|
|
|
|---|---|
sebbe_bmw |
Hejsan! Jag tankar alltid 98 i mina bilar men nu så tankade min medarbetare 95 i 540 och det skall ju inte spela roll.. Men så kom det ett ljushuvud fram och påstog att om man kört på 95 så måste tanken vara näst intill tom innan man fyller på med 98 igen, och tvärtom... Detta kan ju bara inte stämma eller? Sebbe |
|
Det kan ta upp till ett par tankningar för motorns adaptiva elektronik att anpassa sig för en oktanförändring. Jag kör alltid på 98, sen vad som är äbst det tänker jag inte argumenteraom, det är individuellt vad man använder. Kör du två tankar 98 så är allt frid och fröjd igen ev 95 som är kvar är då så utspätt. Alternativt byt medarbetare:) Mvh Asken |
|
sebbe_bmw |
Hej! Jo jag har tankarna på att byta=) Nä.. Men det är väl inget som man märker på motorn eller? Den går väl inte knepigt eller liknande om man byter? Ha det |
|
Den kommer att gå något bättre med tiden, mer effekt i 98 men du kommer knappast märka det. Det bästa är om du sätter en fläkt under huven, då märks det kan jag lova!;) Dito ASken |
|
|
Motorn känner direkt av vilken bensin som förbränns, eller rättare sagt motorn registrerar när knackningarna uppstår och då regleras tändningen ner. När knackningarna upphör regleras tändningen upp igen till de börjar osv... Knackningarnas uppkomst kan även påverkas av luftens temperatur, lufttryck, luftfuktighet mm. Dessa omställningar sker blixtsnabbt flera gånger i sekunden. Det enda du ev kan märka är att bilen är piggare och drar lite mindre bensin med 98 oktan. Men för att svara på din fråga om tanken måste vara tom - nej! Det enda som har skett är att du har blandat 95 och 98 oktan och därmed fått ett oktantal någonstanns däremellan (kanske 96 oktan som finns som en valbar kvalitét i vissa pumpar). Du behöver inte vara orolig eftersom motorn är byggd för att klara 95 oktan även om den går bättre (mer effekt och lägre bensinförbrukning) ju högre oktantal den får. Om det sker ytterligare optimeringar i BMW:s motorelektronik över tiden (flera tankningar) kan jag inte svara på, men de viktigaste inställningarna sker "direkt". Själv tankar jag alltid 98 oktan eftersom jag tycker att motorn går mjukare och drar lite mindre bensin. Ingen märkbar effektökning dock (turbobilar brukar tjäna mest på oktanhöjningar). Mvh |
|
sebbe_bmw |
Tackar för alla svar!! Sebbe |
| Hej! Det här med motorelektroniken som ni pratar om. Att den ställer om sig från 95 oktan till 98 oktan osv. Denna "avancerade" motorelektronik finns väl bara på nyare BMW:n? Den sorten finns väl inte på min 525i -90? Jag har testat 98 oktan flera gånger, men gett upp hoppet om att bilen ska gå lite bättre och dra mindre bränsle. :-( Så jag tankar 95 nu, billigare oxå :-) Men det jag märkte skillnad mellan 95 och 98 är att min bil startade lättare... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.