AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.618

BMW =KVALITET ELLER...

Sida 1 av 5
PeBe
Har en VOLVO 940TURBO 94 som gått 30000 mil påkostat sofar:100:- för en packning...fortfarande i toppskick..
haft sen ny 9 år..

Sen har jag en BMW oxå 740ia95 17000mil i bra skick
ägt 1 år kostat på ca:30000:-

Precis som mina 4 andra kompisar med likadana bilar..
I princip samma saker som lagats.

Slutsats: Tja det är många forum om reparationer på BMW

Men inte många om VOLVO....

Missförstå mig inte jag älskar att köra BMW´n

Men fakta kan man väl inte blunda för hur länge som helst!?

ps:Har köpt flera nya bilar inkl BMW samt ca 100 beg av olika märken.

Nån som har mer/annan erfarenhet?

B.Lee
Förstår dig litegrann,kanske har fått ett dåligt ex på 740:in men,å andra sidan - handen på hjärtat så körs Bmw bilarna mycket hårdare än andra bilmärken,du berättar inte tex om den e importerad,då e ju risken grymt stor att din Beemer kanske har rullat mer än Volvon,en vän till mig köpte en E39-528i med 9000 mil på mätaren i Örebro trakten,vid en senare koll visade det sig att den var skruvad över 16000mil,märk väl att det märktes inte alls,bilen var som ny utvändigt och maskinellt samt lackmässigt.En liten faktor spelar ju in också,det är ju en magnifik åtta som du kör också,vet för min andra kompis har en 740i-95(Svedala),dpm e lite dyrare än snittet så att säga.Gör en mätarkoll på Bmw så får du facit i handen,om den e skruvad eller om det är ett Måndagsex.Good luck!
PeBe
Mätarkoll javisst!22000 mil enligt BMW

Så hårt som jag kört VOLVON tror jag knappt nån annan gjort!!Volvos+sats Konidämp osv

Om du läser hela inlägget ser du att hela fyra(4)st av mina kamrater har gjort samma rep!4 Måndagsex I samma region vilken otur!!! Eller

betriebsanleitung1
Volvo är helt enkelt hållbarare&tål mer.Men hemska att köra.
Jag har haft min 740 -95 i ganska exakt ett år och har kostat på den max 5.000:- i kostnader för grejer som pajat. Men däremot har jag lagt ner en dryg 100' i styling....åh...det skall man ju inte tänka på.

Volvo 940 = Billig att köpa ny = billig i drift
BMW 740 = DYYYYYR att köpa ny = med andra ord är det ganska logiskt att den är betydligt dyrare att äga.

Det är HELT fel bilar att jämföra ägandekostnader med varann.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
PeBe
OK!Jag kan delvis hålla med om att jämförelsen haltar!

Men...Kvalitetsintrycket gör ju definitivt inte det!

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad är det som pajat på den 740?
Det handlar kvalitet på olika saker, BMW står för motor väghållning smidiga lösningar tyst kupe bekvämare bil, medan Volvo står för folklighet billig ekonomisk hålla längre är viktigare än känsla...
Speciellt 940 byggdes för ekonomins skull, svågern har en, samma med den kostar f-n ingenting...
Men:
Min kompanjons Volvo 850 GLT -92 har vi lagat följande under två år Renoverat lådan 15000:-
Skivor, ok runt om 10000:- renoverat toppen 30000:-
Diverse småfix 30-40000:-(vi stuntade i AC då det skulle kosta 16000:-)
När han under en helg lånade min 525 tds, kunde han svära på att den gick fortare och bättre väghållning.
Givetvis var BMW känslan han hade fått smaka på, nu tittar han bara på BMW.
Om känslan är viktigare än ekonomin så kör BMW...
Om ekonomin är viktigast kör volvo 940...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
En av orsakerna till att jag bytte var ekonomin. En 518 är billigare i: skatt, försäkring, bränsletörst jämfört med Volvo745.

