AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.615

BMW =KVALITET ELLER...

Sida 2 av 5
sebbe_bmw
Se på Hassos 528 -96

Länk

Inte mkt utgifter!

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åjo det steg rejält i fredags upp till 700 spänn i rep
dvs 0,21 öre milen:))

MVH
Hasso
Länk

Ända tiden volvo möjligtvis kan slå bmw är väl innan 80-talet å en bit in kanske...typ 100-serien och 200-serien...jävligt bra bilar,rostar kanske lite mycket....
Men om man ser i nutiden så har ju inte volvo en suck mot bmw!!!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Alla bilar kostar pengar....

Hade en 760 turbo 50 000 i delar på ett år...brukar köra 4000mil om året han med 1000.
Mazda har jag haft några stycken...vinterbilen en 626:a har kostat mej 6000kr i delar på 10000mil
En 325:a kostatde mej noll kr på drygt 1500mil
Nuvarande 730 har kostat mej runt 45 000kr på 14000mil ink alla servisar och däck... helt ok.
Har mycket Volvo & Merca på jobbet...kan bara säga att de nya mercorna sprutar delar....fan allt går ju sönder...volvona går sönder de också å de är då inte billiga å laga.....Men då ska vi inte prata om bilar från VAG, undra vad de byggs av? Delarna är dyrare än sin vikt i guld å har kvalitet som delar från det forna öst....

Min egna uppfatning är det inte spelar någon roll vad man har för bil ...det kostar pengar, hur mycket vet man aldrig. Som exempel har en kompis med en Volvo S90 med elva tusen mil på mätarn.. han är pedant & kör lugnt, bilen har kostat honom 100 000 i reparationer! Hans tidigare 940 turbo gick 45 000mil utan rep, sen gick allt sönder! En annan bekant en fabror i 60års åldern har en M5:a som gått runt 60 000mil å kör som ett svin å skiter i bilen, har haft två fel som han säger. 1 kupeflekten dog vid 50 000mil, 2 elhissarna sluta funka vid 11 000mil...får en att undra?

Murphys lag: Allt som kan gå sönder går sönder.....
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag har kört kring 1800 mil med min sen jag köpte den!Enda jag bytt är en glödlampa!

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När man pratar om "gamla Volvo" i positiv mening rent hållbarhetsmässigt, menar åtminstone jag 1/200 och 7/900-serierna UTAN turbo eller 16V-motorerna.

Men visst det finns inga bilar som håller i evigheter. Effektivare kapitalförstöring än bilar får man leta efter (vissa IT-aktier är iofs värre...).

Fortsättning på Murphys lag: .....och går det inte sönder så lossnar det! :o)

Mvh
Perkka
Min 240 e 22 år gammal, gått nästan 35000 mil.. Bes. ua 10/10.. Farsans 520 88-a som gått 26000 mil kommer knappast gå igenom bes. ua, tro mig...

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs högsta kvalitet är den man får bakom ratten, någon emot?:)
Mvh
Asken

Människan är utrustad med en mun och två öron. Man bör lyssna dubbelt så mycket som man pratar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ASKEN :DDDDD.(twin wired)
Angånde jämnförerlsen med en Volvo så kan jag säga att En Volvo 740-87 B230K är nog bland det BILLIGASTE och komfortablast man kan äga på lång sikt men också det tråkigaste som finns näst 240.Efter 7 års ägande och 12,000 milskörning så är det ett konstaterande.
Och bilen rullar fortfarande oklanderligt(ej i min ägo) 24.000 mil och inte en rostfläck trots utomhusvistelse och dagligt pendlande i min ägo.
Där är nog Volvon överlägsen BMW när det gäller Rostskyddet.
Att jämnföra Volvo med BMW är inte rättvist mot någon av bilarna, då de inte alls är ämnade att konkurrera med varandra, och vänder sig till olika målgrupper.
BMW är dubbelt så dyr (hade fått två 850) för samma peng. Men att kvaliten skulle vara dubbelt så bra knappast. Så det är ASWD , kulfaktor och komforten + en viss prestige som vi tydligen betalar för inte kvaliten.

MVH
Hasso
Länk

Konstig diskussion det här! Alla bilar går sönder förr eller senare. BMW, liksom Volvo, behöver då och då nya delar för att må bra. Betänk också att ni behandlar bilar som rullat runt 20000 mil. Att jag är förskonad från fel i min E39:a beror på att den i sammanhanget har rullat få mil. Detsamma gäller Hasso.

Att jämföra en Volvo 940 Turbo med en BMW 740i håller inte då en studie i bilarnas tekniska konstruktion görs. BMW 740i byggdes i syfte att bli klassledande och således användes avancerade konstruktioner både mekaniskt och elektroniskt. Volvo 940 var en vidareutvecklng av Volvo 740. En bil som inte är känd för sina tekniska innovationer... Att det blir fler och tillika dyrare fel på BMW:n förvånar mig föga då den är mycket mer tekniskt avancerad.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjoerk:Håller helt med dig :)) och som sagt använd men inte brukad. Skulle jag använda 528 på samma sätt som Volvon användes, så är jag övertygad om att Min 528 varit långt ifrån felfri. Och nu är den iallafal trasig för första gången, men ny motor till bakluckan anländer i kväll. För köra den nuvarande "kulsprutan" tre varv för att luckan ska gå i lås.

