|
|
|
|---|---|
|
Tjenare alla! Nu är det akut hjälp som gäller! Jag ställde tidigare en fråga om en 328ic 96a som jag kanske skulle köpa. Nu har det blivit aktuellt igen. Jag påkostade ett M-test samt en "historikcheck" på den eftersom säljaren sänkte priset på den med några tusen. Från ca 125´ till 115´. Personligen skäms jag över att pruta men jag tänkte pressa ner den till 110´. Lite info om bilen. Vinröd metallic 11700Mil Fullt utrustad, digital klima, stora datorn, all el i speglar, fönster, lucka, skinnklädsel. Den ser "ny" ut inuti. Larm med startspärr, Antispinn, armstöd. 16" sommarsulor. Bakre är dock slut och måste bytas. Sågott som nya vintersulor som gått en säsong. Har säkert glömt något i min iver. Historikchecken visade (endast) 2 servicar, båda från -96. Redan vid andra servicetillfället hade den gått ca 1300Mil. Vet ej om den är vinterkörd och när den är importerad. Servicebok och dokumentation saknas. Nu kommer jag inte ihåg om det gjorts några servicar i Sverige, har dock för mig att en har gjorts av den förra ägaren. (Inte han som har den nu) Resultat från M-testet visade följande. * Läckage från växellåda, verkar vara från backljuskontakten enligt BMW mekanikern jag förklarade problemet till. Brukar räcka att dra åt den. Det har inte runnit, inte heller "spolats" med utan det finns lite olja kring backljuskontakten samt pluggen(?) * Vänster lykta sönder i glaset och visar följdaktligen en felaktigljusbild. 620 pistoler på nfs. * Höjdreglaget till ljusen fungerade inte. * Höger Dimljus sönder i glaset 720:- på motornord. (Går det att endast byta glaset eller är det en sats som gäller?) * Höger körriktningsvisare med kondens i. * Spindelled sliten, 175:- på motornord. * Fel batteri och således sitter det aningen löst. (Notis: Kul kommentar från M-mekanikern "Det är ju inte så bra om du voltar med bilen" Batteriet är nog mitt sista bekymmer då, om jag inte får det i huvudet :-) * Sätesvärmare höger ur funktion. Anmärkningarna sträckte sig till: Varmeavledningsplåt som satt lös. (Punktsvets) Däcken var slitna Huven hade några millimeter högre inpassning på ena sidan. Stötfångare bak hade mindre skada. En gummilist i dörren var trasig Trögt dörrlös fram. Dessa problem fanns på bilen, motorn verkar vara i väldigt bra skick. Alla värden var ok. Vad tror ni? Priset ligger på 115´ men jag ska göra mitt bästa för att få ner det 110´ och med gott samvete reparera de skador som finns. Har ni några åsikter om detta nu när priset sänkts samt att jag kört några tester på den? Jag är otroligt tacksam för snabba svar! Tack! | |
|
Har bilen ingen servicebok eller servicehistorik som kan verifieras i sverige? Om inte så den dagen du skall sälja bilen vidare med samma iver du nu vill köpa denna din blivande pärla komemr det att vara lika enkelt som att krama vatten ur en sten typ. vill inte verka negativ men jag ser bilen som att nuvarande elelr förre ägaren har kört utan att reparera. en seriöst skött vagn får du för samma pengar med bland det viktigaste, historiken verifierad. Mitt tips som gammal ärrad forumräv är titta i börsen till vänster det finns dussintals fina 328or til ungf samma peng. Denna verkar på det du beskriver(saknar bla när den togs in till sverige hur många ägare i sverige mm mm) har för mig för många fallgropar för att jag skulle kunna rekommendera denna. Förvisso har du satsat en hel del tid och pengar på att undersöka varan i fråga men gör såhär. Ta det lungt ett dygn och skriv ner bilens plus och minus på ett papper. Verkar det ok och jämför med tex begbilsguiden och importguiden till vänster som checklista, och allt är grönt enligt de punkterna så köp annars avstå. Avstå är det jag skulle göra baserat på din beskrivning, det är på tok för mycket pengar för en sån osäker bakgrund. Mvh Asken |
|
|
Klokt sagt Asken. Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=) |
|
|
Även om inte bilen är mätarfuskad finns det stor risk för slarv med servicen om de inte kan styrkas med ex kvitton på delar. Slarv med servicen ger oftast effekter när bilen är lite äldre (typ nu!) = stor risk för dyra reparationer som DU får betala! För övrigt har Asken många tänkvärda argument! Jag skulle passa mig noga för den bilen. Det finns nog bättre alternativ "där ute". Mvh |
