AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
747

Byta ratten - enkelt eller?

mannik
Har köpt en BMW sport ratt till min E30 318is (88) och då undrar jag hur enkelt det är att byta ratten - hur koppla man in signalhornen till tangenterna på ratten?

(kan naturligtvis köpa en Haynes manual men tänkt att frågor här först).

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Busenkelt.....som på de flesta bilar.

Bort med emblemet i mitten med liten mejsel+trasa, sitter en mutter storlek 21 om jag minns rätt. Lossas enkelt med spärrskaft och förlängare. Se till att ha ratten spikrakt innan du tar bort den. Signalhornet har jag inte sett några kablar för, kanske jordas i godset. Smörj och rengör splinesen på rattstången innan nya ratten sätts dit.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Precis som Appelqvist säger så finns inga kablar till tutan. Själva rattstången och en till detalj fungerar som ledare.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
För att få bort ratten efter det att man har lossat muttern så måste man vrida tändningsnyckeln till det första läget så att rattlåset kopplas ur, annars kan man slita i ratten till dödagar! ;)

Mvh Micke t
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har hört (här på forumet) att man på vissa modeller måste vrida ratten ett halvt varv innan man kan få loss den. Det skulle visst vara en säkerhetsåtgärd om muttern av någon anledning vibrerade loss under färd. Då skulle man inte få ratten i famnen i hög fart. Om det är så skall jag låta vara osagt men det kan vara bra att ha i bakhuvudet om det skulle jävlas...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
micke t: jo jag märkte det :)

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det där med rattlåset är det många som blivit tokiga på. Jag är en av dom....
Jag ska byta min BMW orginal sportratt mot en likadan fast frächare och har en fråga ang. detta. Sportratten har ju tut-funktionen i rattnavet och inte på sidorna som orig. ratten. Hur ska jag då göra, ska jag bända upp hela navet för att komma åt bulten eller räcker det med att ta upp BMW-märket i mitten? Själva navet har ju någon fjäder som håller det uppe så det är därför jag är lite osäker.

Mvh Carl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.