|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530ia touring 93 som jag är helnöjd med men jag tycker att den drar lite mycket. Den drar ca 1,7l milen. det är bara stadskörning men jag tycker det verkar mycket iallafall.Har hört talas om membran som går sönder kan det vara något sådant eller ska den dra så här mycket? Var sitter membranet kan man ta bort det och titta om det är helt eller har ni några andra ider. Ps! bilen går bra så det är inget fel så /Micke | |
|
Tror inte att det är nått fel med din bil. V8 + många kallstarter + endast stadskörning + automat = mycket hög bränsleförbrukning. Min 528 skall enl. instr. boken dra ca 1,5 l/mil vid ren stadskörning. Bl.körning drar den strax över 1,0 l/mil //MArin |
|
|
Prova lite långkörning och mät förbrukningen. Min sambos farsa har en 530iA -89 som drar under 1 liter/mil vid landsväg, men jag vet inte hur det är med stadskörningen. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| ERITO. Din sambos farsas 530iA är den äldre 530 motorn, dvs. den med rak sexa. Mikjo har en -93 den sitter det V8 i. Dessa två skiljer sig helt. | |
|
Min 530 drar också grymt mycket soppa. Kör mest stadskörning och då kommer jag upp i 1,6 -1,7 l/milen. Saftigt!!! Har också funderat på om det är nått fel... |
|
|
Hmm min trimmade 535i drog 1,35 Liter/milen sist jag kollade och jag har ägt den i en vecka , kört som en dåre ;) rätt dyr bil i bensin ;) _____________________________________________ Länk |
|
|
Hej. Min 530iAT -94 tar 1,4 med ren stadskörning med vinterdäck och "kall"-starter. Landsväg på sommaren i 110 tar den 0,9 med 4 st och full packning. Lägg till en takbox och den går upp på 1,0. /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
| Hej! När servade du bilen sist? Det kanske är dags för en service. Luftfilter, bränslefilter m.m. Det kanske också är värt att be BMW kolla datorn efter eventuella fel. | |
|
Jag har inte servat den ännu men beställt grejer luftfilter mm. Det jag undrar mest över är vart membranet som alla talar om sitter och om man kan se om det är trasigt. /Micke |
|
|
Konstigt att din dricker så mycket...MIn drar ca. 1,2-1,3 och då kör jag i stan, så kolla upp det... Lycka till.. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Den tar för mycket kolla upp den,om membranet är dåligt så får du orolig tomgång har du det?. 530 touring |
|
|
min drar drygt 1,2 liter milen. blandat. |
|
|
Nix Tomgången är fin och efter som jag tog hem den från Tyskland de 25/9 så har jag besiktat den nyligen och avgasvärdena var bra.Jag förstår att den tar ganska mycket, en del snackar om 1-1,2 liter stadskörning och det tror jag inte på. Jag har inte hunnit att åka något längre ännu så vi får se vad den tar då. Är det någon som kan tala om var membranet sitter???. /Micke |
|
|
Membranet sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen till Kolla länken. Sista bilden visar membranet. Länk Mvh. Micke Länk |
|
|
Klart att det stämmer, det kostar med v8, min drar 1,6 och då kör jag 80% motorväg (blyfot) Men roligt är det... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Har du verkligen kollat med att nolla trippen samt förbrukningsmätaren, tanka fullt köra ett par mil och fylla upp igen. På min skillde det 0,15 l/milen i felvisning uppåt (testade 4ggr. innan jag korrigerade). Detta kan korrigeras i färddatorn manuellt. Återställer sig dock vid varje månadsskifte till default :(. Instruktion finns under mekartips. Mvh.Patric |
|
|
Lätt o kolla varje gång man tankar om nollar trippmätaren.. välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Tack Micke Olsson för visningen av membranet |
|
|
Hej har inte hunnit rulla så många mil ännu men kan säga detta om förbrukningen, Den är extermt beroende av körsätt. P.g.a t.ex. V8, Kallstarter, Tung bil osv. Min lilla lätts corolla drar nästan lika mycket om man om man smyger fram eller alltid kör med plattan i mattan, det är mest luftmotståndet som måste övervinnas av energin i bensinen, och det är ju lika i sammma hastighet oavsett om man accelererar dit långsamt eller med fullgas. BMW är mycket tyngre och med stor motor. Här ökar förbrukingen direkt om man man gasar eller bromsar mycket. Har tex kört på 1.33 med ett 2 tons hästsläp i jämn fart på långfärd vilket jag tycker är enormt bra. Kör man korta sträckor och gasar/bromsar drar det iväg långt där över utan släp. Men vid långkörning i jämn fart kommer man ner under litern. Supran är ändå mer extrem efter som den är mycket tung med extermt lågt luftmotstånd. Här är vikten som avgör. På långfärd kommer jag ned i 0.76 trots 350-400 hk under huven, men gasar man lite kan man dra iväg upp mot 1.6-1.7 l/mil. Så innan du börjar "skruva" fundera på hur du kör, det påverkar mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.