AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.987

Vad tror ni om Calix/DEFA universal-motorvärmare?

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag har kollat och letat efter en bra motorvärmare till min E38. Har även hört folk säga att det inte går att montera in en insticksvärmare i en V8 etc.

Fråga 1: På OK hittade jag en insticksvärmare till, som det stod "7-serie 87-", vilket betyder att den borde passa en 7-serie a la årsmodell -95. Vad tror ni om denna? Uppenbarligen går det att eftermontera insticksvärmare till V8.

Fråga 2: DEFA eller om det var Calix har också en universal-värmare som man monterar fast på kylarslangen. (Finns till system med upp till 18 liter). Kan detta vara ett alternativ kanske? Frågan är bara hur E38:ans kylsystem är uppbyggd med ventiler etc. (Minns att min bensinvärmare jag hade tidigare bara värmde en del av hela kylsystemet pga ventiler som stängde av resterande system).
Denna universalvärmare kostar 1000-lappen bara och är snorenkel att montera....

Synpunkter?

//Rallegol
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Universalvärmarna är är avsetta i ett kylsystem med fri cirkulation , används mest på dieslar,traktorer mm och som värmepatroner till bla husvagnar.Men jag monterade en sådan på min MB250-71 då jag inte fick bort avsedd frostplugg.På den biln funkade det utmärk,
kopplade in den på slangen från vattenpumpen som gick in i kupén om jag inte minns fel och funkade helt ok om värmen var på till max.Men det gäller att se till att man alltid har fri cirkulation annars slår överhettningsskyddet från hela tien.

MVH
Hasso
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Här finns info om lämplig värmare till v8;

Länk
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hasso, hur vet man om min E38 har "fri cirkulation"?
Jag hade i allfall tänkt tanken att koppla dit en extra vattenpump som också drivs från 230V som ska se till att vattnet cirkulerar.
Men som sagt, jag vet inte riktigt hur de där ventilerna som jag pratade om fungerar...

/Rallegol
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Kane: Hmm, bra länk, tack! Dock är slangvärmarvarianten jag funderar över betydligt billigare än att köpa två blockvärmare från DEFA. Frågan är alltså om slangvärmarmeetoden fungerar.

/Rallegol
matwip
Defas blockvärmare till V8:orna är ganska färsk. Och du behöver alltså 2 st. Det blir förmodligen lite billigare med en slangvärmare men jag tror inte att defa (och eller calix) lämnar någon garanti på en slangvärmare som inte står som rekomenderad i deras rek. tabeller. Det kanske kan vara värt att kolla upp innan, om det skulle hända något.

Mvh....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ralle:Jag har ingen koll på hur värmesystemet är på en E38 men det är garanterat mera komplicerat än en traktor och en MB250-71.
Skulle nog rekomendera dig att satsa trots dyrare variant att köpa det koncept som funkar typ Defa.
Det finns ju slangvärmare sóm man monterar i en kylarslang tex typ doppvärmarstuk .Men det ska visst inte vara nån höjdare heller vad jag förstått.

MVH
Hasso

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.