AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.617

BMW =KVALITET ELLER...

Sida 3 av 5
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Rolig tråd det här, uppenbart är ju att en bil som är betydligt roligare och mer tekniskt advancerad som dessutom har mycket bra prestanda körs hårdare än en bil vars huvudsyfte är att ta sig från punkt A till B.
Skall man göra kvalitetstester får man köra jämförda bilar på likvärdiga villkor, men klart är ju att kvaliteten var bättre förr i vissa avseenden..man slapp ju mycket av den elektronik som idag ofta kan ställa till trubbel.
Anders R: Som du mycket riktigt påpekar själv är det ju slitdelar du bytt bortsett från laddregulatorn, så du kan vara nöjd gissar jag. Har ju egentligen inget med kvalitet på bilen att göra eftersom de var slitna redan när du köpte den. En laddregulator kan ju givetvis hålla längre än 9 år men jag betraktar ändå 9 år som ok.

Har kört min 525i-89 sedan 1995 (mtst då 12.500 mil, nu ca 23.000 mil) och jag har gjort endast 2 reparationer: Koppling och bytt kort i ljusmodulen. I övrigt bara byte av de sedvanliga slitdelarna som styrleder, casterstag, silentblock, stötdämpare, bromsbelägg, skivor bak och ljuddämpare. Nästan alla dessa slitdelar bytte jag vid mtst ca 21.500 mil.
Det tycker jag är ganska acceptabelt. Kan säga att efter bytena så är nybilskänslan tillbaka. Knäpptyst överallt och tight så det förslår. Det uppskattar jag och därför tycker jag att BMW håller bra kvalitet.
PS. Egentligen tycker kopplingen kunde hållt längre...

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
B.Lee
12000 mil har min e39 rullat,nema problema säger jag bara,nånn glödlampa och sedvanlig service.Glyttigt och jämnföra en 940Skolåda mot en lyxbil!E du inte nöjd med Beemern-sälj den då och prutta vidare i din Volvo som kan ta en rondell i max 25 knyck.Tror nästan att 740 har mycket bättre v.hållning än 940skolådan!!!trots sina 2 ton!
BBrahme
Kvalitet = En produkt som är hållbar mer än vad motsvarande produkter till lägre pris erbjuder. Så ungefär menar jag att kvalitét skall utläsas. Och där finns inte riktigt BMW utan det vet vi alla att den titlen har ett japanskt bilmärke haft och har stadigt.
Så kvalitetsstämplen är det nog bara en del BMW-ägare själva som ger märket och bortser från verkligheten/fakta. Och dethär gårigen även på andra produkter exempelvis sk märkeskläder som kostar betydligt mycket mer än vanliga kläder men som regel inte har bättre hållbarhet än de billiga kläderna. Så slutsatsen är att det är köparen/ägaren som själ påtaget försöker upprätthålla imagen och gör som strutsen sticker hellre huvudet i sanden än ser verkligheten och pressar tillverkaren på att få den kvalitet som man betalar för. Vill tillägga att jag trivs bra med min BMW fast jag är inte det minsta imponerad av vare sig kvalitet eller annat hos den ser den mer som en bil av många
Kvalitet är ett luddigt begrepp. Och här kommer ett luddigt inlägg... I marketing-teori framställs oftast begreppat "kvalitet" som subjektivt och irrationellt. En individs kvalitetsintryck beskrivs som skillnaden mellan förväntad och upplevd kvalitet. Således; om köparen har högt ställda förväntningar på kvalitet och dessa inte uppfylls, upplever köparen negativ skillnad mellan förväntningar och upplevelse, dvs bristande kvalitet. Det motsatta förhållandet uppkommer då köparen har låga/inga förväntningar på kvalitet, dvs positiv skillnad -hög kvalitet. Således kan en och samma vara/tjänst upplevas ha såväl hög som låg kvalitet -beroende på köparens förväntningar. Kvalitet skall således ställas i relation till varans/tjänstens marknadsföring och målgrupp.

Toyota och Skoda är bra exempel på varumärken som generellt upplevs hålla hög kvalitet. En stor anledning till detta är en anspråkslös marknadsföring och en okomplicerad målgrupp. Enkelt förklarat: Varken Toyota eller Skoda riktar sig till särskilt kräsna målgrupper eller utlovar själsliga upplevelser vid ratten. Sålunda har köparen måttligt ställda förväntningar på dessa produkter -och det blir enklare för säljaren att överträffa köparens förväntningar, dvs positiv skillnad, hög kvalitet.

De flesta som läst mitt inlägg ovan inser att jag tillhör den gruppen där skillnaden mellan upplevd och förväntad kvalitet var alldeles för stor -i negativ bemärkelse.