Min gamle volvo kostade mig 15000 i reservdelar på 4000 mil, min bmw har kostat 500 på 1500 mil.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade det däremot varit en Volvo 740 mot en BMW 740 skulle jämförelsen varit riktig, bara märket som skiljer... :oDDD

Över huvud taget är det svårt att hitta bilar som är billigare i drift än gamla (och välservade) Volvo. Överdimensionerade som traktorer i de flesta detaljer och således har de köregenskaper därefter... :o/

Mvh
Alldeles riktig de är traktorer som bara går o går...
Kanske skulle påpeka att min 525:a i jämförelsen hade gått 31000 mil......

välstämd tretummare med F1 ambitioner
PeBe
Rostig baklucka (rostar inifrån omöjligt att se utifrån förrän det är dax att byta hela härligheten!)
Samma fel hos samtliga fyra "kändisar"!
Garantiåtgärd Europa om du åberopar den inom 5 år.!
Vi har alla bytt bränsletank...tillfällighet?Näädu
inte fyra (4)st!
Är det nån mer än vi som haft lösa bultar på oljepumpen eller.....HA HA (alla)
Jag har fortfarande min 740ia95 kvar o hoppas köra den till våren!
Min Volvo 940 turbo 94 går som sagt som tåget!
200HK Med lite väghållning...
Tja...man är ju inte så jätte besviken på draget när man byter vagn!
Jag älskar fortfarande att köra BMW´n men jag behåller nog VOLVON ifall jag måste till jobbet snabbt!

PeBe
Tycker väl egentligen bara att en bil för ca:650000:-(min har navi/tv 700000.-)skulle ha bättre kvalitet!!!
Annars är den ju go att köra!!Men vadå?Vi är väl inte blinda?!
Det finns många andra bilar med mkt körglädje att prova!!!

Efter mina fem(5)BMW varav en ny tycker jag nog att ialla fall märkets kvalitet och egentligen oxå servicenät ligger en hel del efter!!

Men visst jag ska prova en del andra framöver...
Jag lurar på Cadillac sts 98 o nyare och Corvette C4
samt Honda legend 98 o nyare
Forts följer..

PeBe
Jag kan hålla med dig i princip allt....utom att en volvo 940 turbo 200+hk med väghållningskit samt allt annat är tråkig att köra!
Jag har kört ifrån många BMW med den!

Min Volvo 940 T-94 kostade ny 225000:-efter prut(250000)prislista.

BMW´n:750000:-=tre(3)ggr så mkt som volvon ny!

Volvo 740!? Det har jag haft 7 (sju)st inte i närheten av 940 turbo!

Men...Jag återkommer till att Bmw`.är bäst att köra men skryt för f-n inte upp kvaliten när den inte finns!!!

