AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
759

bränsletryck på M40 turbo

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
undrar hur högt trycket är på M40 motorn?

om man höjer trycket, kommer mängdmätarn och lambdan att se till att bilen får rätt mängd vid låglast eller kommer den få mer soppa oavsett hur jag kör?

//Martin

www.moffa.nu
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Intressant. Vi skickar upp den igen...

Jag skulle gissa på att du får lite för mycket bensin hela tiden = går dåligt. Fär det ända motorn styr vad gäller bensin är väl öppningstiderna hos spridarna?

Är det inte lättast att borra in en till spridare i insugsröret och använda den som en "booster"? Jag har själv gått i tankarn apå turbo eller kompressor. Men det här med bensinen värkar svårt.

Hur mycket laddar du din med? Har du gjort om något? Hur går den?

Jag har hört att man kan ladda ca 0,5 bar utan att modifiera någonting alls på m40. Kan detta stämma?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag kör med garret T25 från 525tds, och jag hann bara prova en dag för att turbon läckte olja så den är på renovering nu. men jag skruvade ner trycket genom att förlänga wastegaten 8 varv. hur mycket tryck det är vet jag inte men ca 0.3 kanske. vill inte höja mer förrän tryckmätarn är på plats.

men det blev ett j... ös iallafall och den spikade inte! och jag kör med helt orörd motor och inget tillskottsbränsle och ingen IC.

www.moffa.nu
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En kvalifiserad gissning? Hur många extra hp skulle jag/du få om vi laddade 0,4 bar utan att göra någonting annat? Sportavgas sätter jag iofs dit.

Är det värt att sätta turbo/kompressor på min 318i-89 med 25400 mil på mätaren? Den går iofs bra och har nya packningar i topp och ny kam mm.
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
gunneriusson// jag har funderat på samma sak.. den största frågan är om och hur mkt man måste modifiera för att det ska funka i längden..
min 318 är nyrenoverad i motorn och har gått 20k mil.. men man säger aldrig nej till lite mer ös!

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag tror att man får ungefär 10hk/hg tryck alltså ladda 0.4 och få 40 hk. jag skulle tro att jag har lagt ner ca 5000kr allt som allt!

på min 323 med konventionellt trim (portning, extraktor, mappning, kam, mm) fick jag ut 180hk för en summa av ca 20000. så visst är turbo ett bra och prisvärt sätt!

www.moffa.nu
schneberger
räkna snarae i procent. speciellt vad gäller i övrigt orörd motor. där har du en teoretisk effektökning på 10% / 0,1 bar
vad gäller bräsnle så hänger orginal med via massamäatre upp till ca: 0,3 bar så skall du itne ladda mer än 0,3 så behöver du ingte göra någe med bbränslet skall du upp till säg 0,5 så är en tryckregulator rätt så bra.. en ställbar alltså !.
ta ett litet kik på www.msm-tuning.da.ru finns lite info om mitt bygge. men som sagt 0,3 är inga problem med orginal bränsle . och då går den itne för fett utan den frå bräsnel justerat efter lufttryck.
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tackar för det...

www.moffa.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.