AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
808

Tvätta motorn.!?

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Har fått vatten, verkar vara en del, i motorn.. och oljan liknar majonäs eller nåt.. ska byta den imorgon och filtret.

Måste man göra rent motorn, för det sitter ju sånt där klägg uppi motorn förstår jag? eller räcker det att låta det rinna ner i sumpen o sedan fylla på med nya olja? Tänkte jag skulle passa på att byta upp från del till helsyntet samtidigt..

Oljan är så dyr om man ska behöva köpa mer olja för att "tvätta rent" motorn.. eller måste man göra på det sättet? och ska man byta filter i dom svängarna då också efter "tvätten"?

förlåt om denna frågan dykt upp tidigare. ://

---------------------
.. vassast på ön.. ;) - Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vart kommer vattnet ifrån? Motortvätt? 16v motorn kan läcka i topplockspackningen. Kör inte en meter utan att ha åtgärdat det vad det än beror på att vattnet kommer ifrån. Olja blandad med vatten är döden för motorn. Tappa ur all olja och låt vattnet droppa ur. Byt oljefilter och sen häll ett par dl olja med öppen oljeplugg då sköljer du ur ev rester. det går bra med delsyntetolja av bra märke då bilen inte är ny längre. inget ont i det men väg efter vad ekonomin tål utan att du ska behöva leva på bröd och vatten. Köp helsyntet ngn gång det är extrapris och byt om säg 500mil eller så. Fyll upp med fräsch olja och tuta och kör.
Asken
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hm, kan få tag på Shell Helix olja.. kostar 400 för 4 liter.. helsyntet. tror det var 5/50 eller nåt..
Ska man hälla på dom dl olja när motorn går, eller är det som jag tror du menar, att bara hälla och låta det rinna igenom..?

Vet inte hur mycket vatten det är i oljan, men har förstått att det kommit dit när jag var o pillade lite väl mycket där runt termostatet.. Nåväl, vet vad jag gjorde för grovt fel nu, och lär inte göra det igen.. :) så, vet att det inte är nån packning eller sprucken topp.

Är bara orolig för att jag får ut all majonäs.. är ju inge kul att köra i ny olja o få byta allt strax efteråt igen.. :/

---------------------
Hi
61
High TeMpL@r
325i Coupè -92
Köpte min Mobile 1 olja delsyntetiskt för 136 kr för 4 liter av en gubbe som köper pallvis direkt från grossisten hel kostade dubbelt upp 272 kr....

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu blir det kanske överkurs i beskrivning:) Man har alltid motorn avslagen när man byter olja. du vet vart avtappningspluggen sitter utgår jag ifrån. När oljan är uttappad och filtret bytt häller du ned ett par dl oljagenom påfyllningshålet i toppen. Denna fräscha olja sköljer bort slagg i botten av tråget. Sedan sätter du tillbaka avtappningspluggen i botten av motorn och fyller i angiven mängd ny olja. Skruva på oljelocket och tag upp oljestickan. torka av den och för ner den igen för att läsa av så att oljenivån ligger korrekt. Kör sedan och låt ny olja cirkulera i motorn. Den tar med sig avlagringar och smuts till filtret. Sedan kan du om du är noga byta oljan utan filter efter ett par hundra mil bara för att var på den säkra sidan.
Asken
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Men jag vet inte hur mycket vatten det är i oljan.. fast, den metoden fungerar iaf..?

Fast, kör nog ett tiotal mil o kollar oljan igen.. får kanske byta den igen om den är skadad.. (om det inte fick med sig allt när jag rensade)
Bör ju nämnas att jag fick kört nån mil, kollade oljan när jag kom HEM, dum som jag var.. nåja, tur i oturen var att jag fiskörde hem för det regnade nåt grymt. ;)

Så, antagligen kanske det inte räcker att skölja med några dl vid påfyllningslocket..(?)

---------------------
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Vad händer med "slammet" som sitter uppe i ventilkåpan då..? kommer den nya oljan att blanda sig med det, så att vattnet håller sig i oljan..?

För, annars skulle det väl vara omöjligt att få ur geggan, om man inte demonterade större delen av motorn..?

---------------------
po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Mitt råd är att först ta reda på var allt vatten kommer ifrån...
Byt sedan oljan å kör ett par mil bara, å byt sedan igen...
Då borde du få med all "slagg"!
Känns kanske lite "slösigt", men det kan ju va gott att ha en "ren" motor!

//poM
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Köp helsyntetsolja på obs eller biltema. Byt olja och filter. Kör några mil och byt sedan till en bättre olja och filter. Det är onödigt att hälla i en dyr olja som du ändå bara skall köra på i några mil. Även om oljan är av sämre kvalitert så gör inte det något på så kort tid. Det blir ju en hel del billigare. Och det du spar in kan du ju alltid lägga till på den dyrare oljan och få en riktig superolja att köra på sedan.

Jag kan rekomendera mobile 1. Kör ej själv på det, men mina föräldrar. Deras bil knackade hemskt vid start förut. Detta pga halvdåliga lyftare. Men allt försvann sedan dom bytte till mobile 1.
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Helsyntetisk Mobile 1..? vad för viskositet..? 5-40w borde vara lagom eller, jag har ju inte nån ny motor direkt..?

---------------------
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
>>Schrimp: Eller så gör du som min granne gjorde för nån vecka sen på sin Audi 100 -83 eller nåt. Han hade iaf stora problem med oljetryck + att den tryckte ur sig olja och att det blev en massa slagg i oljan. Han fick tipset av en vis man en sån där gubbe som har skruvat bilar sen hjulet uppfanns ungefär Receptet är följande: töm motorn på olja, häll i lagom mängd med diesel starta motorn o kör ca 30sek på tomgång töm motorn byt olja o filter efter den proceduren är motorn kliniskt ren invändigt iaf :) Som sagt detta var en sketen Audi jag skulle nog inte göra det på min Beamer men motorn blir garanterat ren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.