Objektivitet är bäst/hälsosammast!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PeBe: Jag tycker att jämförelsen väl är lite skev? Din Volvo har du ägt sedan ny och antagligen tagit hand om mycket väl då jag misstänker att du är noga med dina fordon. Inget framgår av din postning i vilket skick du köpte 740n eller om det var billigt/dyrt osv osv? vad vet jag. Angående Volvo och forum så utfärdades för ca något år sedan ett centralt dekret att de som fanns inte fick använda Varumärket VOLVO i sina sitennamn och en hel bunt av dem var tvingade att stänga sina siter. Detta bör väl besvara denna fråga.
Min notis i min bekantskapskrets är att BMWägarna generlellt är mer måna om sina fordon än motsvarande Volvoägare men detta kanske inte representerar befolkning i snitt, låter det vara osagt.
Din mätarställning kan i allafall jag inte tyda korrekt, 17000mil+22000mil? Eller den verkliga 22.000mil och vad visade din mätarställning när den kollades? Många importerade BMW skruvas av pengastinna suspekta handlare i Sverige av svenska verkstäder och det blir sedan missnöjda ägare som får ta skillnaden i reparationskostnader när dyrbara rep komemr vid 10-15k mil som egentligen hör hemma vid 25-40k mil. Läs gärna
Länk
Länk
samt andra avsnitt i improtguiden som Johan skrivit.
Med detta inte sagt att alla importerade BMW är skruvade krocklik, tvärtom.
Hurivida din 4 vänner med likadan bilar och deras problem kan jag uttala mig om lika lite som om din bil då jag varken sett bilen, känner dess historik eller nuvarande skick.
Baklucka och oljepump är kända fel, använd gärna funktionen "sök inlägg" uppe till höger så får du se vad som skrivits om detta tidigare.
En bil som kostar 700tkr ny i Sverige brutto med bra utrustning 1995 faller givetvis i värde, snabbast de första åren och långsammare år 3 och framåt. Om man gör valet som tex jag gjorde när jag köpte min 540iAt-98 begagnad i tyskland för mindre än halva nypriset och 5000mil på mätaren för 2 år sedan är det ganska klart att man skonas från det stora värdetappet. Vad man då får se till är att om man har kraven att hålla vagnen i så nära nyskick det går att komma så kostar det i underhåll. Detta dock rejält mindre än att köpa motsvarande ny bil. Jag personligen har budgeterat, förutom slitage och service ca 10k per år i oförutsedda utgifter för att hålla vagnen i gott trim. Detta kan svida för stunden men blir billigast i längden om man slår ut driftskostnad per mil.
På min ga 740 som du kan hitta under provkörningar låg reparationer utanför service på under 1kr/ mil och det är klart godkänt tycker iaf jag.
Allt som är gammalt går sönder då det används så slits det. Visst går det att hitta delar som är billigare än andra märken i vissa fall.
Volvo är en typ av bil och BMW en annan. Vad man trivs bäst bakom ratten bestämmer man själv.
Mvh
Asken
PeBe
Ja var man trivs bäst bakom ratten är ju redan besvarat...
Milen:17000på mätarn Kollad:22000 verkliga menas.
javisst är jag noga med mina fordon!kanske lite bättre än mina kamrater med sina nuvarande 740:is!
Min BMW var i bra skick när jag köpte den dock stämde inte mätarn!17000=22000 i verkligheten köpte den dock av en kompis som haft den sedan 99 togs in då från "D"
Ja ok!En bil som kostar 700000:- faller fort i värde..
Men kan man tänka sig få nåt för dessa "värdemil"?
Jag tror själv att efter dessa rep så går säkert bilen många mil till utan rep!
Men frågan är ju egentligen om detta är riktigt godkänt
med tanke på mina kompisars bilar osv/kontra tex VOLVO?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ok då är det klargjort. I mitt huvud tänker jag såhär: Om du tex jämför en Volvo 960 3.0E-96 så är motsvarande vagn BMW 528i-96. Dessa har stor sexa och är liknande i konstruktionen. Jämförelsevagnar för BMW 740iA-95 är MB Sklasse Jaguar XJserie och AUDI A8 samt Caddlic Seville och Lexus 400. Är jag rätt ute?
Stora vagnar åker man kungligt i ja men man får också vara beredd att betala värdetappet. I relation till dessa är BMWlika bra/dålig som de andra skulle jag säga utan att vara någon expert.
Om du tex jämför min ga 740, se begreportaget som rullat lika långt som din 940:a så är reparationskostnaderna mycket högre jag. Varför? Enormt mängd större elektriska komfortdetaljer som gör körningen bekvämare. Det som kostat för mig är bla 3000kr st nya antispinnsensorer bak. Ny klimatautomatik 6000kr. och så vidare. 740 är vidare, 95 en relativt ny konstruktion på marknaden funnits ett år medans 940 en beprövad enkel konstruktion som funnits länge. Där behöver jag inte säga så mycket.
VAd som är godkänt eller inte kan man väl bara som ägare avgöra. Trivs man bakom ratten köper man en ny bil av samma märke, mitt tips till dig är 740-99 och framåt. Är du inte nöjd med hela ditt bilägande om säg 1-3 månader när din upprördhet på den totala kostnaden för stunden, sälj 740n ASAP och kör volvon som med all säkerhet ger dig ett billigare bilägande.
JAg tycker att BMW ger mig vad ingen annan bil ger mig i känsla bakom ratten. Den känslan motiverar mig att betala de pengar som BMW kostar att driva.
Vänligen
Asken
Som f-ö aldrig ägt en Volvo men en skock andra märken.
Skall dock åka 960 2.5 ett par veckor nu så då får man väl känslan hur det är:)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PS Välkommen till BMWPower som förstagångsanvändare förresten DS.
B.Lee
Vill instämma med Askens utförliga inlägg.Min chef gled runt i en Audi A8 4,2Q som har kostat ungefär lika mycket som 740i som ny.Efter tiptronic raset började elsystemet att klydda ordentligt och det var heller inte såååå billigt att åtgärda.Tillägger att det Var en 97:a med 13000mil bakom sig.Det roliga med det hela var att min fd vän också köpte en A8 men slapp undan lite billigare med verkstadbesök varannan mån som låg i din prisklass och om jag fortsätter så har min käre bror en A6 2.8,han är förste ägaren men har haft otroligt stora kostnader jämfört med mig tex.Min klena lilla 528 har jag ägt i 2år utan problem.Rullat 12000mil nu.Som du ser så är det inte bara Bmw som har lite barnsjukdomar,klydd finns ju även hos andra tyska bilmärken.Hur många Audi TT fick kallas in tex,Volvo har säkerligen haft mycket klydd med sina bilar också men det klingar inte lika högt som problemen hos en Bmw ägare.Varför?Tja,kan väl vara avundsjukan,att söka fel på en Bmw måste ju vara en biljournalists(/Volvo/Audi/Mercedes-ägare)största dröm här i livet,varför,jo,kan väl bero på att Bmw har på nått vis hittat en perfekt kompromiss på hur en sportig familjebil skall vara eller nått dyl.Vem vet?Summa-kardemumma:E du inte nöjd,jaa,sälj bilen och behåll din "roliga Volvo" då.Enklaste utvägen ju!!!Om den nu e så rolig å köra (låter jag vara osagt).