MVH
Hasso
Länk

Bjoerk och Hasso: Kloka inlägg. Man kan inte både ha kakan och äta den. Bilar slits och det behövs både rena reparationer och uppdateringar i förebyggande syfte, stötdämpare, broms, bussningar osv...även på kvalitetsbilar som BMW och Volvo. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder. Det säger sig självt att en bil som är enkelt uppbyggd (Volvo 240/740/940) har färre och mindre avancerade delar att byta, således blir det billigare bilar att äga när milen plockar på. Om man jämför Volvo S80/V70/S60 med de äldre Volvomodellerna så är de nyare väldigt mycket dyrare att hålla rullande än de äldre. För att få till lite körglädje och få ner bränsleförbrukningen är dessa modeller inte överdimensionerade som de äldre och delarna slits mer och går oftare sönder.
Som redan nämnts i tråden jämförs äpplen med päron. Vad man däremot kan ha kritiska synpunkter på är kvaliteten och livslängden på komponenterna en bil är ihopskruvad av och hur de är ihopskruvade. Och där kan både BMW och andra bättra sig. En dyr bil har inte nödvändigtvis högre kvalitet och livslängd än en billig, det är bara lite mer raffinerad kapitalförstöring i en dyr...

F ö måste man alltid definiera vad kvalitet är, många likställer det alltid med livslängd och hållbarhet men så behöver det inte vara. En förare som prioriterar ekonomi och driftsäkerhet framför körglädje och prestande tycker att Volvo 940 håller hög kvalitet medan en annan som prioriterar körglädje och prestanda framför ekonomi och driftsäkerhet tycker att samma bil håller usel kvalitet.

Stefan
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Min erfarenhet av min tjejs Volvo 745 -87 b230f motor är att det är den bil som mest står i min verkstad pga av div fel hela tiden. Opel rekorden = 0 fel förutom service. Lincoln bilarna går också med enbart service förutom Towncar -93 som fick en ny tändkabelsats pga tändstörning. Jag hoppas/tror att kommande E32 kommer gå lika bra som Lincoln bilarna.
Kom in lite sent här.
Pebe:s matematik gör mig lite konfunderad: Först 100 kr i utlägg totalt, senare en sats Volvodämpare och en sats Koni. Kostar 12:50/st då, och ingen arbetskostnad?
Hur som helst, jag har haft 3st Volvo genom tiderna, det var de dyraste bilarna hittills (totalekonomiskt sett). Utöver dessa kanske ett 10-tal varav ett par BMW. Gissa favoriter?

FP
PeBe
Hej Folke!Din slutledningsats vad det gäller kostnaderna på Volvon är kanske inte helt 100%....
Det skulle ju kunna vara så att alla utrustningskostnader är med räknade i nypriset...eller?
Samt repbudget=100:-!

Men vi skiter i det nu!Nu har vi ju luftat o vänt på det här så det räcker!Snacket tenderar ju att gå alltmer "bredvid"ju längre ifrån orginlägget man kommer!

Min kanske roligaste bil var när jag rullade ut en sprillans ny Honda CRX V-TEC-90!
Oj Oj Vad många ggr jag blev stoppad av snuten i den!

to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Jag köpte en ny 745 -91. Körde den 14.000 mil och sålde den för två år sedan.

Inte en enda grej gick sönder under nio år!

Bytte olja, oljefilter, tändstift lite då och då. Några uppsättningar däck, några torkarblad och glödlampor bytte jag också. Det var allt.

En pärla!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Och ändå kör du BMW och inte Volvo! Kvalitét mäts på fler sätt än bara slitstyrka...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Jo, jag har även en ny V70 2,4T som bruksbil. Helt ok men inte samma kvalité som 745:an.
BMW-känslan kostar. För vissa mer än andra, uppenbarligen. Har med förvåning följt ett antal trådar ang BMW och kvalite´ och vill sammanfatta i ett ord: Grattis! Grattis till alla er som lyckas hålla driftskostnaden på en någorlunda rimlig nivå. Min erfarenhet av BMW är fundamentalt annorlunda. Personligen hade jag följande reparationer på min E39 -98 under de 15 månader jag var ägare (körde under denna period ca 3500mil): ABS-sensorer (2st), bakluckelås, stötdämpare fram (inkl. fjäderben), styrväxel, AC-kompressor. Utöver detta även "normala" reparationer såsom lampor, service (1 oljeservice, 1 insp 2). Ni som brukar reparera och serva era bilar på verkstad kan ganska snart uppskatta vilken milkostnad jag hade på de 3500 mil jag körde. Var det värt det? Inte en chans i världen! Jag erkänner att bilen var trevlig att köra och håller med om det där tjatet om "BMW-känsla" -men det blir inga fler Bimmers på min gård.
Jag har ägt min bil sen förra hösten och jag har bytt följande: Bromsskivor runt om + 4 belägg, 2st ljuddämpare, bränslefilter, olja + filter, och laddningsregulatorn i generatorn.
Men jag får helt enkelt skylla mig själv, jag gick inte igenom bilen så noga när jag köpte den, sen så är det ju slitdelar alltihopa, förutom relät i generatorn då kanske. Bilen har ju rullat över 22500 mil, så jag tycker inte att jag har haft lika mycket otur som en del andra verkar ha haft. Väljer nog en BMW e39 som nästa bil, men jag ska ha den här ett tag till, och nästa gång jag köper bil så ska jag kontrollera den noga innan jag köper, något som jag rekommenderar er andra att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.