Om förväntningarna på tjänsten/varan är mycket låg är det alltså betydligt lättare för säljaren att överträffa köparens förväntningar. Ett lysande exempel där man utnyttjar denna teori är IKEA. Det är dock inte möblerna jag syftar på. Det är korven! På de flesta IKEA-varuhus kan du alldeles innan exit köpa en varmkorv för 5kr. Efter att ha stått i kö under 45 minuter för att betala och är lagom uppretad/svettig stormar du fram till korvståndet. Det enda du förväntar dig för 5 kr är lite bukfylla. När IKEA då lyckas servera en GOD varmkorv för endast 5 kr så blir du glatt överraskad. Billig, god, korv hade du inte förväntat dig. Det finns sedan teorier som bevisar att denna positiva känsla sedan kommer att spegla hela din uppfattning om IKEA och ditt besök där, men det får jag ta upp en annan gång...
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
B.Lee: Min 740 är inget att hänga i julgran när det gäller rondellkörning... ;)

*Best Man Wins*
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kloka inlägg.
Min lekmannaaspekt på kvalitet, om nu den är intressant, är helt enkelt frånvaron av krångel.
Jag skiter i om bilen är en teknologisk spjutspets av sällan skådat slag, om inte grejorna funkar så är bilen inte bra, alternativt inte färdig för marknaden.

Tyvärr har jag sällan stött på så mycket krångel som med de fyra BMW jag ägt. Två av bilarna hade jag från det att de var nya, en köpte jag när den var 1,5 år gammal. Om det inte varit topplock med underdimensionerade kylkanaler som efter ett tag sett ut som en korkskruv så har det varit gnissel och klonk, saker som lossnat eller slutat fungera m.m.
Även om sakerna ibland (inte alltid, det ska gudarna veta) åtgärdats efter verkstadsbesök så är det ändå en massa krångel, man måste ta ledigt från jobbet för att besöka verkstan, ringa och skälla på folk m.m.

Mina erfarenheter bekräftas tyvärr av de bekanta jag har som köpt nya eller nästan nya BMW. En (avlägsen) bekant har haft så mycket fel på sin E39 M5 att han åldrats i förtid, en annan lyckades efter gud vet hur många arbetsdagar av tjat, telefonsamtal, brev m.m. få BMW att låta köpet av en E46 330 gå tillbaka, och det blev ett antal dyra mil fulla av rätt mycket krångel, bärgare, förstörda semesterresor etc.
En tredje är mer nöjd med den Lupo som inköptes ny samtidigt som en sprillans E46 320 med hundra småfel.
(Helt enligt teorin i inlägget ovan...)
Listan kan göras lång.

For mig som både pendlar och kör mycket i tjänsten är det bara att konstatera att körkänsla och prestige eller vad man nu anses få i en BMW tyvärr överskuggas av allt krångel som man samtidigt får utstå.

Mycket motvilligt tvingas jag stämma in i flera av inläggen i denna tråd, bl a Urshult.

Först och främst måste jag säga att: roligare bil än BMW har jag nog inte kört under mina 16 år!

Men... BMW-bilarnas kvalitet kontra deras pris är en lam ekvation. När man köper en ny bil á 450 000 kr så vill man inte behöva reparera den för 80 000 kr de första fyra åren. Förvisso har garantier och försäkringar täckt 2/3 av kostnaderna, men det är ingen ursäkt för bristfällig kvalitet.

Låt oss vinkla frågan (BMW = kvalitet) en aning. Hur kommer det sig att japanerna klarar av att bygga vanliga billiga standardbilar med färre fel jämfört med prestigemärket BMW?

Jag har en känsla av att min nästa bil kommer att vara av annat märke när jag byter bil. Sorgligt men sant...

Gör det med stil.
Tråkigt att läsa om missnöjda bilägare, oavsett fabrikat. Det är ofta de missnöjda ägarna som märks och hörs, både i forum som detta och i andra sammanhang.
Trots allt är ju de flesta bilägarna nöjda med sina BMW, mycket nöjda rent av, de är till och med de mest nöjda bilägarna efter en del undersökningar både svenska och utländska. Visst med statistik kan man visa allt, men något ligger det nog i detta eller hur?
Sen är det ju rätt trevligt att läsa i många biltidningar osv vilka bilmärken som oftast får vara referenser och som andra mäts och jämförs imot. BMW nämns rätt ofta i dessa sammanhang, också ett betyg så bra som något.

FP
är det kvalite ni snackar om ?
en bmw har inte det jag har ägt ett
flertal bmw men var aldrig nöjd
jag bytte till bmw 1994 från vw jag tror
det var mitt största misstag idag kör jag
igen vw en golf v5 ingen racebil men den håller
alla sorts körningar,och som bmw mekaniker i
tyskland vet jag vad jag pratar om
bergse
Kvalitet är summan av en helhet.
bergse
Kvalitet är summan av en helhet.
Har läst hela tråden och fått känslan av att de flesta är missnöjda med sina bilar, men ändå så kör ni BMW. Det är lite konstigt tycker jag.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Perkka
För femte året i rad var BMW-ägarna (till E39) dom mest nöjda kunderna, enligt Motormännens (?) undersökning..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Perkka: Beträffande MM´s undersökning kan jag bara säga: Som man frågar får man svar! Ger inte en spänn för sådana undersökningar, de speglar dels bara vilka problem ägarna haft under första åren (när bilen nästan är ny), dels viktas inte storleken av problemen (viss skillnad på att byta hjullager runt om mot att en list lossnar). Nej, vad en viss bil egentligen går för får man reda på först efter de första 6 åren i bruk.

