|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om församlingens åsikter ang. navigator i bilen... Är det bara en kul trend pryl?? Är det användbart annat än på kontinenten och i storstäder?? Jag tycker man får väldigt mycket kartor för dom pengarna en navi kostar ( kräver dock ett visst grundläggande lokal sinne..) Vad tycker du?? | |
|
Mycket användbart när man som mig åker mycket till okända platser även på landsbygden, sparar upp till 30min på varje delsträcka. Asken |
|
|
I Sverige är det lika ondöigt som det i Tyskland är nödvändigt! I Sverige är nyttan ytterst begränsad. Inte bara p.g.a. att allt är avsevärt mindre här hemma, vi skyltar ganska utförligt. I Tyskland är det däremot måste det underätta enormt! Mvh / Micke R |
|
| Bra grej och kommer bara bli bättre i framtiden. | |
| Navigation är utmärkt. Det är perfekt inne i större städer när man inte hittar. | |
| Kommer att bli användbar även i Sverige när navigatorn kopplas till nätet och tar hänsyn till vägarbeten och olyckor. Idag är nyttan begränsad i Sverige - om man inte är resande säljare. | |
mackan325 |
Jag har ofta hyrt bil med navi, när man är på okänd ort är det helt suveränt framförallt de modeller som vet var hotell, bensinmackar, shoppingcenter etc finns! |
|
Navi är kanon om man behöver åka till okända städer/adresser ibland, och en jätteroligleksak för stora barn..... Åkte till Köpenhamn med navi ända fram ölaffären... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jo en viss nyttighet är det ju om man inte kan eller orka med att planera resan efter kartboken(pappersnavigatorn)som kan i vissa fall vara en del av nöjet.Men absolut nödvändigt ar det ju inte, men de som ligger på vägarna i jobbet mm kan det vara ett alldeles utmärkt hjälpmedel.Sedan har är det väl en viss kvalitesmissar på dessa naviutr.och är bilen några år och den går sönder blir det en rejäl kostnad,framförallt för en person som mej som hatar när nått inte funkar utan måste till varje pris repa. Så för mig är allt "onödigt" en belastning om inte kvaliten är bra. Sedan upptäckte jag med en lånad bil att Navin inte ville åka den väg som jag ville utan ta en mycket längre och tidsödande väg.Den Tjöööta i 4 mil att jag skulle vända på motorvägen:)). Sedan finns det ju vissa framförallt 08ttor som sågar en bil direkt om den inte har en NAVI, utan bilen blir totalt värdelös i deras ögon.Och det har jag lite svårt att förstå.Men för de flesta så spelar det nog ingen nog roll med eller utan, och inget jag skulle prioritera utan det är själva bilen som är avgörande. MIn åsikt i kartboksdjungeln:) MVH Hasso Länk |
|
Hasso: tur att nån mer än jag gillar "oldschool" navi...mer känd som kartbok + lokalsinne... min favorit än den tyska Strassen 2000 med den i näven klarar man sig utan navi.... |
|
|
Har aldrig haft nån så jag saknar det inte....... //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk |
|
|
Tror att det beror på hur Du använder bilen! Själv kör jag en hel del (privat och tjänsterelaterat) och jag använder den ofta. Jag saknade inte navigator tidigare, men nu skulle jag inte vilja vara utan den. Det är speciellt fördelaktigt om man kör i en (för mig) okänd storstad och jag av någon anledning tvingas till alternativa vägar (p.g.a. vägarbeten m.m.). Var och hur Du kommer att använda bilen måste vara avgörande för om Du skall ha navigator eller inte. Håller med Hasso om att den kanske inte alltid väljer den smidigaste vägen, men när mitt alternativ är att köra vilse mot enkelriktad trafik i Stockholms innerstad så prioriterar jag att komma fram inom rimlig tid. Får jag själv råda kan jag lätt hamna på ofrivillig sightseeing i Sthlm (eller GBG för den delen) utan att för den skull komma närmare mitt mål. Ps. Lokalsinne är inte min starka sida |
|
|
Tycker navi är väldigt bra. Jag slutar inte använda en vanlig karta utan har navin som ett komplement till den. Speciellt i Tyskland är den underbar att ha. |
|
|
Skönt att ha, men jag skulle inte betala de 30-40 tusen extra som man får lägga på en ny bil. Det blir en faslig massa kartböcker för de slantarna. Men det är klart har man inget lokalsinne så är det nog en vettig investering. Största nakdelen är att den inte hittar rätt alla gånger för att kartorna blir inaktuella men det probelmet finns ju även på Pappersnavin oxå. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
Tror det blir standard snart i de flesta bilar, priserna kommer att sjunka. Det blir säkert bra, har man kört en tid vill man inte vara utan, precis som med AC. Hur många "ville" ha AC för 10-15 år sen? Som när t.ex kylskåpet, telefonen, TV:n, färg-TV:n, micron, mobiltelefonen osv kom till byn. Det var absolut INGET man behövde. Vi vet hur det blev... FP |
|
|
Stora pojkar dyra leksaker..... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
| Navigator är givetvis bara trams, ända tills den dag man själv skaffar en. Då är den självklart oumbärlig, eftersom en riktig man ALDRIG nedlåter sig till att läsa en karta. ;) | |
|
En fråga. Är det en kvinnlig eller amnlig röst i era navis? |
|
|
Manlig ska det naturligtvis vara. :) |
|
|
En redig tysk navi talar väl tyska i bästa Adolf stil eller?? " ein reich, ein wolk, ein führer, links nächtes ausfart,bitte!!" |
|
|
I min är det en inbiten tysk rökare som fått genomgå laryngektomi och talar med matstrupsröst. Låter det som. :-) I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.