AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
470

Imortera M3?

zumpen
Hejsan alla glada BMW ägare..

Tänkte fråga om några av er har erfarenhet av import av just BMW M3 från Tyskland? tänkte åka ner och hämta en E36 årsmodell 96-97a i vår.. går bilarna lika hårt där nere som här i sverige? ska man köpa av privat person eller hos bilhandlare? har hört att dom inte vill snacka engelska i tyskland och jag kan inte tyska?? är det några problem med att få dem registrerad i sverige? nån som har några svar eller gärna några tips?? =)

Tack på förhand/Nicklas
tjena !

skall börja med att säga att jag aldrig har importerat en bil, men läs importguide:
Länk

där förklaras tillvägagångssättet (stavning?) på ett bra sätt, begreppen reds ut osv...
Tja zumpen!

Självklart så gå bilarna lika hårt i tyskland om inte mycket hårdare.
Vi svenskar ser bilen som en möbel som vi knappt vågar använda medan tysken ser det som ett redskap som ska ta en från A-B.

Vet inte vad du har för budget men ett råd är att du kollar upp alla kostnader innan du plockar hem något som ex försäkringen & service på en M är inte billig, många glömmer bort vad det kostar att äga.

/ Doggeli

------------------------------
Länk

Doggeli Londons största MoDoit!
zumpen
men jag har hört att bilarna ska vara i bra skick i tyskland iallafall.. det borde ju vara ett bevis på att dom inte bara ser bilarna som en fortskaffningsmedel eller?
Jag tror inte du har några problem att hitta en fin BMW i Tyskland, det beror ju på var du går och handlar.
Att köpa bil privat är ju lite grisen i säcken... (det är samma i Sverige) Om jag skulle åka ner till Tyskland skulle jag söka mig till en BMW handlare.

Lycka till!

------------------------------
Länk

Doggeli Londons största MoDoit!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag frågade Johan (bmwpower) om det var bättre att importera en M3 93-94 eller att kika på de som redan finns. En kompis är lite sugen på sådan maskin.
Johan rekomenderad att leta på den svenska marknaden i första hand.

MVH
Hasso
Länk

tr
55
trkra
BMW M3 CAB -94
BMW 316 -90
leta med omsorg det finns otroligt många lik till salu på den svenska marknaden också ordet "välvårdad" kan ju defenieras...

Ronnie Axelsson
Jag tror att det är lättare att hitta en fin M3:a i Tyskland bl.annat med tanke på att det ofta är ngt äldre förare som ägt bilarna där. Tyskarna vårdar absolut inte sina bilar sämre än oss, och skruvade mätare uppstår tyvärr ofta på väg ifrån Tyskland. Sen finns det ju lik i alla länder, men en M3 är faktiskt väldigt hållbar och jag tror inte att ens 20 000 mil är ngt hinder för köp, huvudsaken är att det servats samt det allmänna intrycket vid provkörning.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

det stämmer att jag tyckte man skulle titta i Sverige först, men samtidigt sa jag att man får räkna med att kolla på ett 20-tal innan man hittar den rätta. I Tyskland är det möjligt att de generellt är finare, men samtidigt är de fina exen väldigt dyra där, i alla fall när jag letade.
Det finns för många M3:or i Sverige, samtidigt som många inte har råd att sköta om dem. Därför finns det många väldigt billiga bilar på marknaden. En del av dem är säkert inte speciellt fina, men samtidigt finns det många med fina ex som anpassar försäljningspriset efter de sämre för att få sin bil såld. Där kan man göra klipp.
Så om man letar M3 i Tyskland för att de ska vara billigare tror jag man är farligt ute, men om man letar där för att hitta en fin är det säkert lättare.

Mvh Johan
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
zumpen: Tycker inte att du ska va rädd för att importera, vill säga om du gör det själv. Att bilen är hårt körd, jo..möjligt, men vem köper en m3'a och använder den som en 318 sedan?? Så det går nog inte att undvika att dom är lite hårt körda om man nu kan säga så..sen så är servicen i tyskland bättre än i Sverige, iaf av min erfarenhet. Har min andra importbil nu, och ja kommer inte sluta att handla från tyskland, vare sig om priserna går upp eller ned. Dessutom så använder inte tyskarna lika mycket salt på vägarna om du mot all förmodran skulle hitta en M3'a som varit vinterkörd.

/Johan
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Det är skitsnack att tyskarna bara använder sina bilar när de skall från A till B etc. Jag var nere i somras och hämtade hem en M3:a. Letade och kollade i många dagar. Hade tagit ut lite annonser via mobil.de. Kollade dessa och fann att alla (5st) ägdes av äldre herrar. Att äga en m3:a som 20 åring i tyskland är helt otänkbart. Givetvis kan man låna ut sin bil till barn, vänner och bekanta som är unga men det verkar inte tysken våga. De flesta blev oroliga när jag sa att jag, 21 årig svensk, skulle deras klenod.

Den bilen jag sedan köpte ägdes av en 60 årig gubbe. Han samlade på sportbilar och körde inte alls från A till B. Det gjorde inte de flesta andra heller. Åker man från A till B i tyskland så har man 750 eller något annat stort maffigt as.

Vill i alla fall ge ett bra tips som jag lärde mig under min resa.

Köp gärna privat, det kan du tjäna mycket pengar på.
Dra ut annonser via Internet. RING och hör om objektet finns kvar och ev. bestäm möte.
(hade jag gjort det från början så hade jag inte behövt köra runt och leta gator, städer etc).

Var nämligen i Frankfurth och letade på bilaffärer. Det är hit alla säger att man skall åka, men jag hittade bara en enda e36:a. Å det var en cab som var risig som fan...(ingen m3:a)

Hoppas att du hittar någon trevlig bil!

Hls xpoze.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.