AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
536

Klargörande ang eftermonterade Xenon

Halloj!

nu blir jag lite konfunderad efter att ha läst tidigare inlägg angående eftermonterade Xenon-satser.

Vet nu att enligt Bilprovningen är det olagligt med dylika ljus när bilen ifråga saknar automatisk ljusviddreglering och ljushöjdinställning. Men hur är det då i mitt fall? Kan jag eftermontera Xenon i min bil och köra lagligt då bilen har dessa funktioner redan från fabriken?

Tacksam för svar

/Dominik
Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Generalt du kan inte köra lagligt med eftermonterade xenonljus. Kiter säljs endast för offroad bruk.

Men tror du verkligen att polisen vet vilka bilar har xenon och vilka inte? Jag menar som extrautrustning.. Om du har dessa funktioner från fabrik är den enda problem att dina strålkastare är inte godkända för xenon. Kolla på bmwbörsen och du kan hitta bra satser....
Vad menar du att strålkastarna inte är godkända för Xenon?

/Dominik
sebbe_bmw
Har inte alla 3-serie Xenonljus som standard nu förtiden?

Det trodde jag med tanke på att alla 5or har ju det!

Sebbe
Endast coupe-modeller i Komf.paketet

/Dominik
Med eftermonterade (i tidigare inlägg) menade jag original, t.ex E39 facelift -01 osv.
Finns ju även "vanliga" xenon (ej elipsoid "lins") att sätta i E39 som ersättning för halogen, dock byts hela insatsen osv. Detta är helt OK och ej olagligt.

Att bara byta ut halogenerna mot xenon och tillhörande start/drivkrets på en strålkastare vilken som helst är alltid olagligt, man får inte göra nån som helst modifiering på en E-märkt strålkastare, dimljus, bakljus, blinkers osv, liksom man inte får köra med 100W glödlampor, färgade lampor osv.
Om det sen upptäcks vid besiktning eller flygande är en annan femma.

Angående krav på spolning/aut.nivåreglering vid xenon: Jag har kollat, och även fått papper på detta, inget krav från ASB än, men kanske kommer enl. Jeppe.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.