AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
493

försäkra extrautrustning

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hallo!

Är det någon som vet om extrautrustning typ Navi-TV, DSP, telefon etc... är försäkrad i normalförsäkring ?

Jag försökte kolla med trygghansa men de hävdade att det inte ingår! det som ingår är max 5000 kr. dvs, har man utrustning navi+tv 40000 + DSP/CD-växlare 20000 + Telefon 14000, så ingår dessa ej i försäkringen!!!

Förslag på försäkring som kan täcka sådant ?

Tack på förhand!

mvh
H.George Freiwat
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Borde inte kraven vara att ersatta dig med likvardig bil vid stöld? Jag har mina forsakrade via zurich men nu har de slutat teckna nya bilar. www.lansforsakringar.se ar bra, www.susab.se har jag hort om har tidigare.
Mvh
Asken
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Helt rätt Asken, länsförsäkringen ersätter dessa med en självrisk = 0% på värdet om man har ett godkänt larm, annars 30% som sjävrisk.

Tack för tipset.

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Flytta hem och andra förs dit så blir det rejält billigare.
Asken
Har man som jag bilen försäkrad hos If samt tecknat sk StorSkadeExtra försäkring betalar man ingen självrisk vid stöld av extra utr. + att de gör inget åldersavdrag upp till 5 år.

/Dominik
Citat från Dial ( BMW orginal):
Fast monterat biltillbehör samt avmonterade tillbehör som t.ex. däck, takräcke och liknande ersätts om de förvaras i eget låst garage eller förråd. Bilradio (bilradio, band/CD-spelare, förstärkare m m) och annan elektronisk utrustning ersätts med maximalt 10 000 kr, inklusive montering, om den inte är fabriksmonterad.

solklart med fabriks monterat men efter monterat orginal tbh är ju då frågan.....
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Jag har idag infört stora diskutioner med trygghansa, och de hävdar bestämmt att fabriksmonterad
extrautrustning inger ej i standard försäkring, däremot kan man täckna en extrautrustningsförsäkring som täcker upp till 25000:- av nyvärdet inklusive monteringen. dvs all audio/visuell utrustning + allt annat som inte är standard: typ bensinvärmare, nappa läder, komfortstolar, och annan utrustning som inte anses som normal täcks ej under någon försäkring hos trygghansa! blir man av med hela bilen, så kan man få ersättning till en likadant strippad bil utan hänsyn tagen till den mängd utrustning man har!

Jag blir inte klok på trygghansa, totalt oproffsiga och saknar kunskap/känsla för detaljerna!
Jag har nu bestämt mig definitivt för LF.

mvh
Låter som om BMW/Dial har det vi BMW ägare behöver eller??
TH kan ju ta sig nånstans då. enl deras resonemang inte försäkra ens en sur Volvo med Busniess paket...
Jag förstår att dom inte gillar feta SASCA stereo anläggen a 100000:- men det som BMW pulat i bilen från början kan man väl svårligen slingra sig ur att försäkra tycker man..... men man blir ju sällan förvånad längre över deras tokerier...
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Detta är den skriftliga svaret jag fick från TH(kontaktpersonen är borttagen):

Hejsan!

Tack för ditt mail!

vi anser att risken för att en sådan bil och med en sådan utrusning skulle
bli stulen är otroligt hög. Hade vi täckt detta skulle premien vara skyhög.

Men det var ju bra att du hittat ett bolag som täcker detta.

välkommen åter!

Med Vänlig Hälsning
XXXXXX XXXXXXX
Trygg Hansa Internetkundservice
020 - 11 11 631
Tfn: 0470-XXXXXX
Fax: 0470-748250
e-post: kundservice@trygghansa.se

En gång till, var inte säkra att Era utrustade BMW bilar har full skydd hos TH.

mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju f-n skrämmande vad dom håller på alltså!

Vad menar dom att dom värderar själva bilen till då, om den blir stulen menar jag. Drar dom av för utrustningen då eller?

"Hade du utrustning i bilen?? Ja men du vet, vi ersätter bara karossen."
"Nappaläder?? Nej, men 2 SJ-pallar kan vi montera in åt dig.."

Tur att man inte har TH!

Mvh

Anders S.
ma
52
mayday
330 ci cab -02
728iA
www.salusansvar.se är väldigt billiga
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det skiljer lite på olika bolag he,he....
Kollade upp salusansvar efter tips i den här tråden.
13695kr/helår för mig 29år,villa, 11år körkort utan en enda olycka eller inbrott, parkerar eget garage samt max 1000mil/år,märkta rutor,larm immobilizer.
IF ska ha 7200kr för samma, tror inte valet är så svårt.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.