|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken säger.. Vilket år fick E28 528 katalysator och från vilket år måste den vara kvar eller fungera när man ska besikta? | |
| I Sverige var det väl lag på bilar att ha katalysator fr.om. -89. Så E28 har väl ingen bil med katalysator vad jag kan förstå? Rätta mig om jag har fel. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
From -årsmodell 88 måste den sitta kvar men behöver inte fungera. From-89 krav fullt fungerande. MVH Hasso Länk |
|
Tackar! Jag bara antog att det eventuellt fanns E28 med Kat.. :) |
|
|
Jag tror svensksålda 535i fick katt men det var inget som man måste ha ! , jag tror det var så _____________________________________________ Länk |
|
|
Vad jag vet så togs inte någon svensksåld E28 in med kat överhuvudtaget...Kanske någon med ett kraftigt engagemang för miljön som undantag då :) I utlandet däremot fanns det en hel del katalysator E28:or såklart..(USA t.ex.) Dock aldrig hört talas om att M30 maskinen såldes med katalysatorrening här i Svedala.. Mvh Janne. |
|
|
Om bilen ursprungligen har katalysator får den inte demonteras eller förändras. Gäller alltså även bilar tidigare än årsmodell 1988. Jeppe |
|
rsarits |
Det finns E28 med kat, 518i såldes med kaross E28 även 1988, den hade kat. Micke |
|
rsarits, ingen av mina e28:or (518iS) har / har haft katalysator. På -88 årsmodell kunde den fås, men långt ifrån alla valde med den. Jesperado, jag hade en V***O 745 -88 (inreggad i slutet av 87) med kat som dom på bes sa till mig att dom sket ifall den funka, bara den satt där. Vill bara veta va som gäller... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
| Ja helt riktigt. På de flesta bilmärkena så kunde man välja att ha katalysator eller inte året -88. Men alla bilar MÅSTE ha det fr.om. -89. Importerar du en -88 så går det bra med eller utan katalysator. Men importerar du en -89 så MÅSTE den ha katalysator annars får den inte köras i Sverige. | |
rsarits |
Där ser man, man kan ju inte veta allt:) Micke |
|
Skitsnack "per_j82", det där har ju diskuterats tidigare. Fram till och med årsmodell 1992 kan regas i Sverige utan katalysator om den saknar det i grundutförandet! Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.