|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har från väl initierade källor hört att det är omöjligt/mycket svårt att montera på E39-fälgar på E34. Jag tänkte passa på att fråga om det ändå, det finns ju folk här som inte bryr sig om ifall saker och ting är genomförbara eller ej. De skiter blankt i det och fixar det ändå :-)! Sökte också, men fann ingenting i ämnet, så hjälp mig snälla innan jag börjar försöka smälla på mina gamla 14" E30 vinterballongdäck på bettan. Hon är värd ett bättre öde..... "let the Best Machine Win!" | |
|
Länk E39 har centrumhål på 74mm E34 har centrumhål på 72,5mm I övrigt har de samma bultcirkel och offset. (Undantaget specialmodeller som iX och M5) Slutsats: Skall du använda E39-fälgar på E34 behöver du centrumringar (finns hos däckhandlaren). Skall du ha E34-fälgar på en E39 behöver du svarva ur fälgarnas centrumhål. Mvh |
|
|
Absolut inte svårt, massor av folkmed E34 som kör med E39 fälgar, du behöver dessa centrumringar av plast som du köper hos din däckhandlare. NOrmalt sett skall detta inte innebära några negativa effekter, använder du däremot inte ringarna då kan det börja vibrerar osv... Själv kör jag rondell 58 gjorde för E39 på min E34 Dina "väl initierade källor" bör nog uppdatera sina kunskaper gällade detta. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
| Hej! Det är precis som pcdoktor säger, om du ska skaffa E39 fälgar på en E34 måste du köpa centrumringar. Dessa är inte alls dyra och finns i antingen plast eller en sorts tunn plåt. Du kan använda samma bultar. Det som man däremot bör tänka på är att E34 har mindre hjulhus än E39, det innebär att det KAN bli svårt att montera 18" hjul på E34, det går men det blir trångt. 17" är optimalt enligt mig. På vinterdäck rekommenderar jag 195x65x15 då större hjul annars kan ta i skärmkanterna när det fastnar is och snö i hjulhusen. | |
|
TACK FÖR SVAR!!! Var lite ironisk angående mina initierade källor :-). Fasen vad bra! Ingen fara, jag hade tänkt köra på 16" (högst 17"). Sparar bil och komfort. Det finns ingen risk för vibrationer med centrumringar då? Eller är det skottsäkert? "let the Best Machine Win!" |
|
MGL |
Hej! Jag kör med E-39 fälg 16 tum på vinterdäck 205/55 pirelli på E en 34 med centrumringar.Fungerar utmärkt.Var noga med att ha centrumringarna, om du inte har dem kan det, om du har otur kännas som om du "blandar milkshake i bilen" MGL |
|
Thanx MGL! "let the Best Machine Win!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.