|
|
Asken och Johan har så rätt! Ett tredje alternativ kunde vara att du antingen sväljer din stolthet och ger honom ett rejält skambud (bilen är i mina ögon värd ungefär 80-85.000 i det skicket och utan historik), eller att du tar med dig en vän som lägger budet. Gör en kalkyl på vad alla felen kostar att åtgärda, och ha i tankarna att bilen blir mer svårsåld när du en dag får lust att byta, precis som Asken säger! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Tackar för de snabba svaren! Ni har ju alla rätt i era resonemang. Det är nog bara jag som är lite blåögd eftersom bilen finns "här och nu" ungefär. Mitt problem är att företaget jag jobbar på ska i december flytta till annan ort vilket innebär pendling för min del. 10 mil tur och retur och då vill jag inte sitta i min nuvarande Audi 90 heller, ingen ac, farthållare, inget lull-lull alls med andra ord. Jag "tror" inte det är något fel på bilen dock, både jag och min käre far gillade bilen när vi provkörde den och M-testet hittade inga större fel på den. Men och det här är ett stort MEN. Andrahandsvärdet på bilen är ju ett stort frågetecken, vilken firma vill byta in en importbil utan papper? Ingen sågott som och gör de väl det så kan man själv räkna ut att priset inte kommer hamna i de regioner som jag tycker är acceptabelt (det gör det väl aldrig egentligen) Det som talar för bilen är hur den är just nu, dvs intrycket av bilen just nu vilket är väldigt bra om man bortser från avsaknaden av servicebok m.m. Sen har vi detta med utrustningnivån, den är hög, maxad, GSM telefon, CD och stora ljudpaketet(?) glömde jag bl a, sen att den är nybesiktigad samt skatten betald. Mina krav på en äldre bil är att den är gott utrustad, varför köpa en gammal bil utan något lull-lull? Helst en såpass exklusiv bil som BMW? Jag hittar faktiskt ingen bil för den penningen med den utrustningen, dock finns det ju liknande bilar för en högre penning med dokumentation och kanske ett M-paket t om. Nu har jag inte sökt så aktivt heller ska jag erkänna. Andra saker som spelar in är att jag är ganska ung, endast 23 år och ber då om råd från mina föräldrar, eftersom de uteslutande köper nya bilar så vill de givetvis att jag köper en ny (02-03) sportbil. Visst, låna mig 350.000 så kan jag ta mina egna besparingar och köpa en fullt utrustad M3a så är ju saken ur världen ;-) Min fråga till er är om det verkligen finns många fiskar i sjön när det gäller fullt utrustade 328or till salu i Sverige eller om jag måste vända mig till Tyskland? Vågar man köpa bil från Tyskland eller är det så mycket fiffel från deras sida på bilarna? Fortsätt gärna komma med åsikter! :-) M v h Lillen |
|
|
Köp en två-tre år gammal E46 320d den får du kring 170-180k. 0.5l/mil och lysande pendlarbil med bra bottenvrid. Aldrig fel att plocka hem från tyskland, köp dock på bmw.de där kan du söka alla beg bmw, och se till att lägga på ett par hundra euro för europlus, nybilsgaranti utan självrisk i ett år. Läs hela import och begbilsguiden tillv änster finns mycket att lära. 328:an är bara att glömma. Använd dessutom sökfunktionen ovan så har du ett par dygns lärorik läsning om bmw och blir själv fullfjttrad inom ämnet. Fiffel inom auktoriserade handlarleden både i Sv och D är minimalt jämfört med Bakgårdshandlare i Sverige som tar hem lik... Mobile.de ger jag inte heller mycket för men det är min egen högst privata åsikt. Play safe och handla auktoriserat, kostar en liten slant mer men är säkrare framförallt om man inte är räv inom branschen är det enklast. Asken |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Listan på fel är kanske inte direkt avskräckande, men det är ju inga billiga saker. spindelleden (175 kr på motornord) kan du inte byta själv, det krävs specialverktyg. räkna 1500 kr per sida, eftersom den andra kommer inom några månader. batteriet är 500-700 kr plus jobbet. stolvärme är väldigt bra, så du kan bli tvungen att byta hela stolen. att dokumentationen saknas utan att kunna styrkas måste värderas till mellan 10-20000 kr, mindre ju äldre bil. däck är ju 5-6000 kr, mer om den har 17". så jag vet inte, säkert en trevlig bil men utan att kunna styrka mätarställningen får nog 11700 mil räknas som lågt på en sådan. jag förstår också att du är sugen, se bara till att du inte gör bort dig. som asken sa, du ska ju också sälja den någon gång.... Mvh Johan |