Mvh
från en nöjd Bmw-ägare
PeBe
Tack för välkomsthälsningen!Även om jag varit regad förut och blivit "avregad" pga upplysning om att samma xenonlampa i bmwn kan köpas för 800:- hos mercedes!
Jag gav 600 med rabatt!!!

Mycket klarsynt av dig att notera att lyxbil/lyxbil ska jämföras mot varandra!

Jag tror föv att du skulle kunna trivas med en Volvo 960 åtminstone på vintern!

Själv kör jag min volvo numera enbart på vintern.

Jag tror själv att en Mercedes sklass ifrån 99 års är överlägsen.

Fast jag kommer nog att köpa en 740-98/99 imellan......kanske

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PeBe: Tack för ett bra tips! Så bra rabatter har inte jag fått hos BMW så ytterligare en anledning att handla där. Funderar på om jag ska köpa en i reserv, har du artikelnummer hos MB?
Jag har faktiskt kört den ett par mil under det senaste dygnet men håller mig för en mer samlad bedömning. Kortfattat vad jag inte gillar: Dåliga nivådämpare bak /dragkrok, HELKASST av Volvo att de inte håller längre än 19200mil. Nya kostar 7k att byta, löjligt dyrt av Bilia för ett par dämpare som skall vara Sveriges billigaste reservdelar.
Begriper inte diskussionen riktigt, först är Volvo outstanding med förklaringen 100kr på 30.000mil samt din och 4 kompisars bil i likadana problem som din sen är MB Sklasse överlägsen. Brett spektrum:)
Kan berätta historier om tyska bekanta(inte 4 men dock 2:)) som åkt bärgningsbil i sina nya Sklasse pga allt från havererad fjädring till elsystem som lever tivoli. Den är säkert en fin bil men jag personligen väljer den inte.
Hur är det, är du missnöjd med något ytterligare förutom den för tillfället höga reparationskostnaden på din 740?
Vänligen
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.