|
|
|
|---|---|
|
Det e lite bråttom här, måste få på sänkningssatsen före jag ska å göra framvagnsinställningen! Någon som har sett en guide hur man gör eller kan beskriva det för mig lite lätt steg för steg. Har fjäderkomrimerare eller vad dom heter! har aldrig sänkt en bil med mcphersonframvagn! -ridern- 525i 1990 24V | |
"John Drake" |
kolla i BMW 3 serie forumet: Byte av fjädrar+dämpare en bra bit ner i forumet......Mkt bra beskrivning. John Drake.... |
|
Ok tnx! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Nu har jag ett litet problem till. När jag har lossat bulten till dämparen och tagit bort en liten "gummibussning" så sitter den där snurrande plattan. Hur får jag bort den och fjäderplattan? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Ingen som vet!!!! Det börjar bli lite magert om tid nu!!! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Har du tagit ner hela fjäderbenet och lossat dämparbulten i mitten upptill är det bara att ta loss den "snurrande plattan" eller övre fjäderbenslagring som den heter. D en kan väl sitta lite, men ta i bara... |
|
|
Har gjort det men fjäderbenslagringen sitter så inni bomben hårt! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Har tom testat med en avdragare men den vägrar lossna! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Då har sannolikt lagringen rostat fast i stötdämparen. Spruta på mycket med rostolja och försök senare. Funkar inte det kan du alltid värma lite grann och prova igen. Detta problem hade jag också på min 525-E34. Det slutade med att jag fick såga av dämparstången och kasta hela lagringen (totalt fastrostad) och köpa en ny (BMW original, komplett ca. 900:-.) |
|
|
Har fått lös den, den hade ärgat fast...mycket våld underifrån...då släppte den, oskadd!!! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Men nu e det den andra sidan grrr......den sitter så inni berget!!! Fan.... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Altså nu e jag galen! Hur fan ska jag få lös det utan att kapa sönder??? Det har ju ärgat fast totalt....puckad lösning att ha en aluminiumhylsa över järn...det är ju som gjort för korrision!!! Men jag vill ha lös skiten, ingen som har ett bra tipps???? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Inge expert alls, men jag slet ganska duktigt med en bult till ok-hållaren på min E34, nästan 3 timmar tog det (men det måste varit järn mot järn?). Kompisen kom efter 2,5 och slog som f-n på bulten med hammare, både rent axiellt på bultens huvud och med verktyg mot bultsidorna, sprutade på än mer medel, vi hade givit upp och jag var på väg till en granne i området som KAN bilar. Efter ett tag kom kompisen och sa att bulten var lös. Helt otroligt, men vad bulten behövde var tydligen en rejäl omgång stryk, haha. Tja, lycka till med dina bultar! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Har fått lös alla bultar å så! Jag undrar om jag kan gå "bakvägen" och demontera hela fjäderbensstaget och ta lös dämparen på nedersidan för att sedan trä på sänkningsfjädern den vägen??? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.