|
|
|
|---|---|
|
JAg har haft bilen på verkstad i fem veckor i Gbg på BMW i Mölndal och när jag skulle hämta den startade inte bilen. Frågan är om batteriet är slut eller om det är någon idé att göra bnågot med det och isåfall vad. Bilen köåte jag i somras så jag håller på att lära mig allt jag kan om bilen. Om jag skall köpa nytt undrar jag vilka batterier är bra och vad kan jag köpa ett bra och prisvärt batteri i Göteborgsområdet. Behöver tips. Studentkassan tryter. Tacksam för tips. Hälsningar Mattias | |
| Eftersom den stått still i 5 veckor borde det finnas hopp att få liv i batteriet igen. Annars är ju grundregeln att det är lika bra att byta, då det börjar visa tecken på att inte ta laddning. | |
|
Hur låter det när du försöker starta? Om startmotorn låter "bra" kan det vara att plus eller minuskabeln är dåligt åtdragen, prova att dra åt ordentligt. /Jonas |
|
|
Börja med att försöka ladda det med en extern batteriladdare. Funkar inte det kan man gå vidare... Här står det en hel del intressant om laddning av blybatterier: Länk Mvh |
|
| Tack för era kommentarer och tips. Jag har själv haft tanken på att ladda upp batteriet och om detta inte går köpa ett nytt. Det är inte något "bra" startljud i motorn då jag vrider om nyckeln. Jag får försöka få starethjälp imorgon och köra till en verkstad och se om de kan hjälpa mig där. Enligt en kille ute i Särö här i Göteborg skall det inte kosta mer än c;a 50 kr att ladda batteriet hos en verksatd. Är det något ni har hört om? Pris och om detta är något de flesta verkstäder erbjuder? | |
|
hej! Jag har för mig att TH-pettersson har bra priser på nya batterier... det ligger ju i gbg området, men jag vet inte vart... Mvh |
|
|
Köp INTE Tudor Powerlife3, vet av egen erfarenhet att de håller prick 4 år trots att de är minst dubbelt så dyra som tex Biltemas som håller 3 år. Och så har jag också lärt mig att underhållsfria batterier inte finns trots att de säljs som just det. Stefan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Då jag igår kväll plockade bort den trasiga bakluckelådmotorn, så kollade jag av batteriet som är sedan vecka 8 /96 stämplat på minuspolen.orginal sedan ny,vilket borgar för en bra kvalitet på orginalbatteriet. Syravikten var ca 75% i alla celler så alla celler är OK men behövde en uppladdning inför vintern, och laddaren tryckte i 5 ampere redan från början imorse var det 2 så det klara sig säkert denna vinter också. MVH Hasso |
|
är det helt dött när du vrider på nyckeln? Om lampor inte lyser eller lyser svagt? isf är ju batteriet urladdat. Kan bero på kortis i batteriet (=byt, verkstan kan kolla detta liksom att generatorn ger ström) eller krypström som laddat ur under de veckor du inte använt bilen. I det senare fallet, fixa starthjälp och kör någon mil så blir batteriet laddat. Tycker inte du ska behöva lämna in för laddning, du ju har generator i bilen. Lycka till! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.