AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

Värme/Friskluft i 520i

Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Hej! Blev idag ägare till en 520iA touring -93.
Innan köp kollade jag den med hjälp av checklistan härifrån, vet INGET om BMW!
Allt verkade OK, o jag hade hört av en kompis att det förekommer olika stora värmepkt. Frågade säljaren, han sa att de brukar åka till fjällen, inga problem!!
Provkörde bilen, värmen på halv, ca.22, varmt som F!!
Kollade AC, kallt som F!....då är den biten just tänkte jag.
Gav mig iväg hemmåt, ca 30mil, hade väl åkt ca.2-3 mil när jag började frysa, temp ute ca. 3-5 grader.
höjde reglaget till ca. 75%, men knappt varmt!!!!
Upplever det som hastighetsberoende, d.v.s. om man står still eller åker sakta/kort sträcka (provkörningen) så är det varmt, men hög fart o långa sträckor verkar det precis som om den tar in för mycket friskluft så värmen orkar inte med!!??
Finns det något slags sommar/vinter spjäll som styr blandning av inkommande friskluft? (läs kall luft!)
HJÄLP, snart är vintern här!!!
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
sjunker tempmätaren när du kommer upp i hastighet, eller ligger den konstant på samma nivå?
...har du värmeinställningen i läge "auto" så blåser den in lite svalare luft när du kommit över inställd temp...
...har du den ratten i luftutsläppet mitt på instrumentbrädan inställd på rött? står den på blått så blandar den in friskluft utifrån i det luftutsläppet + det som sitter uppe på instrumentbrädan + de som sitter ute vid sidorna på instrumentbrädan...friskluftinblandningen styrs av två elmotorer (höger och vänster sida) som sitter i närheten av radion bakom instrumentbrädan.......
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Man tackar för tipset!!
Motortemp är konstant, mitt i!....är det norm??
De elmotorer du pratar om, kan de ställa till det??...är de styrda av ACC/ECC?...jag har ej någon ACC/ECC, utan enkel AC, så Auto-läget du pratar om har jag nog inte....??
På bilar utan AC finns det 3 stycken skjutreglage nedanför temperaturvreden för att fördela luften. Om du har dom i din bil så skall du veta att det mittersta reglaget som förser de ställbara munstyckena med luft bara ger kalluft. Om du har detta reglage i din bil är det alltså läge att se till att stänga det.

Mvh LEF
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Där har vi det nog!!..jag har AC, men reglagen finns, trodde det mittre var till luftflöde mot kropp/ansikte, oavsett var värmen står!!
Kanon!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.