|
|
|
|---|---|
frågvis |
hejsan är det farligt för en 530d motor att få ett chip när den gått 16 000mil? det är en ökning av hk med ca 36 hk och vrid med 45 nm |
|
Beror på föraren =) Annars så är det nog ingen fara. _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
16000 mil är ingenting för den motorn.... Precis inkörd ! välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Om man teoretiskt skall besvara frågan säger jag: Säg att en grundkonstruktion klarar 30k mil utan större mekaniska problem under förutsättning att service sköts och den inte misshandlas. Vid över 50% av livslängden ökar man plötsligt möjligheterna till påfrestning med 20% i hk och 15% i vrid.(reservation för %fel, uppskattar) Givetvis finns marginaler för all konstruktiuoner men livslängden borde ju bli kortare. BMW har rejäla marginaler har jag själv upptäckt då jag monterat kompressor i min 540. Dock lever jag med åtanken att saker går sönder fortare pga högre belastning ofrånkomligt. Kan du acceptera att ngt går sönder som kostar, chippa då. Vill du åka bekymmersfritt, låt bli. Asken |
|
|
Precis! Högre effektuttag = större belastning = ökat slitage = minskad livslängd. Därmed inte sagt att det går sönder bara för att man chipar, men risken ökar. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.