Stefan
Alltså: om motormännen testar BMW (M-test) då är de partiska o bedömer alltför hårt.
Men om de gör en undersökning, på mest nöjda bilägare då ställer de frågorna fel????
Klart att 5-serien har mest nöjda ägare det är ju världens skönaste bil.....
Att utgå från att vara bilmek i Tyskland är nog inte så objektivt, det är bara de med fel som kommer in hur många perfekta det rullar har man ingen koll på!
Alla märken går sönder det får man ta, det gäller att hitta den som är bäst mellan verkstads besöken...
Kolla stora begbil boken den innahåller en del intressanta saker....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det kan ju bero på vanlig enkel pyskologi åxå.
Hur sannolikt är det att nån som har lagt ut 3-400 papp på en bil ställer sig upp och erkänner ens för sig själv att han inte är nöjd med bilens kvalitet? Utan att vara taskig mot modellen så tror jag att det är en del av förklaringen till 5-seriens resultat i mätningarna.
Det är en snygg bil, med massa prestige, mina grannar förväntar sig att jag ska vara nöjd med den så då är jag det. Omedvetet alltså.

Jag har sagt det förut: om man vill veta folks ärliga uppfattning om en bil ska man inte fråga dem som har köpt bilen för egna surt förvärvade slantar, utan dem som har bilen som tjänstebil.
På mitt förra jobb märktes detta mycket tydligt.
En kille köpte vartannat år en ny Volvo, dyraste modellen. Världens bästa bil, aldrig några problem.
Frågade man en säljare som hade samma bil som tjänstebil så fick man veta: Skitbil, allt pajar, dörrarna gick inte att stänga, fläkten la av och växellådan krånglade redan första halvåret.
Dessutom har den väghållning som en ledbuss.
Ägarens kommentar var då alltid: visst var den en del fel på den, det där med dörrarna och fläkten och listerna hade jag faktiskt åxå, men det fixade de ju på garantin...och gratis lånebil fick jag, visserligen måste jag ta ledigt en dag för att ta mig till och från verkstan varje gång, men jag fick alltid lånebil... Och det där med väghållning, ja det är ju ingen Maserati. Han var orubblig i sin övertygelse att han köpt världens bästa bil.

Så, vi är bara människor. Av den anledningen ska man nog ta alla sådana undersökningar med en stor nypa salt.
Mr Shhh: Du slog huvudet på spiken. Väghållning som en ledbuss! Skrattade så jag knappt satt kvar i stolen. Skrattar fortfarande hehe.

Stefan
Om man ska jämföra bmw 740 med någon volvo så borde det vara någonstans vid 850modellen och inte f-n är det bättre kvalité på 850volvon???
Har två kompisar båda har fått renovera lådor på sina vid 12.000mil ena automat andra manuell=bytt.

Jag har haft min m3:a e36 i två år och använt den på vintern tom. och har inte bytt mer än ett dimljus som sprack av stenskott och då har jag f-n kört ;-)

Så att göra jämförelser mellan bilar så där tror jag inte på det finns måndagsexemplar och skitexemplar av alla märken.
Det finns säkert många skoda som har hållt bättre än bmw bilar också men då har de tagits hand om lite bättre...
Bara min åsikt...

En bra chef kör BMW! =)
Paap Reeder
Hej!

För dryga fem sex år sedan skulle även jag bli "bilekonomisk" och börja ett nytt billiv.

Köpte så en "företagsmaxad" (den hade absolut allt) 740 tillverkad på Hissingen som gått ca 5000 mil.
Bilen var körd av VD´n själv och hans fru ibland och var i princip i nyskick och helförsäkringen kostade per år vad den kostade per månad till min M535:a.

Vi skulle åka billigt med alla bekvämligheter utan att "sticka ut".

Ett knappt halvår körde vi så ömsom med BMW´n och ömsom med Volvon. Efter ett tag började så min hustru - som inte har körkort - att irriterat kommentera min körstil när vi åkte med Volvon.
Hon hade vant sig vid bilens rörelser och tyckte att jag fepplade hit och dit när vi åkte med Volvon.
Kör inte så fort!.... är Du trött?? ...kan Du inte styra rakt?... varför vinglar Du hit och dit i rondellen o s v m m.

Så en senvinterdag när jag tyckte det var OK väglag ..... så går Volvon rakt fram i en rondell. Helt utan varning ... bara så där.
Inget hände.
Det visade sig att det var halt.
Då bästämde jag mig... nu för det vara nog.

Vägegenskaper som en ledbuss! Exakt på pricken.

"Vem fan vill åka på semester med en ledbuss?" även om det är billigt?

Visst kan man supa sig full på Star Gin men det är fanken så mycket trevligare med äkta Scottsk Singel malt ..... men fyllan blir minst dubbelt så dyr ... och minst dubbelt så trevlig.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.