån bil vill jag ha.

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
-RW-
Jaguar så klart.
Tack för länken Hasso! Herr Bjoerck är dalslänning i grund och botten och gillar SHIINN! Det tråkiga med 540:n är att den ser identisk ut med den bil jag nu kör omkring i, förutom SCHIINNET.

Tretretti: Vilken vacker formulering kring Fords kvalitetsansträngningar! Precis som Du säger bjuder BMW på en mix av förnuft och fåfänga som få bilar gör. Att köpa Jaguar strider mot alla värderingar som en svensk växer upp med (vilket gör köpet ännu roligare). En bil som helt klart spelar på känslor. Rent kostnadsmässigt är försäkringspremien i princip lika hög på en Jaguar XJR som min 523:a. Och då är Jaguaren dubbelt så motorstark.

Jag får se hur jag skall göra. Det känns som min bilpark börjar bli väl entusiastisk om jag köper en Jagga. Också får jag säkert BMW-abstinens efter ett tag...
Ingenting är identiskt med motorn i 540.....
Köp en 540 ! NU!!
Jaguar går endast som ny, efter tre-fyra år så kostar den fläsk i reparationer....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Vad bör jag betala för en fin, ärlig 540i med måttligt miltal? Årsmodell kring 98.

Angående Jaguar läste jag ett begagnattest i tidningen Automobil. Där främställdes Jaguar som ett begagnatklipp. Det stod även att XJ40 (XJ tom -94) led av kvalitetsproblem men att X300 (XJ 95-) var skottsäker.

Kilen: Vad baserar Du ditt uttalande gällande fläsk på?

Innan jag köpte min första BMW sa alla "förståsigpåare": "Det går inte att äga en BMW, de är alldeles för dyra i drift. Bara nya tändstift kostar en förmögenhet" Med facit i hand kan jag konstatera att mina BMW:ar icke har kostat mig en förmögenhet. (Förutom i inköp då...) Samma scenario upplevdes då ett stycke Alfa Romeo Spider inköptes. "Det går inte att ha en Alfa Romeo, de bara krånglar". Faktum är att Alfan har krånglat exakt lika mycket som min 523:a. Det vill säga ingenting.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
VD på mitt förra jobb körde en Daimler -89 som så kallad sexårsbil (förr kunde man ha gamla lyxbilar som tjänstebil för två ruttna lingon i månaden).

Vansinnigt fin bil när den gick, men det var inte så ofta. Däremot lär den nu utgående modellen (XJ300) vara av betydligt bättre virke. I dina kläder skulle jag välja en 98 eller nyare eftersom de har moderna veåttor.

När det gäller ekonomin, om den är avgörande för bilvalet ska man köpa Toyota Corolla. Satsa på den bil som väcker mest habegär och ha lite marginal i budgeten så har du till smör och bröd om det skulle gå fel.

Själv låter jag bli att provköra Jaguar och M5 just nu för det är inte läge att byta liksom.

My Bimmer is my mistress
Hmm Toyota Corolla... Tål att tänkas på. Bör jag välja 1.2 eller 1.4? :-) Visst bör man köpa en billig och tillika vanlig bil om ekonomin är det MEST viktiga. Fast hur intresserad man än är av bilar kommer till slut den ekonomiska faktorn smygande. En Jaguar XJR bör jämföras med bilar som BMW 540/M5/740, Mercedes E500/AMG/S-klass och Audi A8. Hur stor är då skillndaen sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Om det visar sig vara dyrare att köra en 540 så kanske det finns anledning att kolla på XJR:n?
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
bjoerk: för rätt XJR känns det som mycket bil för pengarna även om jag normalt har Bmw som favorit. E39 är ju på väg att ersättas så det lär bli stort prisras som vanligt.

--------------------------------------------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck: Jag har aldrig ägt vare sig en 540 eller Jaguar XJR, men det känns instinktivt som om XJR borde bli något dyrare att äga. Men den ligger ju relativt bra i inköpspris och som andra redan sagt så är ju interiören himla läcker och det verkar motorn också vara! Men en begagnad M5:as inköpspris börjar ju också krypa neråt mänskliga priser och det hade varit mitt förstaval. Det har länge varit min drömbil!
Har nu provkört en XJR! Jag fick genast konstaterat att dryga 520 newtonmeter känns i ryggslutet. Nu förstår jag vad Asken menar när han hävdar att kompressor ger kraft! Om vi bortser från motorn imponerade bilen med sin avsaknad av skrammel, gnissel och andra missljud. Jag misstänker nu efter provkörning att en 540 får svårt att mäta sig motormässigt mot en XJR (såvida inte 540:n överladdas!). Däremot bör M5 vara strået vassare prestandamässigt. Fast då blir det ett pris därefter.

Får se vad som händer på bilbytarfronten. Min 523:a är inte så dum den heller, trots att den endast har hälften av Jaguarens brutala vrid.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck: Nu är du bortom återvändo!! :)
Wolv: Hehe! Det finns inget som kan förföra samt linda en man kring sitt lillfinger på ett sådant sätt som en motorstark bil! Otroligt vilket ha-begär det ger. Nu gäller det att undvika allt form av umgänge med BMW 540/M5. Skyddsavståndet är satt till 200 meter. :-) Att provköra en motorstarkare bil av samma modell som man själv kör är det värsta som kan göras eftersom det då inte finns något som är bättre med den egna surhäcken till bilskrälle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.