|
En bil utan servicehistorik och bara 11700 mil på mätaren är ju anmärkningsvärt. Runt 110' är den värd om allt känns och ser rätt ut, servicebol eller inte. Ha bara i åtanke att avsaknad av servicebok kan ge dej problem senare när du vill sälja den. Mitt tips är att kolla den noga och framför allt testa fler bilar som du kan jämföra den med. Om allt fortfarande känns rätt så pruta järnet. Det blir svårt att hitta billigare 328'or i Tyskland som är något att ha. Man ska inte glömma att det kostar tid och pengar att ta hem dem också. |
|
|
Asken: Menade du att jag skulle glömma just denna 328 eller menar du rent allmänt? Angående pendligen till jobbet så kommer jag nog inte köpa en diesel, någonsin. I mina öron knackar de fortfarande och effekten är för klent tilltagen helt enkelt. Annars kanske jag väntar ett tag och köper en nyare bil helt enkelt, En 328 med nyare kaross eller varför inte vänta ett tag till och slå till på en 330 från någon firma. Man borde kunna få lite garantier på köpet då också. Johan (BMWPower): Jag kan direkt säga att jag inte kommer att köpa denna bilen efter att ha läst ditt inlägg. Det verkar som om det kommer skena iväg till slut iaf. Största frågetecknet var ju andrahandsvärdet men om nu t ex stolen skulle behöva bytas så kostar det en hel del slantar, samma med spindelleden också. Jag har 2 frågor som intresserar mig. 1. Armstöd, går dessa att köpa från BMW löst? 2. Har ni några tips på www adresser där man kan kika på importbilar? Tack så mycket! M v h Lillen |
|
|
Sökte lite efter 328:or verkar inte vara så svårt att hitta liknande bilar med s-bok för mindre eller samma pengar som den du tittat på. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Varför denna skrämselpropaganda? En begagnad bil är en begagnad bil. Papper eller inte, det är väl skicket som räknas, resten är en prisfråga. Tittar man på annonslänkarna så är de bilarna säkerligen inte felfria, för en 328 -96 ska inte kosta 105 tusen (vilket är under inbytespris). Men det är klart är man rädd för ett verkstadsbesök (och det finns alt till aukt BMW som är billigare) så kan man ju hålla sig till nya bilar. Och bara för man har en ny bil behöver man inte klanka ner på alla andra beggade bilar. |
|
|
majtii Min bil finns med i bland länkarna ovan och jag tycker att den är i mycket fint skick. All service är utförd med stämplar i boken. Får ofta beröm för den! Du är mer än välkommen att svänga förbi med gixxern och titta på 328an om du vill. Bara för att inbytespriset ligger högre (det hade jag ingen aning om) betyder inte att det att bilen är skrot! Det är alldeles för mycket spekulationer på detta forum angående bilars skick baserat på pris och miltal i annonser. Visst kan jag ändra priset till 124000:-, då kanske bilen blir betraktad som en pärla här på forumet ;), men mitt råd är: Åk och titta på bilen istället för att spekulera hit och dit! Alla som säljer sina bilar kanske inte är bilhandlare som orkar kämpa med en kund för att klämma ut så mycket det bara går för sin bil. Jag vill sälja min bil och sätter därför ett pris som jag tycker verkar marknadsmässigt och attraktivt. Sen får vi se om det är någon affär. Asken (i annan tråd, men du läser säkert detta också) Ska nog ta ett foto på ratten så att miltalet kan avgöras med precision ;-) 328i coupé -96, Triumph TT600 -01 |
|
|
Men Fredrik, det är just det jag försöker säga... Man kan inte döma en bil utan att ha tittat på den. En bil är INTE skrot bara för att en spindelled är kass, fel batteri sitter i eller att serviceboken saknas. Jag betvivlar inte en sekund att din bil är fin, det jag reagerar på att andra bl.a på forumet dömmer bilar efter pris-miltal-servicebok. |
|
|
Bra majtii, då är vi inne på samma linje! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.