|
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja ha lite input om det är samma sak för era E39'or. Om jag drar handbromsen, lägger bilen i driveläge och släpper fotbromsen börjar bilen rulla utan skillnad i fart mot om handbromsen var släppt. Har talat med BMW om detta och enligt dem är handbromsbackarna mer gjorda för kundvagnar än bilar som väger 1700 kg. De ska vara ordentligt nedgraderade jämfört med E34:an. Hur beter sig era handbromsar? Har inte SBP synpunkter på detta, eller mäter de endast hur jämn fördelningen är utan hänsyn till kraften? | |
|
Kan svara direkt på den... Besiktade min 523 -98 i måndags och har upplevt samma "rullproblem" som du (om man TAR I kan man visserligen få den att stanna, eller hur?) Det enda påpekande de hade var att de visst tyckte den tog lite dåligt (men med jämn verkan) och samtidigt rekommenderade mig att "använda handbromsen lite flitigare". Så gick det för mig. Verkar inte vara någon katt på taket alltså. |
|
|
Min handbroms nyper direkt om man kör sakta. Om man står still och lägger i driven får man gasa rejält om den ska rulla, hela bilen sätter sig istället. 540iA E34. Känns bra att man kan lita på bromsen när man parkerar i kraftigt lut. Undrar varför det skulle vara sämre på efterföljarna... PS. Hör efter med fler BMW-verkstäder, alla kanske inte säger samma sak (vet av egen erf.) DS. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
sebbe_bmw |
Nu tar den perfekt...bytte backarna för en månad sen!!! innan var den värdelös Sebbe |
|
E det en typ av trumbroms till handbromsen på E34an? Lätt å komma åt eller? -ridern- 525i 1990 24V |
|
| Sebbe: jag bytte backarna för en vecka sedan men inte hjälpte det. Om jag kör i 30 händer det absolut nada om jag så drar upp handbromsen i taket... Om jag lägger bilen i neutral med åtdragen handbroms kan jag inte rubba bilen, men det räcker tydligen med den lilla kraft som d-läget ger utan gas...vilket alltså betyder att min bumse starkare på tomgång än vad jag är på maxvarv! :) Å andra sidan väger jag liite mindre! Tilläggas ska också att jag använder handbromsen vid 99% av alla parkeringar. | |
leksa |
Jag har haft samma "problem" sen bilen var ca. 1 år gammal (E39-523 97'). Bilcentralen i Sätra erkännde mycket riktigt detta vara ett E39 fel, de kunde hjälpligt dra åt något, det varade 1 vecka ungefär, sen var allting lika obefintligt bromsverkan i minsta motlut. Jag måste gradera mig med ilagd växel för att bilen inte ska rulla iväg. Dessutom blir det obehgligt "tomt" i spaken tills man dragit 1/3, då tar det lite. Inget att göra åt, antar jag ?! Leksa |
Acke |
Stente: Jag köpte en 528I Touring 98 och handbromsen funkade ej alls i nerförsbacke "framåt" men däremot lite i nerförsbacke "bakåt" om du förstår vad jag menar. Jag lämnade in bilen för inspektion och påpekade detta om handbromsen och då sa killen att detta är ett vanligt förekommande fel på dessa modeller. Handbromsen är ytterst känslig och måste vara perfekt inställd för att fungera. När han kollade handbromsen hade de beläggen rostat fast. Han svarvade bort 2 mm på skivan när han ändå höll på och nu tar handbromsen mycket bra. (Får se hur länge). De har funkat i 2 månader nu. Kostade 200 kr per skiva samt 700 i arbetskostnad dvs 1 100 kr för bägge inkl arbete. Tipset jag fick var att använda handbromsen regelbundet. BMW 528I Touring 98 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.