AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.587

Säljaren skiver en 97-a i annonsen men det visar

Sida 1 av 2
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
sig att bilen är uttagen i oktober 96 ( enligt tyska serviceboken ). Hur ska man tolka det? Då är det väl en 96-a i alla fall eller?! Jag funderar på att köpa en 528iA Steptronic men en 96-a vet jag inte om jag vill ha?! Man skulle tydligen satsa på 97-98 helst med tanke på alla barnsjukdomar den E39-an kom 96. Rätt tänkt eller?! Dessutom så har vi 2003 snart och då förlorar jag ett helt år på bilen om det är en 96-a ju! Vad säger experter?! :-)
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Min gamla svensksålda M3:a var uttagen december -93
men den var en 94:a. Tror att bilar tillverkade senare
delen av andra halvåret kan kallas te.x 94 men vara tillverkad i slutet av 93...som i mitt fall.

Bavaria
Om det e en 96:a så saknar den vissa saker som 97:orna har....tex tempererat luftutsläpp mellan framstolarna till baksätet, en tror jag det är sidoairbag på 97 men inte 96, iallfall på 523 va jag förstått.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
På bilden finns tempererat luftutsläpp, det ska även finnas 4st airbag dock vet ej om det är sidoairbags?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMW byter sina årsmodeller i september/oktober dvs. det kan mycket riktigt vara en -97 du har hitta.
Annars kan du ta dom 7 sista siffrorna i chassienumret och kolla med BMW, så får du svar direkt.
Mvh
Marin
-RW-
den kan även vara 96B ock ändå 96. det hänger inte på tillverknings datum utan när den sattes första gången i trafik.
Tillverkad 96/10, i trafik 97/01 då är den en 97;a.
Tillverkad 96/10, i trafik 96/11 då är den 96B.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hur som helst så skulle man väl hellre köpa en 97-a en 96B med tanke på barnsjukdomar samt värdeminskingen! Funderar starkt på att strunta i affären då det finns vissa grejer som saknas på bilen, t.ex CD-n och multiratten.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Marin: Enligt BMW i Västerås (LO-s) kunde de inte ta fram detta med hjälp av chassienumret?! Kan jag utläsa något själv från chassienumret?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
kan ju meddela att det kan gå på andra hållet också.

Min bil e uttagen 03/95 i tyskland. men e en 93a här...
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
André:
Du kan se vilken månad bilen är tillverkad genom att mata in de sju sista siffrorna i chassinumret här (detta ska en bmw verkstad också klara av):
Länk
RW,

det stämmer inte det du säger. Jag hade en 528i 97:a uttagen 19961121.....som du ser var det en 97:a och inte en 96B, både enligt säljaren och enligt vår svenska registrering som då registrerade årsmodell. Ett vanligt kännetecken för att separera 96or från 97or är att 97orna har 4 st airbag och 96orna endast 2 som standard. Det gick dock att köpa till ett paket redan 96 med 4 st airbag som dock är väldigt ovanligt.

/Simon
-RW-
Simon_en //
Var den Import? Då kan det stämma, men inte om den är SV-SÅLD, då gäller det datum bilen togs i Trafik för första gången.
-RW-: Tror du är snett ute nu. Min bil, en svensksåld E39 523, togs i trafik 12/95 och är trots det en 96:a.

/Micke
J.B
Blir lite brydd om att alla skriver om barnsjukdomar o inte vågar köpa en 96-a !!!!,,om man skulle resonera så , vem skulle våga köpa den nya modelen av BMW som kommer snart nu då,, köper man en beg bil av årsmodel 96 så är troligt vis alla småfel åtgärdade, o det spelar väll ingen roll vilken årsmodel man köper så saknar man väll alltid något som en nyare har , då skall man väll köpa den nyaste årsmodelen då om man tänker så,, jag har då inte hafft något problem med min 96 E39 ,, det fins nog bättre o sämre av alla modeler o märken,,,men inte tror jag att just 96 skulle vara mycket sämre än en 97 , då är väll 97 sämre än 98 o 98 sämre än 99 osv..man kan ju kolla upp bilen ordentligt innan man köper den så kan man ju klara sig från en del fel,,som även kan finnas på nyare årsmodeller, så jag tror inte det är just någon mycket större fel procent på en 96-a.
Sköter man bilen o den har fått den service o gått igenm alla service bullentiner som kan ha varit så är det nog inga problem tror jag !

J.B
RW,

ja jag privatimporterade bilen.

/Simon
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tack Avn.

Det var en bra sida! Visste inte att man kunde kolla upp det på det viset(inte BMW handlaren heller ser det ut som?!). Har kollat upp det och bilen är tillverkad i september 96.

Vad innebär då att:

Production FROM : 1995/09/01 TO : 1997/08/31

Så står det i listan nämligen. Kom nya förbättringar efter sista augusti 1997 i produktionen eller?!
Angående årsmodeller så om den är inreggad i sverige så står det ju på regbeviset.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
-RW-
är det inte lättare och få en exempelvis 96b (96/10) importerad, och bli registrerad som en 97 i Sverige. Oavsett när den sattes i trafik första gången i moder landet.
r8
42
r85
540 i 95
årsmodellerna bestämms av chassie numret ingenting annat fråga sbp så får du svar.....
Rent tekniskt så är det så att den nya modellen alltid kommer i september varje år.
D.V.S. att ev. nyheter är med på den modellen fr.o.m.september.
Se'n är det annan sak när bilen nyregistrerades första gången.
Om du hitta en osåld -01 i år så blir den inte en -02 för att någon köper den -02

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
-RW-, klragörnade.
först och främst har vi ju ingen årsmodel enligt vägverket. Men skit i de...
Alla säljer sina bilar efter årsmodel, handlare som privat. Och det är när bilen är tillverkade som är intresant. inte när den togs i trafik för första gången. Det skulle ju innebära att i nov dec vill inte bilhandlarn sälja bilen, då de vet att om 1-2 månader får de mer för dem. BMW tillverkade mån 09-> är nästa årsmodel.
Det är väl bara ge sig ut och kolla i bilhallarna nu, där säljer man ju årsmodel 2003 nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.