|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Den här tråden kanske har dött ut men vill ändå tillägga att det verkar lite dumt att jämföra en bil med V8:a och en med traktor 4:a i kvallitè. Har själv ägt en Volvo, men hur är den byggd då!? Jo som en pansarvagn...100% gjutjärn med en symaskin under huven. | |
|
Stavros , jag tycker att släpper man en 3serie Coupe som ska stå för Sport då ska den klara sportkörning , Toyota anger aldrig att de har sport bilar . Sen måste jag få säga att även om man har ett brinnande intresse för märket så får man känslan att man kör skräp ett antal gånger o lika många gånger att byta märke , Tråkigt men sant Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Jämför även priset mellan en BMW och en Toyota. Toyota är världsledande vad det gäller tillverkningssystem och tillförlitlighet. Att kunna producera felfria och tillförlitliga produkter till den låga kostnad som Toyota gör är imponerande. Glöm inte att Toyota uppfann det tilllverkningssystem som i princip alla biltillverkare, inklusive BMW, sedan börjat använda (TPS -Toyota Production System). Den amerikaska motorcykeltillverkaren Harley Davidson stämde för ett antal decennier sedan de japanska motorcykeltillverkarna för att de producerade sina motorcyklar för billigt. Harley Davidson påstod att det var en kartellbildning för att konkurrera ut de andra icke-japanska märkena. I själva verket stämde Harley Davidson de japanska tillverkarna för att få en inblick i deras tillverkningssystem... Så blev i varje fall följden. Porsche tillverkade sin första bil som kunde lämna bandet utan efterjusteringar under åttiotalet. Det är kostsamt att behöva justera alla bilar innan de kan lämna fabriken. De flesta producenter av bilar och motorcyklar har mycket att lära av japanerna. |
|
Raj |
Jag har också fått ett måndagsex (verkar ju mest finnas sådana). Ångrar kraftigt att jag bytte märke, men det är för sent att göra något åt nu, ingen som köper en bil med fler fel än rätt :( Satsar på att bli rik i framtiden så man kan skrota. 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
| Raj: Är det din bil från 1988 som du år 2003 kallar för måndagsex? | |
Raj |
Säger jag att alla är måndagsex så blir ni ju säkert ledsna ;) 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
|
Måndagsex. kan man väl prata om när det gäller mer eller mindre nya bilar. Din 15 år gamla bil kan ju varit med om en hel del innan du blev ägare... Jag har haft låga servicekostnader på de BMW jag ägt. /Wille |
|
Perkka |
Raj: Behöver icke känna dig ensam.. Även jag har ägt en måndagsex à la 535 E34 =/ Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Ok! Raj och Perkka.... Definition:Ett måndagsex är ett sådant ex som hade div problem i låt säga 1-2år möjligen,sedan har de flesta defekter åtgärdats enligt sedvanlig praxis på lämpligt sätt :) En(som tidigare sagts)bil från -88 kan i rimlighetens namn ej NU år 2003 kallas för måndagsex,utan felen nu är ett resultat av slarviga fd?!? ägare och x-antal mils slitage som om det inte åtgärdas/servas tidigare blir ett problem för den som köper en dåligt skött 535 E34 idag(t.ex)..Naturligt eller hur :) En bil som inte sköts blir ett vrak tämligen snabbt med div underliga fel som följd. Mvh Janne. |
|
Perkka |
Janne T: Kan jag väl hålla med om.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
Raj |
Ok, jag köper också det. 535 är en måndagskonstruktion? =P 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
Perkka |
Haha... Men Raj: Vad körde du för Volvo tidigare? Jag är fortf. inne på att skaffa en 740 TIC.. Vill ju helst ha RWD i vinter.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
måste säga att bmw inte håller den kvalitetsnivå som jag först trodde att märket stod för. Speciellt 3-serien, det verkar som om det inte finns en enda e46:a som inte behövt byta t.ex. termostat, länkarmar osv osv Blev ju ingen bra början för mig då jag var tvungen att byta min termostat efter bara nån månad efter ja köpt min e46:a... är väl dags för länkarmarna snart också... =) /Cronor |
|
|
Hej!! Mkt trevlig tråd, har tänkt på att de äldre bilarna när de var nya så höll de bättre inte så mkt elektronik mot de nyare bilarna. Att de också gick sönder det gjorde de säkert men inte på samma sätt som de nyare som tillverkas nu. Som min t ex har lagt ut ca 20000 kr på reparationer och service i år kör ca 1500 mil/år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.