|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag funderar på att sälja min trötta audi 100 1.8. Har tittat lite på 520/525 88-90, innan de fick 4-ventilsteknik och blev dyrare. Den får max kosta 25000. Vad är det man ska tänka på när man köper en bil av den kalibern? Vad kan man råka ut för? Kostar det massor i försäkring (bilen kommer skrivas på morsan så lite billigare kommer det bli). Vilken försäkringsform är att rekommendera? MVH Martin | |
|
Rekomenderar minst halvförsäkring då BMW är ganska stöldbegärliga och populära hos vandaler. Använd funktionen "Sök inlägg" som du finner i menyn uppe till vänster, så LOVAR jag att du hittar MYCKET matnyttig information! :-) Lycka till med köpet och välkommen till BMWPower! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Se upp för rost runt tanklock, taklucka, skärmkanter och underredet. Kolla noga. Vidare kan kamaxeln vara sliten, framvagn, bromsar, elektronik (jordfel), bussningar i bak och framvagn, mätarfiffel etc. | |
|
Du skriver att den får kosta max 25.000:- Tänk på att om du köper en E34 520/525 för runt 25.000:- är det sannolikt bara början på en rad utgifter. Försök hitta ett ex. med merparten av de vanliga slitdelarna nyligen bytta, se inlägget från per_j82. Kolla också stötdämpare speciellt fram, ljuddämpare, bromsrör. Du kan lätt åka på 10-15 kkr bara i "slitdelsbyten". Kan du inte budgetera för detta så köp hellre en annan bil. Helförsäkring rekommenderas, kostnaden varierar kraftigt från fall till fall, jag betalar ca 3.500:-/helår/helförsäkring/villaägare/Göteborg i Zürich. Kompisen med en 520i-89 betalar nära 5.000:- för motsvarande försäkring också i Gbg. Stefan |
|
| StefanP har helt rätt, kolla även stötdämpare och bromsrör. Dessa brukar ofta vara slut. Jag kommer åka på att få byta alla 4 stötdämparna + ev. stötdämparfästena. Jag var på BMW i Gävle och frågade pris på 4 stötdämpare, 7000:- bara i delar! Då är det ett måste att göra det själv. Man kan iofs. köpa t.ex. Mekonomens stötdämpare, de hamnar på ca 4000:- men kvaliteten är troligen inte lika bra som original. Du bör även kolla skicket på motorn: Topplockspackning, kylare osv. Kolla även så att topplocksbultarna är av nya sorten, de ska vara torxmodell. De tidigare hade 6kant bult och gick av. Du kan enkelt kolla genom att öppna oljepåfyllningslocket så ser du ner i topplocket. | |
|
Jag kör mitt standardtips; gå in på Länk och beställ den test de har gjort av E34:an. Copy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.