|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Paap Reeder: Star Gin i all ära, men är det inte så att Volvoägare får nöja sej med T-Röd och T-gul? :-)) I övrigt så är Volvos tid som "evighetsmaskin" över iom att dom är en del i Fårdkoncernen nu för tiden, 940/960 var dom sista bilarna från Volvo som det inte gjorde något om dom hade gått 40000mil... |
|
|
har haft volvo 740 efter 520Ia enligt grannens och kompisars rekommendation "den är bättre än bmw osv." dum som jag var blev jag färgad, skaffade en 740-88(b230f) och huuuuvvvva vilken äcklig bil, ingen väghållning, slut i leder, ryckande motor som ingen visste var för fel osv, sålde dräpet och skaffade EN RIKTIG BIL = BMW igen. fick höra från nuvarande ägare att kylaren gått sönder vid nedre slanginfästningen (typiskt volvo-fel, spricker rakt av). Jag säger bara en grej: Skaffa en volvo och bli missnöjd Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Om man vill ha "kavlité" skall man skaffa sig en japs. Helst en Toyota Corolla, då kan man börja tala om kvalité först, så de så. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Med BMW får man ständigt repa..byta leder, repa pumpar,byta toppar, löda kretskort å gud vet vad..bara problem hela tiden..det är lite ala HD över det hela..dvs oljepölar och en spjällsäng i garaget..men liks förbannat så trivs jag och bettan förträffligt ihop..så det är klart att man är en nöjd 5-serie ägare precis som motormännen säger..;) //Dogge |
|
| Jag tyckte oxo det alltid var nåt som skulle fixas, så nu ska jag kolla på en Mitsubishi lancer -96 om några timmar. Håll tummarna för att det går bra. | |
järnet |
Mitsubishi Lancer.......en Japan! Hur kan man över huvud taget reflektera över att köpa en Japansk bil. Ok att det är bra kvalité men de saknar fullständigt klass och stil. Massprodukter för massbefolkningar, sen lyxar de till sina standard(lågpris)bilar som normalt går till Asien (Kambodja, Vietnam, China mm) med lite stripes och annat tjafs och säljer dem till kostnadsmedvetna Européer. Tacka vet jag europeiska bilmärken. Även om man inte gillar Volvo eller SAAB så har de 100 ggr. mer karaktär än en Misubishi, Subaru, Toyota och va de nu heter. Aldrig en Japan! |
| Angående kvaliteten hos japanarna är jag skeptisk, dels beroende på att min kompis jobbar som Toyota mekaniker och jag har sett många bilar rullat in och ut där och krdinalfelet är att många av dem är totalt uppruttna av rost. En annan viktig aspekt jag omtalade tidigare är att medelåldern för corollaägarna är 57år och de körs betydligt mindre än medelbilen medan BMW körs klart mer än medelbilen per år vilket är ett argument om något mot att japanarna skulle hålla bättre, inte tror jag man gasar av sig och kör hårt och frstar på väggreppet på en corolla heller. Däremot har jag positiv erfarenhet av Mazda just den gamla 323an från 1988 typ, kompisens sådan gick säkert bortåt 3000-5000mil på ständig fullgas/toppfart och den höll motormässigt bra förutom att underredet var sönderblästrat av genom rostat i kombination med tokslut dämpare gjorde att skroten blev ett faktum för den. En japan har förhållandevis bra kvalitet men ett lågt upplevt kvalitetsintryck, med BMW är det lite tvärt om..även om kvaliteten inte sitter i tillförlitligheten hos komponenterna utan hur den är byggd dvs det ser snygg och prydligt ut och man trivs verkligen bakom ratten. | |
|
Urshult hade ett mycket intressant inlägg om kvalitetsintryck. Intressant att läsa, tack. Oj vad mycket bitterhet, frustration och besvikelse det fanns här, man blir ju nästan rädd :) Själv njuter jag i fulla drag av att vara ägare till en E38/740. Inte för att den är billig i drift eller ständigt felfri utan för att den passar både mina förväntningar och förmodligen inbillade behov. Jag behöver inte få bekräftat för mig själv hela tiden att jag gjort ett bättre val än mina kollegor/kompisar/grannar eller vad det nu kan vara som driver en del. Visst blir det en del reparationer, både egenutförda och lejda. Detta i synnerhet att som njutare vill jag att allt skall fungera så bra som möjligt. Att det behöver repareras utöver underhåll ibland stör mig inte, jag ser det som enbart naturligt. Visst, köper man en begagnad bil och behöver byta någon dyrare komponent som den eller de föregående ägarna har haft glädjen av att ’slita på’ men man själv åker på att betala så är det ju bara att tänka på att värdeminskningen man själv slipper och de eller dem åkte på är mångdubbelt större än repkostnaden. Så för att återgå till den ursprungliga frågan om att märket vi alla är samlade runt kan sägas ha kvalitet eller ej; Jag skulle säga att det är så att vissa har valt att vara nöjda, eller kanske viktigare, andra väljer att vara missnöjda och känner sig ständigt lurade nästan oavsett vad som händer. Det som får en person att rycka på axlarna och säga att ’sånt händer’ får en annan att skriva ilskna inlägg i vredesmod om den ”%#%¤ kvaliteten på märket ifråga. Själv tycker jag både livet och bilägandet är så mycket trevligare om man har en positiv grundsyn och kan göra sig fri från föreställningen att alla försöker lura en eller rädslan för att man kan ha gjort ett taskigt val. Jag njuter av min E38 praktiskt taget jämt och bekymrar mig inte över reparationer och sådana småttigheter trots begränsade resurser - livet är alldeles för kort för det och det finns så mycket trevligare saker att ägna sig åt. |
|
Bmw ludde |
Har börjat tröttna på alla gämförelser BMW vs. VOLVO. Har haft mängder av den sortens diskutioner i klassen. Det stör mig lite att det "sticket" i ögonen på folk när man kommer i en bmw. En beg. Bmw kostar inte mer en en Volvo. Volvo gör inga dåliga bilar, men personligen tycker jag inte de är så attraktiva. Men det är ju min smak. Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
|
BMWs gloria har i mina ögon halkat av. Köpte en BMW 520 97 för ett litet tag sedan efter att ha blivit övertalad av kompisar att den var minst likabra som Mercedes. Det hör till saken att jag kört merca de senaste 10 åren. BMW är väldigt framsynta avseende teknik men mindre bra på kvalité. De tycks anama principen om att mer är bättre. Men kvalitetsmässigt måste jag säga att BMW ligger långt efter Mercedes, kanske andra märken också. Framförallt får man en känsla av att det är lite billigt och plastigt, den riktiga genuina kvalitetskänslan finnns inte. I mitt jobb kör jag en del hyrbilar och har då bla kört Audis stora bilar och de känns faktiskt mer gedigna än BMW. Beträffande körkänsla så BMW roligare än Mercedes, det skall erkännas. men när omkostnaderna för att använda bilen är 3 ggr högre än vad det är att Mercedes så får faktiskt körkänslan stå tillbaka för ekonomien. Mercedesen är dyrare i inköp men bilen går i stort sett alltid, det är min erfarenhet efter 10 år. Underhållet enligt är praktiskt taget försumbart, byte av olja,filter och stift sen rullar det. Swepart |
|
|
Jag tycker också att bmw håller låg kvalitet överlag. Dock är det roligt och intressant med alla de som påstår motsatsen , de är ju bmw s bästa kunder då de får köpa en hemskt massa delar somt göda verkstäderna med tjocka sedelbuntar. Tycker också att bmw s större modeller håller bättre kvalitet än de små rackarna , men endå inte toppkvalitet. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Swepart: mercedesägare verkar generellt vara av trogen art. Ofta faller de tillbaka till Mercedes efter att ha varit otrgen märket under kort tid. BMW:s kvalitet är inte mycket att yvas över. Bilarna känns solida men håller inte bättre än någon annan "kvalitetsbil". Bästa bilarna sett ur driftsäkerhetssynpunkt är japsarna. Toyota är ett bra märke. |
|
Perkka |
Håller med wadel och bjoerck... Många som överdriver BMW-s kvalitet tyvärr, men dom lite nyare BMW-s är säkert bra mkt mer pålitliga... Jag har dock nästan enbart haft dåliga erfarenheter utav märket =/ Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka, Vet inte om du har rätt om att nyare bmw är mer pålitliga, se bara alla fel och brister på E46. Men.... av någon outgrundlig anledning så hindrar det inte mig från att köpa ytterligare en E46:a trots att jag redan bytt termostathus, länkarmar etc... :)) Många kanske överdriver bmw:s kvalite, men jag vill påstå att många förväntar sig en högre kvalite för att bmw kostar lite mer. Är det verkligen kvaliten man betalar för när man köper bmw? Jag personligen kommer inte att rata bmw bara för att jag får byta ännu flera länkarmar i framtiden. Bmw är inte bättre, men jädrigt mycket roligare. |
|
|
"Kvalitet är kundens subjektiva bedömning av tillfredställelse av specifik vara eller tjänst." Kvalitet kan betyda olika saker för olika människor. För mig är BMW kvalitet eftersom jag uppskattar körglädje och upplevd gedigenhet mer än att den kanske får mer anmärkningar på besiktningen än en Toyota. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Man får ju ta hänsyn till hur BMW körs! Ofta väldigt hårt och mycket! En Corrolla används som A-B bil o körs förmodligen fruktansvärt lugnt! Personligen tycker jag min kärra håller otroligt hög kvalitet för att vara så gammal. Bara jämföra med lika gamla bilar som min! Dyraste reparationen hittills är 1500 kr för kamremsbyte. Sen har det varit några smågrejer såsom spindelled, bromsrör och kol/laddregulator. Har haft samma bromsprylar i 6000 mil. Och motorn bara går och går! mvh |
|
|
Magnus M: En annan definition av begreppet kvalitet lyder: "Kvalitet är när kunden kommer tillbaka men inte produkten" Den mest kända modellen för kvalitet är kanske Garvins åtta punkter. Dessa är: prestanda, funktionalitet, tillförlitlighet, överensstämmelse med specifikation, hållbarhet, underhållbarhet, estetik och upplevd kvalitet. |
|
|
Tycker också att de äldre BMW bilarna håller bättre kvalitet än genomsnittet. Framförallt har dom ju mycket känsla kvar. Känns tighta osv. Det som skrämmer är alla dessa spindelleder mm som byts på E46 orna. Mr C |
|
|
För mig skiljer resonemanget kring kvalitet om vi pratar slitdelar eller andra reparationer. Vad gäller slitdelar så är min erfarenhet att BMWs håller några mil extra. Problem som på en Golf dyker upp vid ca 12' mil kommer vid ca 15' mil istället osv. osv. Det är ETT mått på kvalitet. Att samma delar går sönder förr eller senare behöver man inte fråga efter. Köper man en bil och får väldigt mycket reparationer på kort tid borde man klara sig från dessa ett bra tag så att säga. Erfarenhetet olika individer har från ett märke är nog i stor utsträckning relaterat till när man kommer in i bilden i förhållande till bilens "fas". Förekomsten övriga typer av reparationer som inte är relaterat till slitage är för min del zero. Hoppas det fortsätter så... |
|
Perkka |
Tycker iaf att t ex E34 dras med alldeles för mkt problem, synd på en sån snygg bil... Blir ingen fler E34 för min del.... Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.